Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er dette en god idé?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Greve
Tilmeldt 30. Jun 11
Indlæg ialt: 221
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går i 3.g, og har fået erhversøkonomi på skemaet. Her skal vi i grupper på 4 til EPG (european business games). Vi skal simpelthen fremlægge en idé for nogle dommere, og skal dyste i mod de andre gruppers ideér.

Derfor er jeg kommet med denne idé til min gruppe, som de ikke mener er "god" nok eller for urealistisk.

Ideén går ud på at flytte parkeringskælderne udenfor.

Dvs. man borer en chip/sensor ned i hver enkel parkeringsplads i København, som vil kunne mærke/måle, når en bil holder på denne parkeringsplads. Dette skulle så kobles sammen med en app, som forbrugerne kan bruge. De kører rudnt i København, og trykker "Find parkering, evt. vælg max radius". Derefter tjekker den "live" i systemet, hvor en ledig parkeringsplads er, og guider personen derhen via Google Maps.

Fordele:

CO2 udslippet må falde, da man vil finde en ledig parkeringsplads hurtigere.

Regnestykke:

Der er ca. 85.000 parkeringspladser i København. Vil en realistisk pris på sådan en sensor/chip ikke være mellem 10-100 DKK, når man skal have dem masseproduceret? Software skal selvfølgelig laves til disse.

Men i længden vil det nedsætte miljøudslippet gevaldigt.

Hvad synes i om denne idé? :) 

Tjek min personlige side, hvor mine fotografier kan ses: Alexanderleo

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 236
Fra  Kontorartikler.nu Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Syntes det er en fed idé, og den kan skaleres til en masse andre byer. Det bliver måske svært at få kommunerne med på idéen, men det behøver jo ikke stoppe jer :-)

Salg af kontorartikler, samt stort udvalg af emballage. Find det hele på kontorartikler.nu

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Min største bekymring er måske, at hvis jeg ser på en app at der er en ledig p-plads, er der måske 5 andre med samme app der ser den samme plads, og så kører vi alle til den plads, og 5 af os kører så forgæves. 

Mvh Carsten

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes egentlig ideen er god, men der er generelt stor konkurrence om p-pladserne i København. Hvordan kan i sikre jer, at ikke andre kører mod den åbne p-plads, eller den bliver taget ved en "tilfældighed". Du kan eventuelt overvåge en travl p-plads, og se hvad levetiden er for de enkelte p-pladser i gennemsnit.

Hvad med sne/is?

Kommunikationsmæssigt, hvor lang rækkevide skal de så have? 100m eller 3km?

Fra Greve
Tilmeldt 30. Jun 11
Indlæg ialt: 221
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Her skulle P-pladsen blive rød/optaget i appen for de andre, og systemet ville derfor guide dem hen til den næstnærmeste parkeringsplads :)

Tjek min personlige side, hvor mine fotografier kan ses: Alexanderleo

Fra Greve
Tilmeldt 30. Jun 11
Indlæg ialt: 221
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Jeg tror desværre man ikke kan gøre så meget "i mod", at andre kommer hen og optager pladsen

Angående is/sne vil jeg mene en form for stråling kan komme gennem denne is, og tjekke om en evt. bil vil holde på pladsen.

Der skal selvfølgelig være en begrænsning, så du skal fx max. 300 meter væk fra parkeringspladsen, så folk fra 10 km afstand ikke bare "optager" pladsen i appen.

Tjek min personlige side, hvor mine fotografier kan ses: Alexanderleo

Fra Greve
Tilmeldt 30. Jun 11
Indlæg ialt: 221
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Flere der vil kommentere idéen? :)

Tjek min personlige side, hvor mine fotografier kan ses: Alexanderleo

Fra Sønderborg
Tilmeldt 8. Oct 12
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Fed idé, men som de andre skriver, så kan det være vanskeligt at sikre sig, at p-pladsen ikke bliver taget på vej hen til p-pladsen. Og det vil være et problem for appen's troværdighed, hvis man gang på gang oplever, at p-pladsen er optaget selvom appen 'sagde' at den var ledig. Det er en udfordring du skal have løst på den ene eller anden måde.

Jeg mener dog helt sikkert, at du grundlæggende har fat i en ide at arbejde videre med.

Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Alexander

Jeg synes din idé er god, og rigtig fremtidsrettet. Eller rettere sagt, et steg på vejen imod det som bliver fremtiden.

Din idé består af flere dele:

1. En sensor som detekterer om en P-plads er ledig, og enhed enhed som sender resultatet af sensorens måling med bestemte intervaller.

2. En app som tillader forespørgsel efter ledig P-plads, og får retningsangivelse tilbage.

3. En central computer som modtager sensorenes signaler, og kommunikerer med appen.

Sensor og kommunikationsunit: Er nødt til at være billig, både at producere og montere, på grund af volumen. Videre, du skal kunne angive hvordan den skal virke. Hva skal den detktere, range, følsomhed? (Hvordan fungerer sensorer på P-pladser i dag? Hvordan påvirkes den af sne/is? Hvordan kommunikerer den med centralen? Wifi? Bores ned, fræses ned? Vedligehold? 

App - det vil være den enkleste komponent.

Centralen - Denne hved hvor hver enkelt sensor er (geolocation), og derved hvad som er ledig. Den tager sig også af kommunikationen med appen, herunder reservationer. Den kan evt. også håndtere betaling.

Ud over CO2 besparelse vil der også være en samfundsøkonomisk gevinst i den sparede tid.

Hvad er så fremtidssikret i dette? Desverre kun Centralen.

Det skyldes at når - om ikke frygtelig mange år - vil vi have biler som styrer alt selv, og så er det selvsagt at den også finder P-plads. Ikke via en app, men via bilens computer og navigationssystem. Ikke via sensorer i vejbanen, men fordi bilen selv ved hvor den er. Føreren har fortalt bilen hvor de skal, og bilen vil være i konstant kommunikation med centralen om hvor det vil være praktisk at parkere. Centralen ved hvor det er ledig (alle steder hvor der ikke er en bil som har rapporteret at den har parkeret). Når bilen så (selv) parkerer på et angivet sted, melder den dette til centralen, som markerer stedet som optaget. (Hvis bilen ikke parkerer, så giver centralen pladsen til en anden) Når bilen så kører igen, så foretages billing.

Der vil være en overgangsperiode, hvor nogle biler vil kunne finde plads selv, og andre ikke. For de avancerede biler, kan dette mitigeres ved at de selv detekterer at en tildelt P-plad er optaget. De melder dette til centralen, og får tildelt en ny. Centralen markerer den på en speciel måde, og kan bede andre biler som kører forbi at holde øje med om den fortsat er optaget.

Alternativt, så settes der af egne P-Pladser som kun er lovlige for de avancerede biler.

Men, indtil der er mange nok biler til at det ovenstående interimsystem skulle kunne fugere, kan din løsning fungere.

Men, jeg vil anbefale at du tager udgangspunkt i det langsigtede, og uanset fokuserer på centralen, og hvilken funktionalitet denne kan have. Husk at få med at den skal kunne kommunikere med ulige bilfabrikanters systemer. Og - det skal være en global løsning - ikke bare København.

1. Inputgivere (som fortæller at der står en bil på en P-plads) er enten fysiske sensorer eller bilens computer. 

2. Navigation sker gennem en app, eller bilens GPS, eller bilens computer.

Lykke til med at overbevise de andre i din gruppe.

mvh Øyvind

Tilmeldt 19. Sep 14
Indlæg ialt: 340
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

super idé, skynd dig at få patent på den - inden jeg gør!! Devil

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)