Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse eller ej ??

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det spild af penge at betale til en A-kasse når man er selvstændig? Hvad kan jeg reelt bruge dem til?

Som jeg læser det, er det kun hvis man vælger at lukke sin virksomhed helt ned at man kan få glæde af at stå i en A-kasse? Der er vel ikke noget hjælp at hente hos dem, hvis man i en periode ikke har så meget arbejde/omsætning?

Et tillægsspørgsmål, hvad gør I ved sygdom? Har læst at man kan tegne en forsikring via statens administration, hvor man kan få sygedagpenge ved sygdom, men jeg læser ogå at det kun er i op til 2 uger, hvad så hvis man bliver langtidssygemeldt, er det så kommunen der herefter skal udbetale sygedagpenge til en?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du bliver optaget i a-kassen, vil du som udgangspunkt ikke få en fast status som enten lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende.

Bliver du ledig, er det nemlig ikke din status men derimod dine aktiviteter, der har betydning. Bliv klogere på a-kasse til selvstændige lige her hos det Det Faglige Hus.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

korrekt du skal generelt lukke dit fuldtids cvr hvis du skal ha dagpenge og du skal ha haft en aktivitet der viser du har haft fuld tid - de første par år via omsætning og flere andre parametre og i selskaber efter 3 år - de to bedste af seneste 5 skal være lønnet med lidt reguleringer - svarende til dagpenge niveau (ca 260.000 brutto for fulde dapenge) bedste 2 af 5 bare

Du kan ikke bruge dagpenge til at dylde op i perioder hvor der er mindre at lave bare nej

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

KarinaD:
Som jeg læser det, er det kun hvis man vælger at lukke sin virksomhed helt ned at man kan få glæde af at stå i en A-kasse? Der er vel ikke noget hjælp at hente hos dem, hvis man i en periode ikke har så meget arbejde/omsætning?

Du kan naturligvis kun få dagpenge hvis du er reelt ledig. Det er jo ikke en supplerende understøttelse til dårlige tider. Tænk hvad det ville koste hver gang en selvstændig lige havde nul omsætning i et par uger eller måneder.

Tal med f.eks. ASE eller Krifa om mulighederne

Krifa har faktisk også skrevet om det med sygdom http://www.krifaerhverv.dk/fs/sygdom.aspx 

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglerne er således at man kan få dagpenge, med bi-beskæftigelse. For at kunne opnå dette, kræves det at ens bi-beskæftigelse ikke har faste åbningstider og/eller telefontider. Samtidig, så skal a-kassen godkende ens bi-beskæftigelse. Som tommelfingerregel, så skal du kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet som normalt ledige (Altså være til rådighed i dagstimerne/arbejdstiden).

Når a-kassen har godkendt din bi-beskæftigelse, så udfylder du blot dagpenge-kortet, som ledige gør, og udfylder de reelle timer du har været beskæftiget i dit firma. Det er så antallet af arbejdstimer i dit firma, som fratrækkes dagpengene, IKKE det beløb du tjener i dit firma.

Ordningen med bi-beskæftigelse kan benyttes i 76 uger.

Sådan er reglerne, men a-kasserne tolker dem ofte forskelligt. 

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karina

Uhhh, hvor jeg synes, det er et svært spørgsmål, som jeg stiller mig selv jævnligt – jeg betaler nemlig stadig til en A-kasse som selvstændig, og jeg er stadig i tvivl.

Hvorvidt det er spild af penge, afhænger vel af, om du er parat til at dreje nøglen helt om i din virksomhed for at kunne få dagpenge (du må nemlig ikke starte virksomheden igen senere på samme vilkår: http://ajks.dk/dagpenge/Selvstandig-virksomhed/Ophor-med-selvstandig-virksomhed/). Men der kan jo også være andre medlemsfordele i A-kassen, som kan være attraktive for dig som selvstændig – det afhænger af den enkelte A-kasse.

Jeg startede selv på modellen med dagpenge og selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse (som Jesper skitserer). Det kunne lade sig gøre fordi, jeg udbyder oversættelsesydelser, som kan udføres på hvilket som helst tidpunkt af døgnet, så jeg stod til rådighed på arbejdsmarkedet. Jeg droppede dog hurtigt dagpengene for at satse 100% på min virksomhed. For du skal stadig sende ansøgninger, stille til møder i A-kassen osv. for at modtage dagpenge, når du driver virksomhed som selvstændigt bierhverv, sådan er reglerne.

Hvis du vælger A-kassen fra, og du senere drejer nøglen om i din virksomhed, skal du først optjene retten til dagpenge igen – jeg har klippet lidt fra AJKS.

Du skal opfylde to betingelser for at få ret til dagpenge.

  • Du skal have været medlem af en a-kasse mindst et år. Nyuddannede har dog ret til dagpenge allerede en måned efter uddannelsen er færdiggjort.

  • Du skal kunne dokumentere, at du har haft arbejde et bestemt antal timer samtidig med, at du har været medlem af en a-kasse.

    Fuldtidsforsikrede
    Du skal have arbejdet mindst 1.924 timer indenfor de seneste tre år.

    Deltidsforsikrede
    Du skal have arbejdet mindst 1.258 timer indenfor de seneste tre år.”

    Jeg vedhæfter også et link med lidt Snusfornuft for selvstændige, som jo godt nok er skrevet af en A-kasse – take it or leave it :-)

    http://ajks.dk/Karriere/Snusfornuft-for-selvstandige/

Tilmeldt 9. Dec 14
Indlæg ialt: 9
Fra  Minus -A Kasse Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fuldkommen spild af penge. Der er så mange huller i systemet, og de vil gøre ALT HVAD DE KAN for at undgå at udbetale en krone til dig. Og som selvstændig mister du alle - SAMTLIGE - rettigheder. Du har ingen chance imod dem. Og hold fingrene væk fra alle der kalder sig "A-kasse for selvstændige". Det burde være ulovligt at kalde sig sådan.

Læs mere på http://minus-akasse.dk og læs om hvordan du virkelig kan spilde dine penge! - Vi taler af erfaring!

Læs også på http://bandana-akasse.dk, om hvordan a-kasserne kan overdrive og markedsføre dem selv på den skammeligste måde, selvom de intet kan gøre for iværksættere som dig!

Hvis du vælger en a-kasse alligevel, så vælg den billigste! De kan alle det samme. Hverken mere eller mindre!

God jul!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du ikke snart med at vrøvle rent ud sagt - du køer en personlig sag som bygger på at du som person er røget uklar og det er der masser af - men ellers er det rent vrøvl desværre. Din erfaring viser bare du slet ikke har forstået at bruge regler og systemer -. intet andet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)