Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af "de bløde værdier" - hvilke argumenter virker?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg planlægger et salgsfremstød for mit "hjertebarn" - den svære samtale med en alkoholafhængig medarbejder - og er meget i tvivl om, hvilke argumenter der er mest fængende, eller brugbare, om I vil?

Problematikken er superaktuelt til afhjælpning og løsninger i f.eks. det psykiske arbejdsmiljø, det sociale ansvar, HR, lederudvikling o.m.a., men hvordan er det lige, man sælger de bløde værdier? - Der er mange penge at hente både for den enkelte virksomhed og for samfundet som helhed, hvis man lærer at håndtere mekanismerne i afhængighed rigtigt - men er det bundlinietal, jeg skal slå på her? - Eller er det den signalværdi, der ligger i at tage problematikken alvorligt? - Jeg tager imod enhver tilbagemelding med kyshånd.

Anna Marie

"Hvorfor nøjes med at eksistere, når man kan leve?" www.alcologic.dk

Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anna Marie

Du skriver selv svaret: Begge dele.

Jeg mener, at du skal starte i "den bløde" del - gode argumenter for det sociale ansvar - "Vores virksomhed bekymrer sig om dig, uanset om du brækker et ben, er alkoholiker, osv....". Det kan endvidere være, at medarbejdere, som er kommet ud af en afhængighed via deres virksomhed, bliver trofaste medarbejdere efterfølgende - det kan sikkert undersøges.
Når du så har bygget godt med argumenter på den front, så kan du bevæge dig lidt over i det økonomiske perspektiv:

Det kan nogle gange være svært og dyrt, at ansætte nye folk.
Jyllands-Posten skriver, at det koster kr. 121.000,- kr at ansætte en ny pædagog. http://jp.dk/arkiv/?id=1147197
Pædagog lønninger er ikke de højeste, så for andre faggrupper, kan det koster mindst ½ million for at erstatte en medarbejder.

Sæt bare nogle hårde tal på - det hjælper altid, når økonomi-folk kommer ind over og spørger "Hva' koster det ?"
Man kan sikkert lave et regnstykke, som viser, at man i kolde tal kan spare penge - sikre, at medarbejderen bliver glad og produktiv.
Super signalværdi i en tid, hvor det at skaffe gode og velkvalificerede folk kan være svært inden for mange brancher.

Endvidere kan det være, at firmaer igennem en sygeforsikring har adgang til behandling af diverse afhængighed, så det mest er et spørgsmål for firmaerne, om at tage tyren ved hornene.

Håber du kan bruge lidt af det.

/Nordjyden.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak til Nordjyden... - eftersom jeg "kun" ser det hele "indefra" og har alle argumenterne rullet ud, er jeg naturligvis noget forudindtaget, så det er dejligt med lidt respons "udefra". Stod det til mig, skulle det nærmest være lovpligtigt at have en ordentlig og velstruktureret alkoholpolitik (læs: beredskab), så de omkringstående kollegaer til alle tider ved, hvem der har ansvaret, - hvem de skal henvende sig til, - "hvad man siger", - osv.

Jeg har nogle opgørelser, der viser, at det faktisk koster den halve million, du nævner..... - at fyre og hyre - og det er jo så kun, når man tager den ramte afhængige medarbejder i betragtning..... + de kollegaer, der selv siger op, fordi ledelsen er for vattet i sin holdning..... - og tro mig, det kan vare både år og dag, inden der bliver taget hånd om denne angstprovokerende og konfliktskyfremkaldende problematik!

Er der flere derude, der kan byde ind med andre argumenter? - så bliver jeg så glad.... Big Smile

Kh Anna Marie

"Hvorfor nøjes med at eksistere, når man kan leve?" www.alcologic.dk

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)