Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fyring uden kontrakt

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har en ansat rengøringsassistent i vores forening, som vi ikke er tilfredse med, og ønsker at afskedige. Det er en ung studerende, der foreligger ingen ansættelseskontrakt, men hun har været i gang siden foråret 13 hos os. 

Hvad gælder ang. fyring f.s.v. angår varsel eller andet, når det nu ikke er noget på skrift? 

Fra Kolding
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 314
Fra  www.altimobiler.dk Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

den er ikke god... for går hun til fagforeningen kan det koste jer at der ikke var en kontrakt i første omgang....

så i må hellere ordne det på en rigtig god måde med hende hvis i ikke vil igennem fagforeningen.

Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Fagforening? Det kræver vel at hun er medlem af en fagforening - hvilket nok er tvivlsomt, da hun vel så selv havde krævet kontrakt?

Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

ps76:

Niks, hun kan sagtens gå til en fagforening selvom hun ikke er medlem.

En fagforening ville gnide sig i hænderne over sådan en sag ;-)

Som det bliver foreslået, så sørg for at ordne det på en fornuftig måde...

Fra Kolding
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 314
Fra  www.altimobiler.dk Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

ps76:
Fagforening? Det kræver vel at hun er medlem af en fagforening - hvilket nok er tvivlsomt, da hun vel så selv havde krævet kontrakt?


det er faktisk din/jeres opgave at give hende den kontrakt... man kan ikke forvente at en ansat kender alle regler...

og hun kan blive medlem og så kører de sagen...

Fra Fredericia
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke arbejdstagers opgave at lave en ansættelseskontrakt. Det er arbejdsgivers opgave. Højesteret har fastslået at det udløser en godtgørelse til arbejdstager på 5.000,- hvis der ikke er udleveret ansættelseskontrakt. Det behøver hun såmænd ikke være i fagforening for.

Omkring opsigelse, så skal I nok forvente at gængse opsigelses regler er gældende da der ikke er aftalt andet. Men det er der forhåbentligt nogen der ved mere om end jeg gør.

Du kan se lidt mere om hvad manglende ansættelseskontrakter koster her:

http://www.ret-raad.dk/Offices/Gladsaxe/Business/Articles/Article%20list/Ansaettelsesbevisloven.aspx#.VFtQzMkmASY

Med venlig hilsen

Michael Rode

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Aug 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nogle regler omkring hvis hun er ansat under 8 timer om ugen, kræves der ikke en ansættelses kontrakt. Kunne ikke lige finde dem specifikt. Men jeg ville få det undersøgt hvis jeg var jer, afhængig af hvor meget hun gør rent selvfølgelig:)  

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fremgår af "LOv om ansættelsesbeviser", at der er krav om ansættelsesbevis såfremt ansættelse er over 1 måned og gns ugentligt timetal er over 8 timer.

Opsigelse må ske i henhold til lovgivning, og afhængigt af hvordan i vurderer situationen må i overveje at "købe" jer ud af kniben

Tilmeldt 29. Sep 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle. 

Jeg arbejder på en restaurant i min fritid og har gjort det siden den 10 august. Vi har den her såkaldte facebook gruppe, som er for os medarbejdere + chefen. I dag får jeg så en besked fra min chef om, at jeg ikke skal komme til vores vagtplan møde og er derefter blevet fjernet fra gruppen. Jeg er nu derfor fyret uden grund. Hun har hverken sagt eller indkaldt mig til samtale, blot sendt beskeden og fjernet mig fra gruppen. 

Nu sidder jeg her og tænker over tingene og kommer i tanke om, at jeg ikke har fået en ansættelseskontrakt da jeg startede. Jeg kan læse mig frem til at der medføre visse betingelser hvis man bliver fyret uden ansætteleskontrakt. Jeg har heller ikke fået den løn jeg skal have. 

Hvad kan jeg gøre? Jeg kan vel godt gå til fagforeningen eller lign. HJÆLP

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja senest en måned efter et ansættelsesforhold er begyndt skal der foreligge en ansættelseskontrakt forudsat du arbejder mere end 8 timer ugentligt - i snit - og uanset det er midlertidigt arbejde eller ikke

Manglende aftale giver bod - også fejlagtige = manglende oplysninger og fast retspraksis lægger vistgodtgørelse til opsagte medarbejdere i størrelsesordenen 5.000-10.000 kr., mens loven max er 13 ugers løn. Godtgørelsen er skattefri for medarbejderen og derfor ikke fradragsberettiget for virksomheden med alt jeg ved. Manglende løn er naturligvis skærpende og måden der er opsagt på kan også være det - men vi kender kun historien fra din side - selv om der ikke er grund til andet end, at tro på den

Ja - er du i fagforening er det jo den oplagte vej - ellers skal du via advokat- som arbejdsgiveren normalt dømmes til at betale ved en helt manglende aftale - uden fagforening kan du jo starte hos den gratis retshjælp som du kan google for dit område eller prøve at høre borgerservice om

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)