Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Studentermedhjælper på 5 timer-kontrakt

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 14
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ansat en studentermedhjælper 5 timer ugentligt, men bliver nu i tvivl mht kontrakt.

Jeg har hørt at man egentlig ikk ska ha kontrakt på under 5 timer ugentligt, men jeg kan nu meget godt lide at have sådan nogle ting i orden alligevel. 

Er der nogen ting som skal stå i en kontrakt? Timeantallet kan godt variere- skal jeg stadig skrive 5 timer ugentligt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

En medarbejder, der kun arbejder 5 timer om ugen, er ikke omfattet af Ansættelsesbevisloven - det betyder, at du ikke behøver at skrive en ansættelseskontrakt. Du skal være opmærksom på, at det er gennemsnitligt 5 timer - så hvis din medarbejder i perioder arbejder mere end 5 timer, kan vedkommende falde ind under loven alligevel.

Jeg syns det er et godt udgangspunkt, at du gerne vil have orden i tingene og gerne vil skrive en kontrakt. Det sikrer jo, at I er enige og har samme udgangspunkt. Så er der ikke så meget, at blive uenige om.

Du kan eventuelt skrive, at arbejdstiden varierer men at den i gennemsnit udgør 5 timer ugentligt.

Du kan få yderligere inspiration her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130583

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordi du ikke behøver en kontrakt, betyder ikke, at du ikke kan få en. Jeg ville i hvert fald være glad for en kontrakt :)

Tilmeldt 15. Feb 14
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, nu har jeg bare skrevet at det i kontrakten er 5 timer ugentligt, men kan varierer fra uge til uge. Derudover har jeg skrevet hvad lønnen er og det afragnes månedligt.

Har ikke skrevet mere- men der kan vel heller ikke "stå for lidt" i følge loven, hvis der oprindeligt ikke er nogen kontrakt?

Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 1108
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder meget fornuftigt!

www.leatherstudio.dk - Private label læder produktion
Få lavet dine egne læder artikler, med dit firma's logo.

Tilmeldt 15. Feb 14
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Så der kan "ikke stå for lidt"?

For jeg kan huske da jeg havde en fuldtidsansat kom jeg lidt i klemme ved at jeg fx ikke havde skrevet opsigelsesvarsel på og noget med feriepenge osv.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12650
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra Selskabsadvokaterens hjemmeside:

En ansættelseskontrakt skal opfylde ansættelsesbevislovens regler. Ansættelsesbevislovens § 2 opregner som minimum følgende:

  • Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse.
  • Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted eller et sted, hvor arbejdet hovedsagelig udføres, oplysning om, at lønmodtageren er beskæftiget på forskellige steder, samt om hovedsæde eller arbejdsgiverens adresse.
  • Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang, stilling eller jobkategori.
  • Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt.
  • Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse.
  • Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om der udbetales løn under ferie.
  • Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom.
  • Den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til ved ansættelsesforholdets påbegyndelse, samt tillæg og andre løndele, der ikke er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og logi. Endvidere skal der oplyses om lønnens udbetalingsterminer.
  • Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.
  • Angivelse af, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler, der regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere oplyses, hvem disse parter er.

Herudover kan der være en række forhold som er væsentlig for den enkelt virksomhed, herunder om der er ret fri bil, pension mv. og disse vil være en naturlig del af ansættelseskontrakten.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)