Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det firmaet eller mig, der hæfter for regningen?

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 06:58 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

For nogle år siden lejede jeg et lokale til den virksomhed jeg på daværende tidspunkt arbejdede i.

Lokalet blev lejet i virksomhedens navn, men med min underskrift og navn på kontrakten.

Jeg rejste fra virksomheden og tænkte ikke over dette lejemål før nu, hvor det viser sig, at lejen ikke er blevet betalt i en længere periode. Virksomheden er lukket og jeg er nu stævnet for den manglende leje. Kan du fortælle mig, om jeg hæfter jeg for denne regning? :-(

Mange hilsner

N. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:35 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad type virksomhed er der tale om? Enkeltmands, i/s, ApS eller?

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 07:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

Hvad type virksomhed er der tale om? Enkeltmands, i/s, ApS eller?

Henrik, det er vel i sagens natur irelevant. Så længe hun har været ansat og ikke været ejer.

Det store spørgsmål her, må være om du har skrevet virksomheden på som lejer eller om du har skrevet dig selv på som lejer.

Er virksomheden skrevet på som lejer, så er sagen lige til. for så er det bare pænt at afvise dem. 

Er det derimod dig som står som lejer, så er sagen straks noget mere besværlig.

Jeg ville under alle omstændigheder lige kontakte en advokat

Hvis du privat har en indboforsikring, så plejer der også at være retshjælp med i denne. I så fald, kontakt dit forsikrings selvskab, og bed om hjælp fra deres advokater.

 

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 08:01 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 2 person

Da det er dit navn på kontrakten så er det dig der skal betale. Om du så kan få nogle penge ud fra virksomheden som du havde lejer lokalerne ud til er et helt andet spørgsmål.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 08:22 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står i indlægget ad det r virksomheden der står som lejer. Derfor er det virksomheden der er indgået aftale med. - Den der har skrevet under er ikke personligt ansvarlig. Det er stadig virksomheden der er ansvarlig.

Har den der har underskrevet ikke ret til at underskrive for virksomheden, er det bedrageri, og noget virksomheden så må tage sig af.

Er der tale om en enkeltmandsvirksomhed, er virksomhed og person den samme, men i princippet er det stadig virksomheden der har indgået en aftale.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ninaf:
Lokalet blev lejet i virksomhedens navn, men med min underskrift og navn på kontrakten.

Du skal tage fat i kontrakten og se hvilke navne der fremgår af kontrakten. Og ikke mindst om disse navne er fuldstændige.  Med fuldstændige mener jeg at hvis det eksempelvis var på vegne af et aps - nu også står i kontrakten at det var et Aps, som du underskrev på vegne af....

Eksempel 1. Du arbejder for virksomheden "X APS".  Du indgår en kontrakt, hvor der kun står X. Du risikerer her hæftelse, da den som du har indgået kontrakten med kunne have den opfattelse at der var tale om dit enkeltmandsfirma.

Eksempel 2. Du arbejder for enkeltmandsvirksomheden X og underskriver bare på vegne af X. Her risikerer du også hæftelse, da den som du har indgået kontrakten med kan have den opfattelse at det var din enkeltmandsvirksomhed....

Jeg har selv tidligere vundet en sag hvor personen på sit visitkort havde undladt ApS i sit firmanavn. Vedkommende kom personligt til at hæfte for kravet. 

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 09:04 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. Det lader til at det ikke er så enkelt men....

På lejekontrakten står virksomhedens adresse + mit navn. Jeg har underskrevet som "ansvarlig lejer"

Jeg var ansat i virksomheden og var ikke på nogen andre måder involveret.

/N. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:11 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ninaf:
På lejekontrakten står virksomhedens adresse + mit navn. Jeg har underskrevet som "ansvarlig lejer"

Så er det op af bakke for dig. Det afgørende er hvilken opfattelse udlejer har om hvem kontrakten er indgået med.

Derfor indgår man en aftale på en virksomheds vegne altid sikre sig at alle oplysninger om hvem der handles på vegne af fremgår.

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 09:21 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Så er det op af bakke for dig. Det afgørende er hvilken opfattelse udlejer har om hvem kontrakten er indgået med.

Det kan jeg godt se - bortset fra at der i samme sag er en anden lejekontrakt på et lignende lokale i samme firmanavn, men med ejerens egen underskrift, men den kan jeg da umuligt hæfte for.

/N. 

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 09:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kom til at tænke på ....

Jeg bestilte ofte varer hjem til firmaet, på messer, på nettet i tlf osv. Hvis disse varer heller ikke var blevet betalt, havde jeg så også hæftet personligt her? Er det ikke leverandørens opgave, at undersøge hvem de leverer til ved f.eks at undersøge virksomhedens CVR nummer?

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)