Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APP udvikling.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg ved at dette sikkert er spørgsmål som bliver stillet tit. men ønsker et par kompetente folk som kan og har lyst til at svare mig på et par spørgsmål.

Jeg ved godt at forudsætningerne for at svare præcist og korrekt ikke er til stede i og med jeg ikke har fortalt om min ide og alle funktionaliteter.

For at gøre det kort er det en APP under den "sociale" kategori. Der skal være facebook integration, GPS koordinater, kalender funktion osv.


Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange timer der typisk vil ligge i at programmere en sådan gennemsnitlig APP

Hvilket sprog som er at foretrække og hvorfor?

Hvad et nogenlunde pris estimat kunne være på det hvis vi snakker cash up front eller procenter?

Er det her en Front end eller back end programmør vi har brug for og hvorfor?

Er det muligt at skrive en unik kode som kan genbruges en del i forbindelse med en sekundær app som skal have en del af de samme funktioner fx. ?

Jeg mangler noget mere know how omkring hvordan programmering foregår i praksis og noget hjælp til at skulle træffe et par beslutninger omkring projektet.

Det er sjovt nok altid her man går i stå, da ens kompetencer ikke rækker længere.

Håber nogen kan hjælpe mig.

Mvh. Tim

Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du selv er inde på, så er det ikke muligt at svare fyldestgørende på dine spørgsmål, når du ikke skriver mere om din idé. Jeg skal dog prøve at gøre et forsøg:

Hvor mange timer tager det at lave en app? 

Det er så godt som umuligt at sige ud fra de sparsomme oplysninger. Gennemsnitligt vil jeg sige, at der ligger 250 udviklingstimer i en "mellemstor" app. Men det kan variere fra 50 - 1000+ timer alt efter omfanget. 

Hvilket sprog skal man bruge og hvorfor?

Først og fremmest skal du finde ud af hvilke platforme du har behov for at få din app ud på. For de forskellige platforme kører også med forskellige programmeringssprog. Når det så er sagt, så findes der også metoder til at lave til flere platforme på én gang. Det kan f.eks. foregå ved hjælp af PhoneGap eller lignende, som benytter sig af JavaScript og HTML5, med et sprog som PHP eller .NET eller lignende til backendkoden som skal ligge på en server. Men det har også sine ulemper at lave det på den måde. 
I mit firma Morning Train, benytter vi os af Xamarin til at lave apps, som ligesom PhoneGap også kan lave kode til flere platforme på én gang. Xamarin benytter C# og så tilpasser man bare til hver enkelt platform. Fordelen ved Xamarin er, at det kommer meget tættere på den performance man får ud af lave appen individuelt til hver platform, samtidig med at man sparer ufattelig meget tid hvis man ønsker sin app udgivet på flere platforme. Xamarin er dog dyrt at komme igang med, så det er kun meget få danske udviklere, som benytter sig af denne teknologi.

Hvad koster det?

Hvis vi tager udgangspunkt i de 250 timer jeg skrev tidligere, så vil prisen for appen ligge på omkring de 225.000 kr - hvis man får den udviklet hos os.

At betale i procenter, er meget svært, da det er meget få programmører (ihvertfald af de dygtige), som finder den form for "usikkert" arbejde attraktiv.

Front end eller Back end programmør?

Igen, kommer an på hvad appen skal kunne og hvilket programmeringsmetoder du vil benytte. Men som udgangspunkt får du svært ved at komme uden om en Back end programmør, hvis appen bare har en lille smule logik bag ved. 

Kan man genbruge kode til en anden app?

Du vil godt kunne genbruge dele af koden til en anden app, hvis ellers udvikleren har gjort sit arbejde ordentligt. Pas dog på, for der findes udviklere der ikke laver ordentlig kode, som er nem at genbruge.

Håber det hjælper dig lidt videre :)

Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive til mig (enten her på Amino, eller på ms@morningtrain.dk), så vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe dig videre. Ellers kan læse lidt mere om hvordan vi udvikler apps ved Morning Train her: http://morningtrain.dk/udvikling/programmering/app-udvikling 

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tim 

Som du selv nævner så kan det være rigtig svært at udtale sig om udvikling af apps når der ikke er et konkret design på appen. Derfor skal det efterfølgende kun ses som vejledende.

De 3 punkter som du nævner (facebook integration, GPS og kalender integration) er standard funktionalitet som er forholdsvis lette at implementere.

Angående spørgsmålet om hvor mange timer det vil tage at programmere en sådan app, er meget svær at svare på. For at sætte det lidt på spidsen så vil de 3 nævnte funktionaliteter kunne udvikles på en dag. Men så er de også bare integreret i appen uden nogen videre brugbar funktionalitet.

Når jeg udvikler apps så tager jeg udgangspunkt i de skærmbilleder der skal udvikles da de siger meget mere om funktionaliteten.

Der er stor forskel (og tidsforbrug) på om man ”bare” skal kunne logge ind via facebook på appen eller om man skal trække oplysninger, poste til bage til Facebook osv.

I mit perspektiv så er det ”sværeste” at få det til at se rigtig pænt ud. Det er også derfor jeg arbejder sammen med en grafikker der laver alt designet.

Med hensyn til om det er en frontend eller backend udvikler du skal bruge, så er jeg lidt usikker på hvad du mener. Jeg bruger som regel disse:

  • Grafiker til at lave alt grafik. Så appen kommer til at se ordentlig og professionel ud.

  • Frontend programmør. Som koder appen i forhold til det grafiske oplæg og wireframes.

  • Backend programmør. Hvis der skal udvikles en webservice på en ser til at håndtere data så er en backend udvikler også nødvendig.

 

Kodegenbrug. Dette er et super godt spørgsmål. Som Martin så udvikler jeg også I Xamarin hvilket jeg mener er det bedste app udviklings værktøj til dato. I forrige uge var jeg i Atlanta til Xamarin’s årlige konference, hvor de præsenterede deres nyeste tiltag. Xamarin.Forms er et API der kan bruges til crossplatform udvikling. Det vil sige at man kan bruge op mod 99% af koden. Jeg vil dog ikke gå så lang da produktet er ikke er helt godt endnu. Men som Marin siger så kan rigtig meget af koden genbruges hvis det er en erfaren og god udvikler.

Personligt så har jeg prøvet at få procenter af et job. Og det gør jeg ikke igen. Da appen var færdig og min partner skulle til at præstere så gik det lidt i stå. :-)

Du er meget velkommen til at kontakte mig hvis du har yderligere spørgsmål og hvis du har brug for et konkret tilbud så kan vi også finde ud af det.

Lidt om mit firma

Gacell

Gacell er en software virksomhed der blev grundlagt i 2012. Vi har over 15 års erfaring i system design og udvikling. Vi designer og udvikler apps til Apple, Android og Windows Phone. Vores hoved kompetencer ligger i systemer der forener den virtuelle verden med den fysiske verden. Vi har fra begyndelsen udviklet systemer for kunder men har derudover også lavet egen udvikling af egne systemer. Vi leverer "hele pakken". Det vil sige at vi laver både apps, databaser, webservices og en eventuelt klient side via et CMS system og en hjemmeside.

Den seneste app som vi har udviklet hedder face2face og kan findes her www.face2.dk

 

Mvh Morten

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)