Du skal sende rykker nr. 3 inkl. gebyr og gøre opmærksom på, at så frem du ikke har modtaget betaling inden 10 dage fra d.d. så vil kunden blive stævnet med yderligere omkostninger til følge. Er beløbet under kr. 50.000,- kan du selv køre sagen som en småsagsproces. Mange bløder op og betaler hvad de skylder, så snart der er udtaget en stævning imod dem. Du kan derfor være heldig at den slet ikke behøver at gå hele vejen til domsafsigelse, men fasthold hvis det alligevel skulle komme så langt.. |
Som de andre fint skriver, NEJ...man SKAL ikke sende 3 rykkere. Her sender vi kun 2, efter princippet: Har de hverken betalt faktura, rykker 1 eller rykker 2, så betaler de nok heller ikke den 3. rykker. Ingen grund til at trække det i langdrag.
Men som sagt, plejer det at skaffe en indbetaling når man ringer og forklarer, at faktura ligger klar til fogedretten. Nogle skal helt derind og vende før der kommer penge, lidt irriterende.
Det er ikke spor svært, at sende kunden til fogedretten selv. Der ligger en meget simpel blanket på fogedrettens hjemmeside du skal udfylde og indsende, så kører det ret automatisk derfra. De er i øvrigt også rigtig søde til at svare på spørgsmål hvis man ringer derind. Det er alt andet noget billigere, at sende kunde i fogedretten selv, end at bruge inkassofirma eller advokat.
Så igen, mit næste skridt ville være, at ringe til dem og hvis der stadig ikke er sket noget i løbet af et par dage, så ville jeg sende 2. rykker med inkassovarsel.
Natasha