Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

BRUGTMOMS-ordning, MOMS-ordning-kombineret

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer

Jeg står og skal åbne min butik den 1/12 og kan simpelthen ikke finde nogen logisk løsning på hvad jeg skal gøre i forhold til bon og kvittering til mine kunder.

Jeg forventer ikke at butikken kommer til at tjene sig hjem, men at jeg bruger det som mit lager og kontor til webshoppen, så derfor er det kun ca. 5 kunder om dagen, der kunne ønske en bon.

Når jeg køber hjem er det både almindelige køb fra CVR-numre og andre køb hvor det er med brugtmoms.
Lige nu består mit varelager af ca. 50/50

Jeg har læst at hvis du køber noget ud fra brugtmoms-ordningen, skal du ikke trække købet fra i momsregnskabet. Ligeledes skal du ikke sælge varen med moms.
Beløbet giver det samme om det er moms eller brugtmoms.

Derudover skal det fremgå af både købskvittering og salgskvittering om det er almindelig moms eller brugtmoms. Her kommer mit problem så. Jeg har overtaget et gammelt kasseapparat, der ikke kan skrive andet end 'heraf momsbeløb'. Hvad gør jeg lige..? Kender du evt. til en undtagelse hvis det er til private eller lignende? 

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne overveje at benytte dit økonomisystemer hvis der ikke er tale om ret mange kunder daglig ellers er jeg bange for du skal over i en POS løsning eller et stører rom baseret kasseapparat

Dbh jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej der er ikke undtagelser - du skal dels enten gi dine kunder en korrekt bon - og det kan jo være et lidt avanceret kasseapparat der skal overholde brugtmomsregler også selv alm moms - men du kan jo lave en faktura i et økonomisystem efter reglerne - både for det der er med brugtmoms og det som er med alm moms - De skal jo holdes helt hver for sig varemæssigt - bilagsmæssigt og regnskabsmæssigt.

Brugtmomsordningen har meget klare krav til både bilag ved købet og ved salget - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/09/pmv-personlig-ejet-mindre-virksomhed.html   Du vil også se, at du naturligvis ikke skal trække moms fra ved købet, af den simple årsag at det jo er varer uden moms fra private - og at du skal betale moms som salgsmoms på fortjenesten - men bilagene skal være nøjagtigt som beskrevet i linket

Det du køber med moms og så sælger med alm moms kan du bruge alm faktura/forenklet faktura for

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Feb 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et webshopsystem jeg godt kunne bruge, hvor den splitter faktura op på moms og ikke moms-varer, men det vil koste meget i papir at skulle printe et A4 ud til kunderne. Det skal lige siges at jeg med forsendelser og auktioner er oppe på 10-20 kunder yderligere pr. dag. Og jeg startede først småt op i sidste måned. Så jeg regner med flere kunder. 

Jeg har economic som økonomisystem og de egner sig desværre slet slet ikke til en som mig med så meget brugtmomshandel. Faktisk skal jeg køre et helt seperat regnskab med brugtmomsvarerne.. Mega træls. Håbede måske bare der var en nem løsning 

Tilmeldt 1. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står selv og skal åbne en webshop og kommer også til at benytte mig af brugtmomsordningen. Jeg kunne utrolig godt tænke mig at høre hvad du er endt med at gøre med faktura, sendes den automatisk ud til kunden når man har bestilt på hjemmesiden, eller sender du den seperat så moms ikke fremgår af fakturaen? Gode fifs relateret til brugtmoms ordningen modtages meget gerne:)

Mvh,

Josephine

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)