Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg fyre min timelønnede medarbejder lovligt?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,
Jeg står i den situation, at jeg skal skære ned i mit firma, fordi der ikke er penge til alle ansatte lige nu her.
Jeg har en 18 årig pige ansat som timelønnet 25-30 timer om ugen, og har i kontrakten skrevet, at opsigelsesvarslen er 1 mdr både for arbejdstager og arbejdsgiver. Men nu er det sådan, at jeg ønsker at opsige med øjeblikkelig varsel - Jeg har læst mig frem til, at timelønnede kan opsiges fra dag til dag - hvordan skal jeg forholde mig her?

På forhånd tak!

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du har lovet hende 25-30 timer om ugen, og 1 måneds opsigelse skal du selvfølgelig give hende det. Hvor ussel kan man lige være som arbejdsgiver når man forsøger at snyde en 18 årig?

Du giver os andre et dårligt ry!!!

Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan er det at snyde hende? Jeg betaler jo naturligvis for alt udført arbejde - der er jo ikke noget ved, at have hende gående, hvis der ikke er noget at lave, og at der ikke er penge til det..?

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordi du har lavet en aftale med hende om at hun har en måneds opsigelse.

Hvordan ville du have det med at hun stoppede øjeblikkeligt, hvis der var travlt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

mackhaidang:

Jeg har en 18 årig pige ansat som timelønnet 25-30 timer om ugen, og har i kontrakten skrevet, at opsigelsesvarslen er 1 mdr både for arbejdstager og arbejdsgiver. Men nu er det sådan, at jeg ønsker at opsige med øjeblikkelig varsel

Du bryder jo kontrakten så ?

Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hun har 15 timer nogle uger og 25 andre uger - Så kunne jeg jo også uddele mindre timer til hende.. i den sidste mdr.. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du ikke bryder kontrakten så kan du vel det. Hvad med at spørge den relevante fagforening?

Havnearbejdere fyres (eller gjorde før i tiden) når der ikke var mere at alve - til gengæld for en højere timeløn. Jeg formoder det stadig gøres sådan i nogle faggrupper. Snak med fagforeningerne - de er eksperter i det og du undgår bøvlet med en mulig sag :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan under ingen omstændigheder, stille vedkommende dårligere end gældende lov er, samt  det som du selv har aftalt og underskrevet , uden at det kommer til at få konsekvenser for dig.

Jeg ved ikke hvad loven siger til , hvis du tilbyder at fritstille hende og betaler ½ løn ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

mackhaidang:

Altså hun har 15 timer nogle uger og 25 andre uger - Så kunne jeg jo også uddele mindre timer til hende.. i den sidste mdr.. 

ja hvis aftalen lyder på 15-25 timer - og det har været sådan altid -men lyder den på 20-25 timer om ugen og det tilmed har været praksis, så skal du overholde det og ikke gi hende 4 uger af kun 15 timer - for det er jo så brud på aftalen. 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du er i din gode ret til at opsige hende, med den måneds varsel, der er skrevet i kontrakten. Det er selvfølgelig indeværende + 1 måned, der er hendes opsigelse. Om hun er timelønnet eller ej, er ikke så vigtigt, hvis du med god ro i sjælen kan lægge papirer frem til en evt. fagforening, at du ikke har råd til at betale hende lønnen mere - så er det en lovlig opsigelse!

Det er dog vigtigt, at du ikke skærer hende i timer i opsigelsesperioden, da reglerne hedder sig - uanset om hun er fastlønnet eller timelønnet - at hun har krav på et gennemsnit at de sidste 16 ugers arbejde. Du kan altså ikke opsige hende og så give hende nul timer indtil udløb af opsigelsesperiode. Der er ingen grund til at få karma på nakken, ligemeget om du har dårlig økonomi eller ej. Karma er som bekendt en kælling.. Big Smile

God vind med det - og jeg håber da for dig og dit firmas fremtid, at økonomien kommer igen til at kunne ansætte folk! SmileYes

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)