Hej Aminoer Jeg skal endelig til at have registreret min enkeltmandsvirksomhed (blandt andet efter at have modtaget god rådgivningen på forumet her) I den forbindelse har jeg et par sidste spørgsmål angående mpoms- og skattefradrag 1) Jeg er med på at jeg betaler moms efter princippet salgsmoms - købsmoms og at anskaffelser kan trækkes fra overskuddet. Men findes der en samlet vejledende oversigt over hvilke typer anskaffelser der er fuldt fradrag på? Jeg tænker fx på at anskaffe en arbejdscomputer 2) Hvad sker det i praksis hvis SKAT vurderer at det man har trukket fra ikke lever op til reglerne? Jeg antager man skal betale moms og skattefradrag tilbage men sker der ellers noget? Kan man få skat til at forhåndsgodkende? Jeg vil jo gerne overholde reglerne. 3) Er det korrekt forstået at man skal opbevarer regnskaber og bilag i 5 år og at dette således også er den periode SKAT kan gøre indsigelser? På forhånd mange tak for hjælpen. Mvh. Jesper
|
Hej Jesper
Du skulle tage at læse lidt i Cookies tråde. Han ved en masse om netop dette emne. Her er mine svar efter bedste evne:
1. Du kan få fuldt fradrag for en computer, der udelukkende bruges til dit firma. Skat kan dog forholde sig tvivlende til, på, om du ikke også bruger den privat. Især, hvis dit firma drives fra dit eget hjem. Nogle vælger så på forhånd at den skal bruges privat også og vil så typisk kun tage et fradrag på det halve af udgiften.
Jeg ser ikke behovet for en kæmpeliste over fradragsberettigede udgifter. De fleste mindre firmaer anskaffer jo i virkeligheden ikke så mange ting og når det sker, må man tage stilling til hvert enkelt indkøb. Tommelfingerregel: Hvis du ikke kan drive firmaet uden dette hjælpemiddel, er det fradragsberettiget.
2. Ifølge min erfaring vil de sende dig en skrivelse og bede om at du fremlægger dokumentation eller de vil bede om et møde, hvor tingene snakkes igennem. Ved faktisk ikke hvad der sker - ud over at man skal berigtige fejlen. Altså efterbetale. Kunne forestille mig, at man får en bøde af en slags.
Du kan godt bede SKAT om bindende, skriftligt svar på et spørgsmål, men har hørt, at de ikke altid selv er helt enige indenfor "murene", så "bindende" alligevel ikke altid er så bindende.
3. Ja, man skal kun opbevare bilag i fem år. Jeg har svært ved at tro, at SKAT derefter slet ikke har mulighed for at gøre indsigelser, hvis de kommer på sporet af noget forkert. Så jeg vil TRO (men ved det ikke), at bevisbyrden herefter simpelthen er vendt om, så det efter 5 år vil være dem, der skal bevise, at man har gjort noget forkert. I de fem regnskabsår er det jo dig (og mig) der skal bevise, at vi IKKE har gjort noget forkert.