Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor alvorlig er en falsk anbefaling / udtalelse ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi havde for ca. 9 år siden ansat en person som efter kort tids ansættelse blev fyret igen, da han under omstændigheder kunne magte at være driftsleder.

Idag blev jeg så kontaktet af en potentiel ny arbejdsgiver, som ringer og spørger hvad han er for en gut. 

Jeg giver ham min ærlige mening, om at han ikke magtede jobbet hos os, hverken kompetence eller indstillingsmæssigt.

Så siger den kommende arbejdsgiver at, det var da underligt siden vi havde skrevet sådan en helt fantastisk positiv udtalelse omkring ham.

Jeg forklarer at det giver ingen mening, og at han under ingen omstændigheder har fået en positiv udtalelse fra os af, men beder ham sende en kopi af udtalelsen.

Udtalelsen er ganske rigtigt også falsk fra ende til anden, og der er både løjet omkring ansættelsens varighed samt omfanget af de opgaver han har "varetaget".

Jeg har forsøgt at ringe vores tidligere medarbejder op for at forklare ham, at vi simpelthen ikke vil finde os I lægge navn til, men han tager ikke telefonen.

Men hvor alvorligt er de egentligt rent juridisk at forfalske anbefalinger?

Nogen gode råd til, hvordan man sikrer sig, at han stopper eller eventuelt giver ham en lærestreg?

/Simon 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:
Men hvor alvorligt er de egentligt rent juridisk at forfalske anbefalinger?

Der er jo tale om dokumentfalsk hvilket er en meget alvorlig sag. Strafferammen er op til 2 års fængsel.  Var jeg dig vil jeg omgående indgive en politianmeldelse.

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Da han har fabrikeret en uægte anbefaling for egen vindings skyld, så er vi ovre i begrebet dokumentfalsk.

Dette straffes med bøde / fængsel op til 6 år, så det er yderst alvorligt.

Har han også lavet en falsk underskrift fra dig eller anden leder, så er det rigtig alvorligt. 

Hvis det er 9 år siden han var ansat, er spørgsmålet så om han har brugt samme metode i alle disse år men først nu er blevet opdaget. 

I kan evt. skrive til ham at han straks skal tilbagetrækker den falske udtalelse. Så frem han fortsætter med at gøre brug af falsk anbefaling, vil han blive politianmeldt. 

Hvis i vil kan i også politianmelde ham med det samme.. 

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Men hvor alvorligt er de egentligt rent juridisk at forfalske anbefalinger?

Nogen gode råd til, hvordan man sikrer sig, at han stopper eller eventuelt giver ham en lærestreg?

Det er som allerede skrevet, dokumentfalsk og har en ganske hård straframme! Jeg ville forsøge at få fat på manden, og få ham i tale. Kan han ikke komme med én eller anden fantastisk forklaring, på sagen, ville jeg anmelde ham for dokumentfalsk og misbrug af tid navn. Måske ville jeg gøre det uanset hvad han siger....

Du kan ikke sikre dig mod sådanne ting. Alle kan jo sætte sig ned og skrive noget fabelagtigt om sig selv i word, underskrive det med én eller anden random krusedulle og så finde et fancy logonettet.. Det eneste du kan håbe på er, at tossen er dum nok til at skrive et firma på, der stadig findes.. Stick out tongue

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja dokument falsk er meget alvorligt. Jeg vil dog appellere til den blødere side. Det er givet en person der har reageret både ansvarsløst og tåbeligt - men sikkert lidt i panik for at få job. Jeg ville sammen med den anden arbejdsgiver gå meget hårdt på ham. Den anden ansætter naturligvis ikke men skælder voldsomt ud og du kræver ham ind til at stå "ret" over for dig og du forklare det utroligt alvorlige i dokumentfalsk - og at der ikke skal blive gentagelser - de opdages og uden problem kan politi anmeldes og en gentagelse VIL blive anmeldt omgående

Det er mere fordi - jeg gætter på er en der ikke har kunnet fatte omfanget af dumheden - og har troet det var lidt ufarligt og uskyldigt, hvad det IKKE er.

Det kan godt være han ikke tager ved lære, men så hjælper store bøder og andre evt straffe (tvivler på strafferammen udfyldes her) formentlig heller ikke. 

Tag det superalvorligt - men lad politiet være ude  - men jeg er nok også lidt blødsøden og tror lidt på at gi folk en "second chance" for at kokke videre uden plet på straffeattesten

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det anede mig nok at der kunne være tale om dokumentfalsk.

Der er dog ikke skrevet under på vegne af os, men blot skrevet "Med venlig hilsen Peter Jakobsen" nederst på anbefalingen.

Den er lavet i word, og ikke engang navnet på os som arbejdsgiver er stavet rigtigt. Hvis man ikke vidste bedre så ligner det en dårligt phishing forsøg fra udlandetSmile

Enig John i at jeg synes ikke politiet er sagen værd. Men jeg vil rigtigt gerne have fat i ham, og så fortælle hvad konsekvenserne bliver, hvis det sker en gang til.

Men jeg er ikke tvivl om at vi eller andre garanteret har være nævnt før med udtalelser. Han var fuld og numre og løj rigtigt meget dengang, vi havde ham ansat.

Tak for jeres syn på sagen allesammen Smile

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)