Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til konkurs.. Hvad stiller jeg op?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 02:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Jeg er, desværre, havnet i en kedelig situation, hvor jeg er blevet godt og grundigt snydt ifb med en fusion. Det er ikke noget jeg er indstillet på at følge op på, da jeg har et ønske om at starte et nyt kapitel og komme videre i livet. Status er pt at jeg er partner i et ApS, hvori der ingen aktiver foreligger og vi har samtidig et udestående med Skat på 16.000 kr., som vores eneste kreditor. Aktiverne blev overdraget til den fusionerede virksomhed, hvilket der også forelægger en kontrakt som bekræftelse på. Der har derfor ingen aktiviteter været i selskabet siden. Jeg er blevet anbefalet en tvangsopløsning, og har derfor ikke indsendt regnskab. Regnskabsåret løber fra d. 31/10 - jeg har fortsat intet hørt fra Skat. 

Hvordan kommer jeg hurtigst og mest smertefrit - taget situationen i betragtning - videre herfra? Hvad sker der fra nu? Hvad bør jeg være opmærksom på? Hvad er tidshorisonten?

På forhånd tak. Jeg håber, at I vil give jeres besyv med - det er stærkt værdsat i en lidt trist tid. 

Fra Dubai
Tilmeldt 28. Mar 12
Indlæg ialt: 202
Fra  kongsholm Invest ltd. Skrevet kl. 02:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har fusioneret 2 selskaber hæfter de begge for gælden, hvis du derimod havde solgt aktiverne fra det ene til det andet selskab, ja så var du fri for hæftelse. Måske kan du være heldig at skat ikke opdager det ? 

Pas på med tvangsopløsning, tit kræver skifteretten som udfører tvangsopløsningen er du personligt indestår for evt. Gæld hvilke faktisk er fair nok, jeg ville tale med en advokat og få hjælp, men set i lyset af du kun har en skattegæld på 16.000,- måske et forlig med skat var en mulighed, du har alt at vinde ved at prøve.

Mvh. Kristian Kongstad Holm

www.about.me/holm

Tilmeldt 15. Nov 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian,
Tak for dit svar. Virksomheden, som vi fusionerede med er gået konkurs. Adm. direktør fik aldrig skrevet os ind i bøgerne "officielt", men vi har en kontrakt hvorpå der står alle aktiver overgik mod ejerandele i det nu konkursramte selskab. Ændrer det på min situation?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal ikke regne med tvangsopløsning før du har fået rykkere (e boks) og der er gået ca 3 mdr fra regnskabsår 1/10 - hvorefter der let går 4-6 mdr så det er noget med eftersommeren 2015 - Du kunne også framelde direktøren hvis det er dig - det gir også tvangsopløsning

Ved tvangsopløsning bliver du som sidste ejer/direktør indkalds til skifteretten og skal forklare selskabets forhold, og her kan du ikke, uden at falde i personligt ansvar, skjule fusion osv. Uærlighed i forklaring fra ledelse til skifteret betyder som udgangspunkt personligt ansvar, så betragt jer som fusioneret når det er sådan det hænger sammen vil jeg sige.

Hvis skatten ikke er skat af ejers/direktørs personlige indkomst der ikke er betalt - så er det i mine - IKKE voldsomt konkurserfarne øjne - ikke en stor risiko at du personligt som ejer bliver ansvarlig for den skat - det må andre byde ind på.

Alternativet er en opløsning ved betalingserklæring, men det forudsætter der ikke er gæld - og vil jo så koste 16.000 kr som det måske var værd at ofre på at blive færdig  Du ser lukke SELSKAB LIDT NEDE I DETTE LINK 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der var tale om fusion mellem virksomheder så burde de andre være opløst!

Er du sikker på at der ikke er tale om anden overførsel end fusion?

Mht tvangsopløsning, så kan skifteretten altså ikke kræve at ejer påtager sig en hæftelse for gælden i selskabet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Mht tvangsopløsning, så kan skifteretten altså ikke kræve at ejer påtager sig en hæftelse for gælden i selskabet. 
helt enig - lige med den undtagelse af hvis der er opstået personligt ansvar ved at f.eks. den nævnte skattegæld er skat af løn til ejeren som ikke er indbetalt. Der mener jeg der er domme for, at ejer personligt så hænger på den gæld, men ikke hvis det ex er selskabskat o.l.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, men det er ikke skifteretten der dømmer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Det er korrekt, men det
tak - hvordan kommer man så i problemet - hvis skifteretten opløser selskabet - hvordan "opdager" skat så at selskabets skattegæld faktisk var manglende personlig skat for ejeren?  Er det bare ejeren der så via skat bliver venligt bedt om sin skat, og når han beskriver at det er hans selskab der mangler at indbetale - så kræver skat helt enkelt pengene af modtageren - opløst selskab eller ikke?

Ekstra spørgsmål hvis det kan bevilges Smile Selskaber der tvangsopløses med momsgæld - er det også skifteretten uvedkommende - og dermed moms selv som vil kunne komme efter ejer hvis selskabet har f.eks. snydt med moms. Jeg mener at ha læst, at moms kan være større risiko end skat for forfølgelse?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen, det er nok ikke så indviklet :)

Hvis skattegælden alene vedrører ejerens honorar, mon ikke SKAT så har kendskab til dette via lønindberetningen.

Når et selskab tvangsopløses, så tilnævner skifteretten en likvidator/kurator der skal forestå opgørelse af boet. Eneste mulighed for at undgå dette er hvis ejer på indkaldelsesmødet i skifteretten ifm tvangsopløsningen, under ansvar, oplyser at selskabet ingen gæld har.

Likvidator/kurator har som opgave at gøre op boet efter selskabet, herunder også kommunikation med SKAT omkring gæld etc. Såfremt der kommer nogen krav mod ejeren, så kommer disse fra kreditoren og ikke fra boet på vegne af en enkelt kreditor.

Likvidator/kurator vil derimod kunne føre en sag mod dig på vegne af boet, såfremt du har handlet uforsvarligt og til skade for selskabets kreditorer under et.

Til sidste spørgsmål

Det er alvorligere at skyldes moms, og det skyldes at det aldrig har været selskabets penge, men en afgift selskabet har indkrævet fra sine kunder på vegne af SKAT. Typisk vil forskellen give sig til kende når du skal forhandle med SKAT om tilbagebetaling af forfalden gæld. Der er mindre tolerance vedrørende momsen, men skal ikke forstås som at tolerancen er særlig stor med hensyn til andre fordringer :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Hvis skattegælden alene vedrører ejerens honorar, mon ikke SKAT så har kendskab til dette via lønindberetningen.
jo selvklart - men hvis selskabet ikke betaler skat ind for sine ansatte - så bliver ejer jo ikke gjort ansvarlig og de ansatte vel heller ikke ramt - da de jo kun har fået penge efter skat

Her er det jo lidt anderledes i mit eksempel (ikke trådstarters går jeg ud fra)

Hvis skattegælden skyldes, at ejer har snydt med at indbetale skatten fra selskabet- godt nok kun selv fået penge efter skat ud MEN måske har kunne tage andre fordele i selskabet ved ikke at betale sin egen skat ind fra sit eget selskab.

Skats krav er jo så mod selskabet og ikke mod ejeren - Hvordan får skat dér en rettighed til at kræve EJEREN til ansvar for ikke at ha indbetalt skat på sin løn i det tvangslukkede selskab?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)