Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning + køb næste år.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg sidder og grubler lidt over afskrivnings reglerne med hensyn til afskrivningsaldo princippet.

Det som jeg gerne vil vide er om afskrivningsaldoen er en stor saldo eller om den reelt kun tilhører det igang værende år.

For at forklare det har jeg følgene scenarier.

1) 2014 bliver der købt drifts midler for 13000kr som anses som at være samlede (Computer dele f.eks.), samtidigt er der købt andet udstyr for 7000kr som ikke hænger sammen med computer delene. Her vil de 7000kr straksafskrives og de 13000kr vil blive sat på en afskrivningskonto. Her bliver der så i slutningen af 2014 afskrevet 25% så saldoen nu er på 9750kr.

Selve det har jeg styr på, men der hvor jeg så bliver itvivl er når vi så når 2015. Hvis der i 2015 så bliver købt driftsmidler for 10000kr (computer dele igen), vil dette beløb så skulle tilføjes oven på afskrivningssaldoen for 2014 eller kan det straksafskrives da det ligger under de 12800kr for 2015?

(Altså at der i reelt i 2014 bliver straksafskrevet saldoen på 9750kr og de nye indkøb på de 10000kr samme år?)

2) I 2014 bliver der købt for 13000kr computerdele og 14000kr til et andet køb der ikke hænger sammen med computer delene. Skal disse to slåes sammen til en stor afskrivnings saldo på 27000kr eller vil de forblive to små saldoer på 13000kr og 14000kr?

Generelt er jeg også i tvivl med hensyn til om afskrivningsaldoen er den samme uanset hvilket år man er igang i eller om der er en saldo fra år 2014, en fra 2015 og en fra 2016?
Altså vil indkøb gjort i 2015 have indflydelse på afskrivningssaldoen fra 2014?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

nok tarveligt at svare uden at ha læst helt og forstået men jeg tror nu jeg har fået det ind

Alt du køber til under 12.600 er straksafskrivning hvert år - uanset du har en sum stående fra tidligere

Det du har fra tidligere skrives ned med 25% skattemæssigt til det rammer 12.600 og så skriver det af som straksafskrivning til 0

Har du ex 10.000 tilbage i afskrivning fra tidligere år og køber for 25.000 kr i år - så lægges de sammen til 35.000 kr og afskrives med 25% og rest beløbet afskrives så igen med 25% per år til det kommer under 12.600

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, så teknisk set hvis jeg kommer over afskrivningsgrænsen her i år så kan jeg afskrive med 25% i år, også afskrive resten i starten af næste år. Givet at jeg ikke kommer over grænsen på de 12800kr næste år?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan afskrive restsummen til 0 hvis den er kommet under 12.600 ved de 25% nedskrivning - helt uafhængigt af nyt køb hvis det er under 12.600 - du kan ha 20 ting under 12.600 (eller flere hvis du har råd Big Smile) og afskrive dem alle til 0 samme år som du afskriver tidligere køb hvis de er kommet unde 12.600

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 02:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså.. lad os antage at jeg har for 13000kr i år. 

Jeg afskriver med 3250kr (25%) så der nu er 9750kr tilbage.

Så det du siger er at de 9750kr nu kan straksafskrives og at der nu effektivt ingen afskrivnings saldo er længere også selvom at jeg skulle komme over græsen igen næste år?

Så det betyder jeg godt kan have for 13000kr i år, og for 12800 (satsen for 2015) og straksafskrive det hele i 2015 også selvom alle delene "hænger sammen"?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

alle delene hænger sammen - hvis de gør det i den forstand at de ikke kan bruges individuelt betyder de skal lægges sammen og det er totalen. Hænger sammen er et begreb som jeg ikke vil svare på konkret - et kamerahus uden linse og en linse hænger givet sammen - ingen af dem er til noget uden den anden - et køb af yderligere en linse vil jeg ikke tro hænger sammen - et stativ? tja hvem ville bruge det uden kamera, men jeg tror heller ikke at det vil hænge sammen købt som du beskriver

Jeg vil derfor ikke ind i hvad der hænger sammen, blot - hvis de rent faktisk gør så skal tallene lægges sammen og der må først straksafskrives når summen er under straksafskrivning

Eneste lille pip skal være - køb det dit firma har klart behov for - ikke fordi det giver afskrivning men fordi du har firma behov. Husk delt moms hvis det er noget du også anvender privat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, for mig er kamera udstyr og computer dele en stor del (Video produktion) og her kan der hurtigt rammes grænserne.

Et reelt eksempel kan vel være at jeg i år køber computer dele til 13000kr som efter afskrivning er 9750kr. I 2015 køber jeg så for 10000kr ydligere computer dele som bruges i samme computer. 

Ville disse skulle "slåes" sammen til 19750kr eller kunne straksafskrives hver for sig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Robin Madsen:

Et reelt eksempel kan vel være at jeg i år køber computer dele til 13000kr som efter afskrivning er 9750kr. I 2015 køber jeg så for 10000kr ydligere computer dele som bruges i samme computer. 

Ville disse skulle "slåes" sammen til 19750kr eller kunne straksafskrives hver for sig?

den er vel klar - de kan ikke bruges hver for sig de dele som jeg fatter  - til samme computer - jeg ville mene, at når de sidder i samme computer hører de sammen - Afskrivning bliver det samme - bare så over lidt flere år  - og det er ud fra det er en og samme computer der bygges på

er du yderligere i tvivl kan du få bindene svar fra skat

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)