Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af 25% henlæggelse?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ifølge reglerne for IVS'er skal man henlægge 25% af overskuddet årligt.

Men hvordan bogfører man egenlig dette?

Til info, så benytter jeg standard kontoplan fra Dinero...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

du bogfører bare helt normalt indtægter og udgifter - når året er gået - er der (forhåbentlig) et overskud - Det beskattes og så flyttes 25% af det vel bare til kaptial kontoen (der hvor din 1 krone eller hvad du brugte til stiftelse står) Du gør intet andet under året end at bogføre helt normalt - de 25% tages over årsreganskabet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det beskattes og så flyttes 25% af det vel bare til kaptial kontoen (der hvor din 1 krone eller hvad du brugte til stiftelse står)

Jeg vil anbefale at der laves en særskilt konto (lige under selskabskapitalen), som viser den bundne reserve i IVS. Dette fordi den enten kan overføres til selskabskapital ved omdannelse til ApS eller opløses hvis der indskydes yderligere selskabskapital. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Jeg vil anbefale at der laves en særskilt konto (lige under selskabskapitalen), som viser den bundne reserve i IVS. Dette fordi den enten kan overføres til selskabskapital ved omdannelse til ApS eller opløses hvis der indskydes yderligere selskabskapital. 

det gør det mere synligt JEP - med samme effekt - men Yes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det gør det mere synligt JEP - med samme effekt - men

Ikke bare mere synligt for hvis du smider det  direkte på selskabskapitalen afspejler årsregnskabet ikke registreringerne i Erhvervsstyrelsens register..... Men ja bundlinien bliver det samme.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Cookie - John Hannover:
det gør det mere synligt JEP - med samme effekt - men

Ikke bare mere synligt for hvis du smider det  direkte på selskabskapitalen afspejler årsregnskabet ikke registreringerne i Erhvervsstyrelsens register..... Men ja bundlinien bliver det samme.

jep - point taken  Det skal blive interessant at se hvordan de mange IVS der måske vil være uden revisor kommer til at klare alt - fingers crossed

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det skal blive interessant at se hvordan de mange IVS der måske vil være uden revisor kommer til at klare alt - fingers crossed

Tonny og kollegaer får travlt. Senere så Erhvervsstyrelsen når mange IVS'ere finder ud af at Tonny og kollegaer ikke er gratis at bruge.....

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Cookie - John Hannover:
Det skal blive interessant at se hvordan de mange IVS der måske vil være uden revisor kommer til at klare alt - fingers crossed

Tonny og kollegaer får travlt. Senere så Erhvervsstyrelsen når mange IVS'ere finder ud af at Tonny og kollegaer ikke er gratis at bruge.....

Joh, tak for detStick out tongue

I og med hensættelsen med 25% omtales som en såkaldt "opsparingsreserve" og er en bunden reserve, så bør det helt klart fremgå af såvel bogføring, årsregnskab m.v. enten under egenkapitalen eller som en note til årsregnskabet af hensyn til opfyldelse af årsregnskabslovens § 56, som kræver en oversigt over bevægelserner på egenkapitalen.

Tonny

Tilmeldt 2. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for indlæggene - jeg må vist hellere få lavet en ekstra konto under egenkapital ;-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)