Hej Granberg, Jeg her helt enig i at det er en risiko at min objektivitet ryger, hvis folk ikke stoler på at jeg giver dem alle pengene fra disse henvisninger. En risiko man skal tage alvorligt! I praksis gør jeg derfor det, at jeg viser mine kunder hvor lånet er billigst henne UDEN rabatten. Derefter fortæller jeg så hvilken rabat de kan forvente at få hos dem jeg har lavet aftaler med. -Jeg forsøger med andre ord ikke at skjule rabatten, eller pakke den ind på en kompliceret måde. Eksempel: Pris for dit lån: Kreditforening A 1.100.000 Kreditforening B 1.102.000 Kreditforening C 1.104.000 Vælger du at optage lånet i kreditforening B, får du en kontant rabat på 10.500 kr. -rabatten er ikke medtaget i ovenstående priser. Derudover er jeg godkendt af Finanstilsynet, som fører tilsyn med at jeg overholder disse regler. Jeg ved ikke om der findes et lignende tilsyn, der kan være med til at øge troværdigheden lidt i computerbranchen? |
1) Jeg vil også bakke op om de som siger "drop velgørenheden". Du får travlt nok med at få tingene til at hænge sammen. Så filantropien må vente til du bliver Richard Branson.
2) Du skal ikke kun leve af en "timeløn" for at hjælpe folk med at købe IT-HW. Det er mit indtryk at det er et marked med ekstremt fokus på pris. Så selv en time til 500 kr. vil være "dyrt" for fru Olsen.
3) Så derfor må du koble dine ydelser med noget andet hvor du også kan tjene en skilling. Kick-back er jo et helt velkendt fænomen men...
4) Jeg vil også rejse samme flag som er rejst, at du går ind i et marked med aktører som har meget små marginer, og som derfor næppe vil smide med pengene og...
5) pas på med hvad der sker med din "objektivitet" når du går i seng med dine leverandører. Jeg vil dog sige at der er ingen som er helt 100% objektive, og så længe man skilter med sine "etiske retningslinier" så går det nok.
6) Mit standard motto vil være at du skal søge at få stigende afkast af den tid du investerer. Hvis du altid bruger 1 time og tjener 1 timeløn, så er det ikke meget bedre end et job.
7) Med ref til punkt 6:
Hvis du nu segmenterer hvilke kunder du gerne vil have, og så måske skræddersyer en deal til dem? Hvis du ved at det er aldersgruppen X-Y at de kun bruger email og ser på billeder af børnebørnene, så ved du jo næsten hvad de bør købe (?). Så lav en blog/site med "Månedens pensionist-køb", skriv en lille artikel om kværnen, lav en deal med en leverandør om X kr. kickback for >20 henvisninger, og tag 300 kr. pr. kunde for en "opstarts-klasse" hvor de kommer ind en aften i 2 timer og får en guided tour i hvordan man bruger maskinen (hvis du har forstand på det). Så kan jeg pludselig se at du kan få afkast af din tid, større end forholdet 1:1.
Find på et par andre "månedens køb" og gør det samme. Et par segmenter mere så du har 4 i alt. Så skal du køre ét forløb om ugen (1 deal, 1 test, 1 opstartsaften). Om det så er 10 eller 30 der kommer, det kan du tage som en oplevelse.
Ovennævnte er total brain-storm uden dybere overvejelse, men ment som et eksempel på at du skal tænke lidt ud af boksen, og få nogle flere håndtag at skrue på end blot at sælge timer.
99) Mit 99. råd er: Kom i gang. Ikke fordi ideen måske er en verdensrevolution, men bare det at starte noget selv er fantastisk. Du kan jo altid justere din idé efterhånden som du kører derudaf. Alt hvad jeg har startet, var på papiret én ting, og er i praksis endt med at være noget helt andet.
God vind :-)