Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri ombytning

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 10
Fra  elisanderk aps Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i godt et år drevet virksomhed gennem et aps. Af hensyn til at få en mindre kapital, som er opsparret i mit aps, flyttet væk fra driften af selskabet, har jeg fået det råd, at skyde et hodingselskab ind mellem mig selv og driftsselskabet. Det skulle kunne gøres uden at jeg skal investere en aps-kapital i holdingselskabet idet jeg ifølge rådet, skattefrit kan flytte mit ejerskab af anparterne i nuværende aps tll holding-aps.

Er der nogen af jer i forummet, der har prøvet noget tilsvarende og har oplevet ulemper ved denne metode? 

Vil indskud af anparter i holdingselskabet blive betragtet som et kontant indskud? .. og har nogen et eksemple på, hvad man i en sådan situation skriver i stiftelsesdokumentet under indskud af anpartshaverkapital?

Håber nogen kan besvare mine spørgsmål. På forhånd tak.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når du laver en skattefri anpartsombytning skydes dit eksisterende Aps ind i et nyt selskab ved det man kalder et aportindskud, så det er altså ikke en kontaktstiftelse.

Da det kan få alvorlige skattemæssige konsekvenser, at det gøres forkert bør du nok tage fat i din revisor (hvis du har en - ellers tage kontakt til en).

Gøres det forkert betyder det, at det hele er skattepligtigt, dvs. det svarer til at du har solgt dine anparter til et nyt selskab, og det kan så koste skat afhængig af oprindelig anskaffelsessum for anparterne og salgsprisen. Husk der skal opgøres og medtages evt. goodwill.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Følg endeligt Henrik statsaut. revisors råd - her er der absolut ikke grund til at spare og det vil sikkert tilmed være dyrt at spare den omk bort

Jeg tror nu ikke heller jeg er helt med på hvad du vil. Du har fået det råd at skyde et holding selskab ind mellem dig og selskabet, og hvad præcis er det du ønsker at opnå? Du skal jo regne med at en revisor skal indestå for værdierne og derfor tager en del for sådan en apport operation - skud fra hoften 10.000 kr og du skal være sikker på hvorfor du vil ha holding

Der kan være masser af gode grunde - - Du skriver selv en god - nemlig at du vil kunne føre overskud fra drift op i holding i sikkerhed. Det er en god grund hvis du i drift har en kreditor risiko f.eks. 

For andre kunne det være at de vil kunne sælge dele af det ene eller andet - , eller vil ha flere driftsselskaber og ønsker sambeskatning - men du sparer ikke personlig skat som sådan ved at kunne flytte overskud fra drift til holding - så jeg synes først og fremmest du skal være sikker på hvad du vil opnå. Det kan en revisor så også sagtens rådgive dig om inden evt vurdering til apport.

Holding koster både ved oprettelse - OG muligvis siden da sambeskatning og dobbelt årsrapport måske betyder du skal ha lidt mere hjælp

Siger slet ikke det er en forkert beslutning, bare være sikker på hvorfor og brug for himlens skyld en god revisor her = godkendt/autoriseret

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

John har en god pointe, du skal naturligvis overveje, om du får noget ud af at etablere et holdingselskab.

Argumenter for kan f.eks være:

1. Forberedelse til senere salg af aktiviteten/selskabet

2. Forberedelse til senere generationsskifte

3. Forberedelse til optagelse af medejer

4. Mere hensigtsmæssig struktur, hvis man ønsker at etablere flere aktiviteter på sigt (i hvert sit selskab)

5. Sikring af formuen for kreditorer ved driftselskabets senere eventuelle økonomiske problemer (ofte illusorisk, idet bank ofte kræver, at selskaberne hæfter for hinanden i koncernen)

Ulemper er så omkostningen ved to eller flere selskaber, der dog er til at overse. Det koster ikke meget, at få lavet et regnskab for et holdingselskab.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Min erfaring er at de større revisionskontorer tager ca 8._10.000 kr p.a. + moms, for et revideret Holding regnskab der er ukompliceret. Er det også dit niveau?

Naturligvis såfremt vi taler om mindre Holding selskaber, og ikke de større :)

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Et holdingselskab, der kun besidder anparter/aktier i driftsselskabet bør ikke koste mere end omkring kr. 4-5.000 + moms for at få udarbejdet og revideret (forudsat revisor også er revisor på driftsselskabet, men det vil jo oftest være tilfældet)

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:

Når du laver en skattefri anpartsombytning skydes dit eksisterende Aps ind i et nyt selskab ved det man kalder et aportindskud, så det er altså ikke en kontaktstiftelse.

Da det kan få alvorlige skattemæssige konsekvenser, at det gøres forkert bør du nok tage fat i din revisor (hvis du har en - ellers tage kontakt til en).

Gøres det forkert betyder det, at det hele er skattepligtigt, dvs. det svarer til at du har solgt dine anparter til et nyt selskab, og det kan så koste skat afhængig af oprindelig anskaffelsessum for anparterne og salgsprisen. Husk der skal opgøres og medtages evt. goodwill.

Hmmm... er pointen med en skattefri aktie-/anpartsombytning ikke netop det, at det oprindelige selskab bibeholdes som driftsselskab, men får en ny ejer som holdingselskab/moderselskab, hvorved hele seancen netop er skattefri både for selskaberne og kapitalejeren.

Kapitalejeren ombytter sine aktier/anparter i det oprindelige selskab med aktier/anparter i den nye holdingselskab/moderselskab.

Tonny

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Ombytningen af anparter/aktierne vil skattemæssigt som udgangspunkt være et salg af disse anparter/aktier fra den personen der ejer dem, til holdingselskabet. Og så gælder de almindelige regler for opgørelse af fortjeneste/tab ved salg af anparter/aktier. Dermed udløses uhensigtsmæssigt skat.

Men så er der netop muligheden for at gøre det skattefrit. Det betyder, at personens anskaffelsestidspunkt og anskaffelsessum mv. for aktier/anparterne "flyttes" over på aktier/anparterne i holdingselskabet.

Afhængig af anskaffelsessum for aktier/anparterne og værdien ved ombytningen, kan det måske, måske ikke være en god ide, at gøre det skattefrit.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Henrik Statsaut. revisor:

Ombytningen af anparter/aktierne vil skattemæssigt som udgangspunkt være et salg af disse anparter/aktier fra den personen der ejer dem, til holdingselskabet. Og så gælder de almindelige regler for opgørelse af fortjeneste/tab ved salg af anparter/aktier. Dermed udløses uhensigtsmæssigt skat.

Men så er der netop muligheden for at gøre det skattefrit. Det betyder, at personens anskaffelsestidspunkt og anskaffelsessum mv. for aktier/anparterne "flyttes" over på aktier/anparterne i holdingselskabet.

Afhængig af anskaffelsessum for aktier/anparterne og værdien ved ombytningen, kan det måske, måske ikke være en god ide, at gøre det skattefrit.

Det kan vi næppe blive uenige om, men det var så ikke det jeg spurgte ind til...

Du taler om køb/salg virksomhed og apportindskud m.v., som vel ret beset ikke har noget med en skattefri aktieombytning at gøre.

Du er vel enig i, at det oprindelige selskab efter en skattefri aktieombytning fortsætter uændret som selskab, idet der alene er tale om en ny kapitalejer i form af det nye holdingselskab.

Tonny

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny, jeg mener heller ikke jeg har skrevet noget om ejerforholdet, som du beskriver det. Jeg skrev:

"Når du laver en skattefri anpartsombytning skydes dit eksisterende Aps ind i et nyt selskab ved det man kalder et aportindskud, så det er altså ikke en kontantstiftelse."

Og jow, det har bestemt noget med apportindskud af gøre. For selskabsretligt stiftes holdingselskabet ved apportindskud af driftselskabet. Der er jo netop også derfor der laves vurderingsberetning og åbningsbalancen.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)