Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kørsel, uden at udbetale ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Jebjerg
Tilmeldt 16. Aug 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal i gang med at bruge Dinero til at holde styr på regnskabet, i min nystartede enkeltmandsvirksomhed.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg bogfører kørsel i egen bil. Jvf. Dinero skal der Krediteres konto 55000 Bank - og Debiteres konto 3160 Kørsel i egen bil / kilometerpenge.

Så langt så godt, men umiddelbart vil jeg hellere lade pengene stå i virksomheden, og således kunne trække disse ud, sammen med evt overskud efter behov.

I så fald debiterer jeg vel stadig konto 3160 Kørsel i egen bil / kilometerpenge - men hvor krediterer jeg henne ?

Fra Aarhus V
Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 27
Fra  Det lille Regnskab Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Du må skulle kreditere Privatforbrug i stedet for banken.
/Ingerlise 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Schytte:

Jeg skal i gang med at bruge Dinero til at holde styr på regnskabet, i min nystartede enkeltmandsvirksomhed.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg bogfører kørsel i egen bil. Jvf. Dinero skal der Krediteres konto 55000 Bank - og Debiteres konto 3160 Kørsel i egen bil / kilometerpenge.

Så langt så godt, men umiddelbart vil jeg hellere lade pengene stå i virksomheden, og således kunne trække disse ud, sammen med evt overskud efter behov.

I så fald debiterer jeg vel stadig konto 3160 Kørsel i egen bil / kilometerpenge - men hvor krediterer jeg henne ?

INGEN steder. Du må ikke tage statens takster ind i en alm enkeltmandsvirksomhed overhovedet. Du skal føre kørebog efter reglerne og så når året er gået, reducerer du dit resultat i virksomheden med det beløb du har i kørepenge - og derved får du det som fradrag i personlig indkomst.

Det må slet ikke bogføres som udgift i en personlig virksomhed - kun som skatteregulering som det så smukt hedder - Du kan jo forskudsregistrere det mindre, så får du mindre skat løbende - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Jebjerg
Tilmeldt 16. Aug 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg så lige skal forstå reglerne korrekt - så:

1) fører jeg en kørebog som jeg naturligvis skal, løbende hele året - men jeg bogfører ingen kørsel i mit regnskab overhovedet ?

2) I stedet, når jeg udfylder selvangivelsen hvert år, skriver jeg de kørte kilometer/kroner ind her, og får mine kørsels omkostninger 'udbetalt' i kraft af at jeg betaler mindre i personlig skat ?

Det giver jo god mening, idet det går ud på et om fradraget kommer via mit regnskab, eller via min personlige selvangivelse.

Sidste spørgsmål er dog så, hvor på selvangivelsen angiver jeg mine kørsels omkostninger ?

Tak for hjælpen !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

ja til 1 og 2. Fradraget kommer ved at du nedsætter dit resultat med det antal kroner du ser i din kørebog. Der kan være andre reguleringer fra dit driftsregnskab til det du skal skrive i til skat - f.eks. gaver, repræsentation og meget andet -. men hvis du har overskud 100.000 kr og du har kørepenge som 10.000 kr, så skriver du 90.000 kr som overskud i rubrik 111 i udvidet selvangivelse (og hvis du vil ha det løbende i 211 i forskud)

Hvis skat laver kontrol, så checker de med dit regnskab, og den forskel der er, vil de så kræve kørebog - og evt reguleringer fra gaver osv som bevis for, så gem alt 5 år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Jebjerg
Tilmeldt 16. Aug 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Aha, så der er ikke nogen særskilt rubrik på selvangivelsen til denne kørsel, jeg trækker det blot fra mit angivne overskud.

Så tror jeg den er inde på 'lystavlen' - tak for hjælpen !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Jebjerg
Tilmeldt 16. Aug 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kom lige til at tænke på det praktiske i denne form for afregning af kørsels udgifter. Beløbet for kørte kilometer i egen bil er jo skattefrit - så hvordan fungerer det hvis jeg trækker beløbet fra i firmaets 'overskud' - som du skriver ?

Som jeg ser det, bliver det ikke skattefrit.

Eks uden kørsel:
Firmaet har et overskud på 10.000 kr som tastes ind som overskud - det giver en skat på 5.000 kr (tænkt eksempel)

Eks med kørsel:
Firmaet har et overskud på 10.000 kr og 2000 kroner i kørsel = der tastes 8000 kroner ind som overskud - det giver en skat på 4.000 kr (samme træk som ovenstående)

I min primitive tankegang får jeg kun 1000 kroner ud af de 2000 kroner som jeg burde få retur - er jeg helt ved siden af i min måde at regne på ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

nej du regner helt korrekt - Det er kun fradragsværdien du får - ikke det fulde beløb - det gælder alle fradrag

Det er helt samme hvis du ser en lønmodtager der ejer sit eget selskab. Han kan betale beløbet ud til sig skattefrit fra selskabet - MEN så betaler han jo SELV hele beløbet i selskabet og har kun beløbet som en omkostning = skat betaler skatteværdien af fradraget. Det ville jo også være sådan HVIS du måtte betale dig selv i personlig virksomhed (hvad du ikke må) - her ville du jo også selv betale de 3,73 feks. og det ville jo koste dig 3,73 i selskabet 

Alle omkostninger du har i virksomheden - reducerer jo kun skatten med værdien af fradraget. Et aktiv til virksomheden købt for 1000 kr giver fradragsværdi på under det halve  og i selskaber på 24,5% så du regner helt ret - du skal bare forstå, at udgifter altid kun er fradragsværdien værd

Det er derfor en større fordel for en der er ansat, hvis han arbejdsgiver vil betale ham skattefrit, og det er nok det du tænker på. Det er samme med fri telefon. Hvis en arbejdsgiver vil gi en fri telefon så koster den kun skat af 2.600 kr eller ca 1144 kr om året for modtageren

Hvis DU køber en til dig selv, så koster det dig de samme 1144 kr i skat OG du betaler så selv udgiften i din egen virksomhed som jo koster dig overskud på ca 1450 efter skat - så den telefon koster dig så ca ialt lige de 2.600 kr (og så er moms glemt her)

Det er ikke for at gi ansatte en ekstra fordel - for der er jo så en arbejdsgiver der trods alt hænger på udgiften - du er bare om du vil - både ansat og arbejdsgiver på samme tid jo

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)