Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mac problemer.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Grenå
Tilmeldt 31. May 14
Indlæg ialt: 204
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg har et problem. Jeg har en hjemmeside som ikke vil læse æøå, og det jeg så havde tænkt mig det var at downlaode index smide den ind i Notepad og så ændre formaten fra ANSI til UTF-8 så html'en forstår æøå. Jeg har mac og kan jo derfor ikke få notepad. Nogen der har gode ideer til alternativer?

Burde man ikke kunne downlaode index og skrive <meta charset="UTF-8"> i headeren det er vel det samme?



 

Fra Ringsted
Tilmeldt 6. Apr 07
Indlæg ialt: 61
Fra  Cbox Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeppe,

Du skal som det første vælge et charset for din hjemmeside. Dette specificerer du som du selv skriver i din HTML header.

Men dine filer skal have samme format. Altså gemmes i det charset, som de skal præsenteres i på hjemmesiden. Bruger du database, så vælg samme charset i denne. Personligt fortrækker jeg UTF-8 da den dækker bredt. Se eventuelt denne side om html charset. http://www.w3schools.com/html/html_charset.asp

På PC kan man konverterer det med notepad++ som nok er den nemmeste løsning. Mener at det kan klares med sublime på Mac. Men mon ikke en mac bruger kan hjælpe med at pege på en god editor til formålet.

I de fleste browsere kan man ændre charset on the fly ved at højreklikke eller vælg det i udviklermenuen. På den måde kan du se hvilket charset siden kører med. samt teste hvordan det vil se ud hvis du ændrer din HTML charset header.

Håber det gav mening, ellers spørger du bare ind. :)

Fra Grenå
Tilmeldt 31. May 14
Indlæg ialt: 204
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for dit svar!

Jeg prøver at hente Sublime, og se om det kan løse problemerne. Ellers så er jeg heldigvis også den heldige ejer af en windows maskine. Det kan bare ikke passe at man ikke kan på mac :-)

Mvh.  

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)