To spørgsmål: Vi har en stribe virksomhedskunder, som vi gerne vil sende et nyhedsbrev til - og da vi ikke har bedt om lov til at sende nyhedsbreve eller markedsføringsmateriale til dem pr. mail i forbindelse med indgåelese af samarbejdsaftalen, skal vi nu have indhentet deres email permission. Vi sender i forvejen servicemeddelser pr. mail, men det har udelukkende relation til den specifikke service, kunden køber hos os. Nyhedsbrevet vil omtale services, der ikke er direkte relateret til kundeforholdet. 1) Må vi bruge den samme mailadresse til at sende en "service"-besked om, at vi har behov for deres email permission for at kunne sende et nyhedsbrev. I mailen vil der være et link til et site, hvor accepten skal afgives. (Når man læser forbrugerombudsmandens retningslinjer, så ser det ud til, at det ikke er muligt til forbrugere, men det er uklart for os, om det også gælder eksisterende kunder (virksomheder), som selv har afgivet deres mailadresse i anden forbindelse. Ombudsmanden skriver: "Et samtykke skal indhentes lovligt: Når det fremgår af § 6, at anmodningen skal være ”forudgående”, betyder det, at den erhvervsdrivende ikke må sende modtageren en mail eller telefax, eller ringe en forbruger op for at indhente samtykke til at sende reklame ved e-mail, fax eller lign. ") 2) Kan man bede om samtykke på vegne af en hel virksomhed (f.eks. fra beslutningstager), så vi også kan sende til andre medarbejderes jobmail uden deres personlige accept? pft Lars |
1) Loven om emails - spam er ens uanset om det er firma eller privat.
Din servicemeddelse er på kant med lovgivningen, - men jeg ville vove pelsen
2) en samtykke er kun gældende pr emailadresse