Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man rette moms i Dinero?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 14
Indlæg ialt: 8
Fra  ilsebjerregaard.dk Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg er ved en fejl kommet til at "afregne moms" i Dinero, selv om jeg ikke er momsregistreret. Jeg er lidt af en perfektionist, så det irriterer mig, at det står i programmet, og den beder mig huske det, når det nu ikke er noget, jeg skal.

Kan man slette det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har bogført alt på konti uden moms er der ikke noget problem men så burde det at du har trykket afregn ikke betyde noget for så er det et rent 0 i moms MEN

Hvis du har bogført på konti med moms og ikke er momsregistrereet, så har du jo alle indtægter og udgifter forkerte for så står de jo i regnskabet for lavt med momsen (hvis du har bogført salg 100 kr - så står der nu kun 80 kr som omsætning - resten har dinero jo sat som moms)

Du må slet ikke bruge konti med moms til noget som helst når du ikke er momsregistreret.

Du kan så enten starte din bogføring forfra - eller du skal ind og føre beløb fra både salgs og købs moms over på de tilhørende salgs og købs konto

Lad os ikke håbe det er det du har gjort, men hvis andre har - så kan jeg lige hurtigt uddybe problemet - hvis en ikke momsregistreret bruger Dinero standard konti med moms:

Som eksempel - hvis du har bogført salg 100 kr - så står de 80 kr nu i debet på konto for salg og de 20 kr står på konto for salgsmoms

Der kan du så gå i regnskab - kassekladde og bogføre 20 kr - kredit = minus på salgsmoms og debet på salgskontoen hvor de 80 kr står - så den går op på 100 kr.

Det kunne du jo i princippet slå sammen hvis det er samme salgskonto til det hele - bogføre alt hvad der står på konto for salgsmoms så den går i 0 - over på omsætning MEN her skal du ha en konto for salg UDEN moms for ellers får du nu samme fejl for det beløn

Samme så for købsmoms, men her kan der jo være flere forskellige konti du har haft i brug. Enten må du så tage det konto for konto eller føre samlet, men igen til en købskonto UDEN moms - 

Jeg synes det lugter af at starte forfra hvis du bogført på konti med moms - og kan ikke overskue hvad det at du har "afregnet" moms måske yderligere komplicerer tingene for dig i Dinero

Evt. outsouce opgaven - der er bogholdere der givet klarer en lettere og hurtigere + mere sikkert - end du 

surt - men sådan er livet  vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Spørger du, hvordan du kan få Dinero til at slå moms-reminders fra, når du ikke bruger moms? Eller spørger du, hvordan du kan få rettet op på det, du har bogført forkert? I tilfælde af sidste: Hvor mange posteringer, drejer det sig om, og hvornår er du startet?

Tilmeldt 1. Mar 14
Indlæg ialt: 8
Fra  ilsebjerregaard.dk Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit udførlige svar. Jeg gik ind under moms og så efter, og det er købsmoms, der er tale om. Og lad mig lige skynde mig at sige, at det er ganske få posteringer.

Rubrik A - varer, 264kr. Nogle visitkort, jeg fik lavet, og bogført forkert (med købsmoms). Så trykkede jeg afregn moms og tænkte, at så kunne jeg læse mig frem i forhold til skat bagefter. For så at forstå at der for mit vedkommende er ild i alt, der handler om moms, også køb.,:-)

det samme med et kursus, jeg har været på, og transport mad i forbindelse hermed, og det er væsentlig flere penge, men stadig få posteringer.

Det er fordi jeg kommer til at bruge Dineros egne posteringsforslag, og de fleste af dem er med moms. I det nye år laver jeg bare mine egne, men hvad gør jeg nu?

afregn moms -100 står der så fint...

mvh Ilse

Tilmeldt 1. Mar 14
Indlæg ialt: 8
Fra  ilsebjerregaard.dk Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

tak for dit svar. Se evt mit svar til John.

men kan man få Dinero til at slå det med momsem fra, og evt fravælge alle konti med moms, så man ikke kommer til at gøre noget forkert?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

terapi@ilsebjerregaard.dk:

Tak for dit udførlige svar. Jeg gik ind under moms og så efter, og det er købsmoms, der er tale om. Og lad mig lige skynde mig at sige, at det er ganske få posteringer.

Rubrik A - varer, 264kr. Nogle visitkort, jeg fik lavet, og bogført forkert (med købsmoms). Så trykkede jeg afregn moms og tænkte, at så kunne jeg læse mig frem i forhold til skat bagefter. For så at forstå at der for mit vedkommende er ild i alt, der handler om moms, også køb.,:-)

det samme med et kursus, jeg har været på, og transport mad i forbindelse hermed, og det er væsentlig flere penge, men stadig få posteringer.

Det er fordi jeg kommer til at bruge Dineros egne posteringsforslag, og de fleste af dem er med moms. I det nye år laver jeg bare mine egne, men hvad gør jeg nu?

afregn moms -100 står der så fint...

du må føre posterne tilbage og bogføre på ny på konto uden moms. Desværre kan man i Dinero ikke slå moms fra, så du skal lave nye konti - som du lægger nummermæssigt et par numre over de bestående og vælger ingen moms. Du kan heller ikke siden fravælge alle konti med moms - men du kan jo på hver konto se om der er moms i kontoplanen

Bogfør som nævnt helt modsat det du gjorde oprindeligt så alt går i 0 og så forfra på konti uden moms (tror også du kan bruge en slettefunktion på de enkelte bogføringer - hvor Dinero så modposterer alt korrekt og i 0 - og så bogfører du alt forfra korrekt.

Kursus: Vær opmærksom på, at der ikke er fradrag for alle kurser. Kun kurser der kan anses for videreuddannelse og nødvendige for update af eksisterende giver fradrag. Ny viden, uddannelse osv er der ikke fradrag for - men det kan du givet selv bedømme ud fra din uddannelse og kursets karakter

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

terapi@ilsebjerregaard.dk:

Hej - jeg er ved en fejl kommet til at "afregne moms" i Dinero, selv om jeg ikke er momsregistreret. Jeg er lidt af en perfektionist, så det irriterer mig, at det står i programmet, og den beder mig huske det, når det nu ikke er noget, jeg skal.

Kan man slette det?

Hej Hej.

Ved ikke om du er kommet i mål.

Men du kan bare"rette" bilagene til en konto der ikke trækker moms.

Men først:

regnskab -> moms -> vælg den moms periode du har afregnet i systemet -> annullere momsindberetning

Herefter finder du bilagene som er et problem:

køb -> alle -> klik på et bilag -> flere handlinger -> ret bilag -> vælg en konto der ikke trækker moms :)

De bedste hilsner

Rasmus

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)