Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der hvis SKAT ikke godkender moms- og skattefradrag?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skal endelig til at have registreret min enkeltmandsvirksomhed (blandt andet efter at have modtaget god rådgivningen på forumet her)

I den forbindelse har jeg et par sidste spørgsmål angående mpoms- og skattefradrag

1) Jeg er med på at jeg betaler moms efter princippet salgsmoms - købsmoms og at anskaffelser kan trækkes fra overskuddet. Men findes der en samlet vejledende oversigt over hvilke typer anskaffelser der er fuldt fradrag på? Jeg tænker fx på at anskaffe en arbejdscomputer

2) Hvad sker det i praksis hvis SKAT vurderer at det man har trukket fra ikke lever op til reglerne? Jeg antager man skal betale moms og skattefradrag tilbage men sker der ellers noget? Kan man få skat til at forhåndsgodkende? Jeg vil jo gerne overholde reglerne.

3) Er det korrekt forstået at man skal opbevarer regnskaber og bilag i 5 år og at dette således også er den periode SKAT kan gøre indsigelser?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh. Jesper

 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Du skulle tage at læse lidt i Cookies tråde. Han ved en masse om netop dette emne. Her er mine svar efter bedste evne:

1. Du kan få fuldt fradrag for en computer, der udelukkende bruges til dit firma. Skat kan dog forholde sig tvivlende til, på, om du ikke også bruger den privat. Især, hvis dit firma drives fra dit eget hjem. Nogle vælger så på forhånd at den skal bruges privat også og vil så typisk kun tage et fradrag på det halve af udgiften.

Jeg ser ikke behovet for en kæmpeliste over fradragsberettigede udgifter. De fleste mindre firmaer anskaffer jo i virkeligheden ikke så mange ting og når det sker, må man tage stilling til hvert enkelt indkøb. Tommelfingerregel: Hvis du ikke kan drive firmaet uden dette hjælpemiddel, er det fradragsberettiget.

2. Ifølge min erfaring vil de sende dig en skrivelse og bede om at du fremlægger dokumentation eller de vil bede om et møde, hvor tingene snakkes igennem. Ved faktisk ikke hvad der sker - ud over at man skal berigtige fejlen. Altså efterbetale. Kunne forestille mig, at man får en bøde af en slags. 

Du kan godt bede SKAT om bindende, skriftligt svar på et spørgsmål, men har hørt, at de ikke altid selv er helt enige indenfor "murene", så "bindende" alligevel ikke altid er så bindende.

3. Ja, man skal kun opbevare bilag i fem år. Jeg har svært ved at tro, at SKAT derefter slet ikke har mulighed for at gøre indsigelser, hvis de kommer på sporet af noget forkert. Så jeg vil TRO (men ved det ikke), at bevisbyrden herefter simpelthen er vendt om, så det efter 5 år vil være dem, der skal bevise, at man har gjort noget forkert. I de fem regnskabsår er det jo dig (og mig) der skal bevise, at vi IKKE har gjort noget forkert.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:
Kunne forestille mig, at man får en bøde af en slags.

Man får kun bøde, hvis man har handlet med forsæt (snydt med vilje).

Birte Andersen:
Du kan godt bede SKAT om bindende, skriftligt svar på et spørgsmål, men har hørt, at de ikke altid selv er helt enige indenfor "murene", så "bindende" alligevel ikke altid er så bindende.

Bindende svar koster 400 kr. og gælder for den enkelte skatteyder i 5 år (med mindre forudsætningerne for det bindende svar ændres undervejs).

/Henrik

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hans tråde er virkelig en stor hjælp, men jeg kunne ikke finde noget om præcis disse forhold. Og så er der jo meget "på den ene side/på den anden side" men der er jo også tale om skøn ift. lovgivning som i alt andet forvaltning.

1) Ja jeg havde faktisk også tænkt på at købe et ordentligt lydkort således at jeg kan optage og afspille ting ved præsentationer og ikke være begrænset af de ringe standard kort der er i bærbare. Men altså hverken lydkort eller computer er jo absolut nødvendige men det er vel de færreste ting der er detg (ift. din tommelfingerregel) Altså der kan vel næsten altid substitueres om end med lavere kvalitet og effektivitet som følge?

2) Jeg det kunne jeg også godt forstille mig. Men er er der nogen der ved det med sikkerhed?

Igen jeg er jo netop ude på at gøre tingene så korrekt som muligt uden samtidigt at snyde mig selv fra fradrag jeg rent faktisk er berettiget til.

Tak for svaret :-)... er der andre der kan tilføje?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

JDHE:
er jo absolut nødvendige

Den tommelfingerregel er for firkantet. Kravet er alene at det skal være til brug for din virksomhed. Så hvis bedre lydkort er nødvendige for bedre præsentationer - så er det grund nok til fradrag....

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

ok! tak for det. Det giver også noget bedre mening for mig. Tænkte i øvrigt om de forholder sig til hvilken computer man køber? Igen det er jo ikke bydende nødvendig at have en macbook pro men meget tjekket når man skal ud og præsentere. I hvert fald mere end en Acer til 3000 kr. Jeg kan selvfølgelig tænke mig til at man skal holde sig inden for rimelighedens grænser og ikke købe noget til 18000, men gad vide hvordan i alverden de vurdere sådan noget hos skat?

Jeg mangler stadig lidt input på hvad der konkret sker hvis man har "bedømt forkert" og dermed udnyttet fradrag uberettiget?

... Man må i øvrigt sige det her forum er fantastisk. Et par timer efter man skriver en tidlig morgen er der allerede 4 besvarelser. Det er klasse! :-)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Den tommelfingerregel er for firkantet. Kravet er alene at det skal være til brug for din virksomhed. Så hvis bedre lydkort er nødvendige for bedre præsentationer - så er det grund nok til fradrag....

Helt enig. Det var sat (for meget) på spidsen.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 27
Fra  Det lille Regnskab Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JDHE
Du skal bruge straksafsrivningen til indkøb af pc, lydkort osv.
Fra SKATs site:

Driftsmidler med kort levetid og småaktiver

Anskaffelsessummen for driftsmidler, der har en levetid på højst tre år eller som højst koster 12.600 kr. (2014), kan du vælge at trække fra fuldt ud i anskaffelsesåret. Hvis din saldo for driftsmidler er under beløbsgrænsen på 12.600 kr. (2014) før afskrivning, kan hele saldoen også udgiftsføres. Beløbsgrænsen reguleres hvert år. Du kan også vælge at føre udgiften for småaktiver og driftsmidler med kort levetid på den almindelige driftsmiddelsaldo og afskrive efter saldoprincippet.

Håber det hjalp dig et stykke på vej.

Ingerlise 

 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ingerlise

Tak for dit svar. Jeg må nok erkende at det er en anelse teknisk for mig, alt det med saldo for driftmidler og straksafskrivning. Skal jeg forstå der således at der er fuldt fradrag op til 12.600 kr for driftsmidler (som mine planlagte anskaffelser vel må være)? Du kan nok høre jeg har en del at lære men måske du kunne forklarer det mere pædagogisk (læs: for dummies). Specielt hvad du mener når du skriver at jeg skal "bruge straksafskrivningen"? På forhånd mange tak! :-)

Fra Aarhus V
Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 27
Fra  Det lille Regnskab Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JDHE
Det skal forstås sådan, at driftsmidler(her pc, lydkort, printer, og andre småmaskiner), som ikke koster mere end kr. 12600 kan trækkes fra som en udgift.
Det kan du også, hvis de maskiner har en forventet levetid på max. 3 år.

Det gælder også f.eks. inventar - medmindre det er dele, som kan sættes sammen til en større helhed.

Altså - der er ingen liste over, hvad SKAT godkender, da det kommer an på pris og max. levetid og da der er vældig store forskelle på, hvad de enkelte virksomheder har behov for.

Håber det gav mening.

Ingerlise 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)