Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du forstand holding selskab?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 19. Feb 14
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har siddet og lavet meget research lige inde for dette holding selskab, og se videoer herinde hvor der forklares hvad det er. 
jeg må bare komme til den konklusion at jeg nok ikke helt forstår det rigtigt. Jeg ved ikke om det er fordi jeg skal have det i baby-step eller hvad det er, men her er hvad jeg undre mig over.

1. Hvorfor skal man som virksomhed have et holding selskab?

2. Hvis det er for en sikkerheds skyld (i forhold til konkurs osv) hvorfor har alle så ikke et?

3. Kan det anbefales eller er der noget negativt ved at have sådan et?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med John her, dog vil jeg tilføje at jeg sjældent har set ulemper ved at have et holding. Kigger du videoen som Jacob Tøjner har lavet forklarer han også at man stort set altid bør lave et holding.

Der er kun fordele ved det. Man kan sige at det koster det det koster at registrere 2 virksomheder (holding og drift henholdsvist) men hvis dit holding alene er et finansielt holding, altså en pengegris til det overskud dit drift genererer skal du ikke registreres for moms, kan fravælge revision m.m.

Det kan være at du ønsker et selskab hvor du ikke mener at der kommer noget nævneværdigt overskud, eller at uanset overskuddet vil du udbetale dig selv det som udbytte. I det tilfælde kan man sige at der ikke er nogen grund til at lave et holding, men omvendt vil det heller ikke indeholde nogen ulempe.

Hvorfor har alle så ikke et holding. Det er svært at svare på. Jeg tror at det kan hænge sammen med at det jo for ikke så lang tid siden kostede 125.000 at registrere et selskab, og at reglerne har ændret sig lidt. I dag kan man jo lave et holding og et eller flere driftselskaber som IVS for ganske få penge + registreringsgebyrer x det antal selskaber du ønsker at oprette.

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har sagt det før og gør det gerne igen. Koncentrer dig om din forretning i stedet for mærkelige selskabsstrukturer. For langt de fleste start-uppere vil der absolut ikke være nogle fordele ved at starte med et holdingselskab. Det kan du altid få sat op når du ved hvordan din forretning udvikler sig.

Må jeg spørge hvad du ønsker at opnå med et holdingselskan (udover at det lyder "smart" at have et sådant)?

Jeg har for et par år siden været med til at ligge en af danmarks absolut største virksomheder ind under en holdingstruktur. De har eksisteret i flere hundrede år og ikke haft behov for en holdingstruktur før nu så mon ikke de fleste iværksættere kan komme igennem det første års tid uden.

Mit råd vil være at du holder dit fulde fokus på forretningen.

Hvis det ender med at give overskud og der endda er så meget gang i forretningen at du vil lave en exit kan du overveje at omdanne til en holdingstruktur. Det kan du gøre ganske gratis (skat) og det betyder ikke noget om du gør det nu eller senere.

God vind med projektet under alle omstændigheder.

Tilmeldt 19. Feb 14
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor:

Jeg har sagt det før og gør det gerne igen. Koncentrer dig om din forretning i stedet for mærkelige selskabsstrukturer. For langt de fleste start-uppere vil der absolut ikke være nogle fordele ved at starte med et holdingselskab. Det kan du altid få sat op når du ved hvordan din forretning udvikler sig.

Må jeg spørge hvad du ønsker at opnå med et holdingselskan (udover at det lyder "smart" at have et sådant)?

Jeg synes ikke som sådan at det lyder smart, og går ikke ind som iværksætter for at noget skal lyde smart. Grunden til at jeg er nysgerrig er fordi, jeg gerne vil tænke fremad rettet. Jeg vil ikke ende med (eksempelvis) at blive sagsøgt og så måske blive spurgt, hvorfor jeg ikke overførte min omsætning til et holdingselskab eller lignende, pga. min uvidenhed ikke vidste hvad det er til, og hvorfor man skal have det. 

Men det er altid noget at vide at jeg ikke behøver at gøre det nu, jeg var bare bekymret for om det var noget de fleste gjorde, da jeg har hørt meget om det for tiden. 

 - Tak for alle de gode svar!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Junes:
Jeg vil ikke ende med (eksempelvis) at blive sagsøgt og så måske blive spurgt, hvorfor jeg ikke overførte min omsætning til et holdingselskab eller lignende
og da du aldrig ville kunne det som udgangspunkt - det er ikke det holding er til - er det endnu et argument for, at tale med en revisor (og helst ikke en der mest lever af at stifte selskaber Smile) så du kan få det bedømt helt ud fra din egen situation.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kendte en gang én, som købte sin partner ud af et A/S og hun blev beskattet af gevinsten, hvilket hun så vidt jeg forstod ikke var blevet, hvis hun havde ejet sin halvdel af A/S'et via et Holdingselskab. Er reglerne ændret eller har jeg misforstået noget? Hvis man sælger sit eget selskab med gevinst bliver man beskattet personligt, det gør man vel ikke hvis éns holding gør?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
Jeg kendte en gang én, som købte sin partner ud af et A/S og hun blev beskattet af gevinsten, hvilket hun så vidt jeg forstod ikke var blevet, hvis hun havde ejet sin halvdel af A/S'et via et Holdingselskab. Er reglerne ændret eller har jeg misforstået noget? Hvis man sælger sit eget selskab med gevinst bliver man beskattet personligt, det gør man vel ikke hvis éns holding gør?
nej sådan er det jo - men så ligger pengene jo i holding (eller evt tab uden omg personligt fradrag som tab på aktieindkomst)

Hvis man selv skal ha glæde af dem til lidt ferie eller mad - eller købe ægtefælle ud af hus - så ender man i personlig skat - men netop skilsmisse og den slags kan sagtens være noget der kan gøre holding fornuftigt. Der er mange ting der kan gøre det - man skal bare være klar over, at det er lidt ekstra - også i årsrapport osv - at drive holding OG med de mange IVS - at man ikke fra dag 1 med 1 kr i stiftelse bare kan overføre udbytte

Holding kan sagtens gi mening - men i forhold til skat man selv skal betale for at ha pengene i egen hånd - gør det ikke forskel

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bestemt en fordel at have et Holding, den dag man evt. sælger sin biks. Herved bliver gevinsten jo ikke personligt beskattet, og Holding kan investere i noget nyt. Det er klart, at skal man hive pengene ud til sig selv, er det ligegyldigt. Som det også er sagt, er det jo ikke dér, man starter. Det er først, hvis tingene udvikler sig, eller man af anden grund ønsker at have et kapitalselskab. Så er det efter min mening smartest at give sin revisor -og SE- de par basører det koster at have det. Men ja, koncentrér dig i første omgang om at tjene penge.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Junes:
Grunden til at jeg er nysgerrig er fordi, jeg gerne vil tænke fremad rettet. Jeg vil ikke ende med (eksempelvis) at blive sagsøgt og så måske blive spurgt, hvorfor jeg ikke overførte min omsætning til et holdingselskab eller lignende

Den del har som John også skriver intet med et holdingselskab at gøre.

Holdingselskabet er et selskab som man sætter ind mellem dig og driftselskabet som "ejer" af det driftselskab du driver.

Jeg har valgt en holding konstruktion til mit selskab. Jeg har Daltek IVS som er ejet af mit holdingselskab. Det igen er så ejet af mig personligt. 

Jeg har planer om fremadrettet at starte flere afdelinger op i landet, og i den forbindelse er der naturligvis en risiko. Fordelen for mig i en holding konstruktion er at jeg kan opstarte afdelinger med hvert sit CVR nummer, altså små selskaber som kører eget regnskab osv, som igen er ejet af Holding. 

Planen var at mit holding kunne fungere som pengebank, det betyder at overskuddet fra lad os sige 3 afdelinger ender i holding skattefrit. Her kan de stå trygt og godt. Sker der så det at en af de 3 afdelinger hænger lidt i bremsen, eller på anden vis trænger til et kapitalindskud der giver mening fremfor at lukke vil jeg have mulighed for at skyde penge i fra Holding istedet for at skulle låne til en driftkredit eller andet. 

Kald mig idiologisk men jeg ønsker at have så lidt med banker at gøre som muligt.

Derfor har jeg valgt en holding konstruktion. Jeg forstår dog ikke hvorfor folk skriver man skal vente. Det bliver aldrig nemmere eller billigere at lave holding konstruktionen end når det er man starter virksomheden, det koster småpenge hvis man selv registrerer hele baduljen og så er det gjort. 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)