Hej Amino.
Jeg har igennem mit arbejde, fået muligheden for at købe et fjernsyn. Der er dog en hage, hvilket jeg mener er i mod købeloven.
Vi producerer selv fjernsynene, og har fået et særtilbud på 10.000 kroner, for ét tv. Derimod har vi kun fået 1 års reklamationsret - som de i personalebutikken i øvrigt omtaler "garanti". Juridisk set, er det jo ikke det samme.
Øvrigt personale som har købt fjernsynet til 15.000 har fået 2 års reklamationsret.
Den ansvarlige for personalebutikken fortæller mig, at grunden til at vi kun får 1 års reklmationsret er, at dem som har givet fuld pris ikke skal føle sig snydt.
Dertil skal det siges at de fjernsyn jeg har mulighed for at købe, kan have små kosmetiske fejl. En ridse eller en lille skramme. Men intet af betydning for funktionaliteten.
Jeg mener ikke at man kan fratage forbrugeren 2 års reklamationsret, uanset hvad. Hvilket jeg også har læst mig frem til. Men gælder der særregler i forhold til personalekøb?
Er du sikker på, at de når de siger 1 års garanti, rent faktisk mener 1 års garanti? Og du ud over dette har de 2 års reklamationsret i samme periode. Jeg kan ikke tro, at de ikke er klar over, at du under alle omstændigheder har 2 års reklamation som forbruger. Garanti er jo som du selv siger noget helt andet og giver en bredere dækning, da den stiller dig bedre end købeloven.
Mvh Anders
WWW.YOINK.DK - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk
Ja, det er faktisk et års reklamationsret. De har ikke styr på begreberne i vores personalebutik.
Jeg har ringet til forbrugerklagenævnet, som kan bekræfte, at jeg har 2 års reklamationsret da der er tale om et privatkøb. Dette skyldes blandt andet at jeg betaler moms osv. Så derfor er loven om reklamationsret ufravigelig. Jeg køber formentlig fjernsynet og lader forbrugerklagenævnet køre en sag, i tilfælde af at mit TV går i stykker.