Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri ombytning

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Og jeg er bestemt enig med dig i, at ejerstrukturen ændres som du beskriver.

Før : person > driftsselskab

Efter : person > holdingselskab > driftsselskab

Den ultimative ejer (personen) er den samme.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

kan der ligge noget misforståelse i forskel her mellem 

1 stiftet nyt holding kontant og indskudt/indløbt eksisterende drift til holding - samme ejer i begge selskaber

eller/og

2 Stifte ny holding ved brug af aktiver i eksisterende drift som apport?

Jeg kan sagtens være faldet af jeres debat - men prøver lige - er der forskelligt krav om revisorvurderingsrapport (apportidskud) i de to scenarier?   Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
"Når du laver en skattefri anpartsombytning skydes dit eksisterende Aps ind i et nyt selskab ved det man kalder et aportindskud, så det er altså ikke en kontantstiftelse."

Vi er enige om at det er de selskabsretlige regler om apportindskud der er i spil her.  Omvendt forstår jeg også Tonny's "prikken" til dig - for din sætning er lidt "revisor-fnidret" ;-)..... Det vil nok lette forståelsen hvis du i stedet skrev, at det er  anparterne som skydes ind i et nyt holdingselskab og at aktionæren som betaling for disse for anparter i det nye holdingselskab. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 10
Fra  elisanderk aps Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for mange svar og synspunkter. Jeg kan læse mig til, at det - også blandt eksperter - kan give anledning til "debat på ord og formuleringer". Men jeg tror, at jeg har forstået det.

Jeg vil oprette et nyt holdingselskab, som jeg overdrager anparterne fra mit driftselskab mod at jeg til gengæld kommer i besiddelse af en tilsvarende anpartspost i holdingselskabet. Jeg skal sikre mig en revisionsrapport (og en åbningsbalance?) fra driftselskabets revisor og at revisoren får denne rapport med i forbindelse med registreringen. 

Jeg har fået oplyst fra min revisor, at omkostningen vil være i størrelsesordenen DKK 7-10.000.

Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal skrive i stiftelsesdokuemntet. Er en formulering som "Anpartskapitalen andrager DKK xx.xxx og indskydes ved aportindskud" fyldestgørende?

Og ja, jeg har gjort op med mig selv hvorfor, at jeg vil skyde et Holdingselskab ind. Jeg vil dels sikre mig imod at opsparede midler kommer ud af driften og jeg vil dels klargøre driftselskabet til et eventuelt senere salg.

Er der nogen, som kan fortælle mig, hvor jeg kan finde en tjekliste for processen?

På forhånd tak.

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 10
Fra  elisanderk aps Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil sikre mig, at opsparede moidler kommer væk fra driftselskabet, og ikke sikre mig "imod", som jeg fik skrevet i mit tidligere indlag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Det vil nok lette forståelsen hvis du i stedet skrev, at det er  anparterne som skydes ind i et nyt holdingselskab og at aktionæren som betaling for disse for anparter i det nye holdingselskab.
som så betyder, at der ikke skal en dyr revisor vurdering/apportindskuds beretning ind - da revisor her ikke skal garantere værdien, eller skal revisor garantere værdien af driftsanparterne?

Det ville være naturligt nok hvis der IKKE skulle den dyre vurdering til med garanti fra revisor - da værdien jo udløses hvis holding siden opløses?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
eller skal revisor garantere værdien af driftsanparterne?

Du kommer ikke uden om vurderingsberetningen. Det skal gøres op hvad værdien af anparterne i drift er når holding skal stiftes...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En tanke....

Måske trådstarter skal oprette et IVS med kr. 1 i kapital, som kan stiftes fra ca. kr. 1.000 excl. moms + gebyr til Erhvervsstyrelsen.

Herefter lade IVS overtage anparterne i driftsselskabet ved en skattefri anpartsombytning.

Herved spares mange omkostninger til vurderingsberetninger m.v. fra revisor, ligesom der undgås en unødvendig pengebinding i kapital til et nyt ApS.

Kræver herefter kun en registrering på selskabernes førstkommende selskabsselvangivelser, hvor der kan registreres nye ejerforhold samt på driftsselskabet "afkrydses", at der er foretaget skattefrie omstruktureringer eller lignende. Herudover følgelig registrere selskaberne som sambeskattede.

Det kunne være den enkleste løsningSkype-Wondering

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Du kommer ikke uden om vurderingsberetningen. Det skal gøres op hvad værdien af anparterne i drift er når holding skal stiftes...
Thanks - og det er så en god årsag til, hvis man vi ha holding - at ha det med fra start kan man vel sige - forudsat man mener holding er vigtigt - for jeg tror der stiftes en del holdings-  som automatreaktion mere end efter behov

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

En tanke....

Måske trådstarter skal oprette et IVS med kr. 1 i kapital, som kan stiftes fra ca. kr. 1.000 excl. moms + gebyr til Erhvervsstyrelsen.

Herefter lade IVS overtage anparterne i driftsselskabet ved en skattefri anpartsombytning.

Herved spares mange omkostninger til vurderingsberetninger m.v. fra revisor, ligesom der undgås en unødvendig pengebinding i kapital til et nyt ApS.

Kræver herefter kun en registrering på selskabernes førstkommende selskabsselvangivelser, hvor der kan registreres nye ejerforhold samt på driftsselskabet "afkrydses", at der er foretaget skattefrie omstruktureringer eller lignende. Herudover følgelig registrere selskaberne som sambeskattede.

Det kunne være den enkleste løsningSkype-Wondering

Tonny

 

Du vil da vel fortsat være omfattet af Selskabsloven §§ 42-44 ?

Statsautoriseret revisor - København

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)