Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afregning af moms og provision

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Svendborg
Tilmeldt 11. Jun 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at få grå hår af at forsøge at gennemskue en afregningsmodel med en samabrejdspartner.

Jeg skal lave et samarbejde med en virksomhed som i en kort periode op til jul skal have mine varer stående til salg.

Jeg indkøber varerne og leverer dem, de sælger dem og vi deler avancen 50/50.

Min tanke er at de hver uge fortæller mig hvad der er solgt og så sender jeg dem en faktura. Men hvad skal den lyde på? Jeg betaler jo momsen af varerne i indkøb, men de får momsen i salget.

Min logik siger mig at jeg skal fakturere dem: indkøbspris + moms + ½ af avancen (provision), men jeg kan ikke få det til at gå op. Skal avancen afregnes med eller uden moms af salgsprisen?

Eksempel: Varens indkøbspris er 52,5 kr ex moms, salgspris er 139 kr inkl moms. Vores avance er uden momsen 58,7 kr til deling dvs 29,35 til os hver.

Hvordan jeg vi det så ingen parter kommer i klemme med at betale for meget moms og vi får delt avancen lige?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig!

Karen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror du er nødt til at fakture det fulde beløb med moms så du har købs og salgsmoms på plads, og det samme har så sælger - du kan ikke nøjes med avancen i første omgang, da det jo ikke er brugtmoms men varer du har købt med fuld købsmoms

Kommisionen ved jeg så faktisk ikke lige her - om du så må få betalt på en kommisionsafregning uden moms bare - det var jo enklest - eller om der kunne være krav om at du skal fakturere den med moms (som jo ikke har betydning for overskud da du jo så får den moms og kan betale den og sælger kan tilsvarende trække den fra)

Håb på andre ved om kommision må betales på kommisionsafregning uden moms - det gør ikke forskel for skat/moms men jeg kan ikke lige overskue det og har ikke tid at google

Ellers hør en revisor hvis ikke andre hopper på her.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karen.

Hvis vi ser bort fra evt. andre afregninger af kommission, transport, returnering af varer o.lign. og holder os til det, du har givet, altså "alt andet lige", gælder flg. Gevinst og tab udregnes altid ex.moms. Moms er jo ikke dine penge, men nogen du opkræver på vegne af Skat. Når nu varen er solgt, kendes salgsprisen - og avancen er dermed fastlagt. Nu kan du opfatte det, som at sælger har købt varen af dig (inkl. moms) og har videresolgt den (inkl. moms). Sælger skal således betale dig: din indkøbspris + halvdelen af avancen. Denne sum lægger du moms på. I afregner så hver især jeres moms.

I dit såre simple eksempel (!) skal du således bon'e sælger (52,50 + 29,35) * 1,25, og I afregner hver jeres moms.

En generel formel. (At gange med 1,25 er det samme som at lægge 25% til): Sælgers faktura fra dig:

   (din indkøbspris ex moms + (samlede fortjenesten ex moms * ½)) * 1,25.

Du kan evt. regne efter og se om du og sælger og Skat hver især får, hvad I skal have.

En fordel ved formlen er også, at det er relativt simpelt at anvende andre fordelinger end 50/50, men lad os nu ikke mudre med det.

Jeg går ud fra, at det er evident, at du kan udregne én faktura med alle varerne på en gang, altså lægge indkøbsprisen (igen EX moms) sammen på de solgte varer og bruge summen af salgsprisen ex. moms i formlen. Herved får I også delt de eventuelle tab, som måtte være, hvis man i slutningen af salget (sammen) vælger at sælge under indkøbspris, pris, pris, pris, sælge under i-indkøbspris.

Jeg skal spare dig for et matematisk bevis :-)

Med forbehold for trykfejl - og det kunne være storartet, hvis en anden Amino regner efter.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Eksempel: Varens indkøbspris er 52,5 kr ex moms, salgspris er 139 kr inkl moms. Vores avance er uden momsen 58,7 kr til deling dvs 29,35 til os hver.

Du skriver en faktura som kunne lyde " Avanceandel ved salg af div. vare kr 29,35 incl moms kr 36,69"

Jeg vil forelå du venter med at skrive en faktura til julesalget er slut og så opgør den endelige avance.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:
Du skriver en faktura som kunne lyde " Avanceandel ved salg af div. vare kr 29,35 incl moms kr 36,69"

Hvis man er ligeglad med momsloven er dette en mulig løsning. Vil man derimod sove godt om natten så følger man Jørgens vejledning....

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
du er nødt til at fakture det fulde beløb med moms

 Henrik, du har sikkert ret, men det kunne være rart, hvis du angiver, præcist og konkret, hvilke fakturaer, der er i det konkrete eksempel og efterfølgende en generel måde at afregne det på. Vil du mene, at Karen skal fakturere sælger det fulde beløb? Og sælger skal også fakturere det fulde beløb til sine kunder? Efterfølgende skal Karen så fakturere sælger kommisionen + moms? Det giver ingen mening. Eller skal sælger fakturere Karen kommissionen + moms? Det vil i så fald give det samme, som i min 'model'. Bemærk, at det er en 'afregninsmodel', Karen efterlyser. Efter min bedste overbevisning har Karen ikke solgt for "det fulde beløb" (hvilket jeg altså opfatter som den pris, slutkunderne har betalt). Hun har derimod "solgt" for sin indkøbspris + halvdelen af avancen og bør fakturere dette - tillagt moms.

Stemmer dette ikke overens med både fakta og momsloven? Alternativ skal hun fakturere sin indkøbspris + moms og efterfølgende avancen plus moms, hvilket også giver det samme som i min 'model'. Er avancen mod mit vidende uden moms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

ja mit bud var at sælger fakturer det fulde beløb + moms. Sælger sælger så til sine kunder og her er det jo klart - med moms. 

Så er der for mig kommisionen som køber betaler tilbage til sælger - og der var det jeg var usikker på, om der må laves en kommsionsafrening - 50% af salgspris uden moms - fra sælger til køber - uden moms som kommisionbetaling - eller

Om der skal en momset faktura til fra kommisionsmodtager. Det har ingen betydning for det moms modtager - om de indbyrdes SKAL ha moms på kommisionsafregningen, men jeg ved et helt enkelt ikke.

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Den kan godt bruges da hun har dokumentation, på leverede varer, hvis nødvendig. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter ML § 4, stk. 3, nr. 1, er det butikken, som har varene i kommission der anses for at foretage salget. Derfor skal butikken beregne moms af den fulde salgspris. 

Når der skal afregnes med Karen kan butikken fratrække moms af det beløb, som der skal afregnes mellem parterne.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var det jeg skrev men Karen er  jo nød til at lave en faktura til forretningen. Smile

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)