Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor går grænsen ved at tage kunder fra andre

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Dalgaard:
At lave 5000 flyers og sende rundt med posten og så via den vej få måske en kunde eller 2 fra er tidligere firma er da heller ikke en utilbørlig måde at erhverve sig disse kunder ?

Nej, det burde være helt i orden. 
I det tilfælde benytter man jo ikke de erhvervshemmeligheder, man har fået kendskab til.

Det er ikke tilladt at snuppe kundeporteføljen med sig, når man går.
Så enkelt er det - og i modsætning til, hvad andre i denne tråd finder rimeligt, så vil jeg blot påpege, at det scenarie, som trådstarter stiller op ikke er lovligt.
Derfor er det også efter min bedste overbevisning tåbeligt at råde trådstarter til blot at klø på.

Hvis mine ansatte planlægger sådan noget, bør de tænke sig om en ekstra gang. Jeg kommer til at sørge for, at det bliver dyrt.

Venlig hilsen

Hans Stokholm Kjer 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 2 person

Der er to ting i det der spørges om nemlig det juridiske og det etiske. 

Jeg kan se at nogen blander de ting lidt sammen, så jeg kan skære den lidt groft op.

Det juridiske svar er nej. Der er intet der forhindrer dig i at gå målrettet efter tidligere arbejdsgivers kunder medmindre du har haft en ansættelseskontrakt hvor der står at du ikke må kontakte kunder efter endt ansættelse. Som bi-bemærkning til den del er det en ting som fagforeninger bla.a slår hårdt ned på, da den slags krav bør bibringe en økonomisk kompensering af en eller anden slags.

Det etiske svar kender kun du. Det er jo hvad du har samvittighed til og hvor meget du har lyst til at gøre dig "uvenner" med tidligere arbejdsgiver.

Personligt har jeg det lidt sådan at forretning er forretning, og det er enten spis eller bliv spist. Jeg har en tidligere arbejdsgiver som også er konkurrent. Han bruger al sit krudt på en enkelt rigtig stor kunde X. Jeg har en skidegod indgangsvinkel til at få X men omvendt ved jeg også hvor jeg har min konkurrent så længe han koncentrerer sig om den ene store kunde. Så længe han gør det ved jeg at han ikke pro-aktivt går efter nye kunder og derfor har jeg sandkassen for mig selv.

Jeg har dog planer om at tage hans kunde, og det er ikke fordi jeg har noget personligt imod ham. Men jeg ved jeg kan gøre det både bedre og en smule billigere. Vi snakker 2 årlige ordrer på størrelsesordenen 600-800.000.- kroner. 

Uanset kan jeg jo sige at hvis han gør det godt nok skifter de jo ikke til mig uanset min gode indgangsvinkel og priser. Jeg kan også sige at hvis de skifter til mig så er det jo fordi han ikke har sikret samarbejdet med kunden godt nok, og så ville hvem som helst jo kunne snuppe dem som kunde.

At drive forretning er ikke altid nemt, og den her slags valg kommer man tit til at stå i. Det vigtigste er altid at huske at holde det på det rene juridisk og så må man slåsse lidt med sin samvittighed omkring det etiske. 

Fra Taastrup
Tilmeldt 22. Jan 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer har helt ret.

Markedsføringsloven forbyder, at man går målrettet efter kunder hos en tidligere arbejdsgiver. 
Hvis man ringer målrettet til en tidligere arbejdsgivers kundeliiste ELLER kun sender flyers til disse, er det et klart brud på Markedsføringsloven.
Hvis man deler en masse flyers ud og "tilfældigt" havner hos en kunde hos en tidligere arbejdsgiver, så er det helt lovligt. Eller hvis man møder dem på messer eller andre veje... 
En dommer skal altså skelne mellem, hcor målrettet man har brugt sin viden i sin tidligere ansættelse. Det er en dommers vurderingssag.
En anden ting er så, hvad man kan bevise og det rent etiske og forretningsmæssige... men det er jo en helt anden sag :-) 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:
Der er to ting i det der spørges om nemlig det juridiske og det etiske. 

Dér tager du fejl. Der spørges:  "Må person X gere tage kontakt til de firmaer hun gjorde rent ved, og komme med et bedre tilbud?".

Når der spørges med "må" og ikke med "bør", er der tale om et juridisk spørgsmål og ikke et etisk. Det etiske spørgsmål ville have lydt noget i retningen af: "Mener I, det ville være i orden, hvis X tog kontakt..."

Du har helt ret i, at mange blander etiske eller moralske argumenter ind i deres svar på dette juridiske spørgsmål - og det er netop det, der gør, at de ender med at give et råd, som kan blive dyrt og besværligt for dem, der måtte følge det. I øvrigt behøver de, der mener, at det er OK at stikke af med kundeporteføljen, ikke søge job hos mig. Det er interessant at vide, om disse mennesker ville forholde sig juridisk passivt, hvis de selv blev udsat for uretmæssing benyttelse af erhvervshemmeligheder. Det vil de jo nok. Business er business, skrev én jo tidligere i tråden. I min verden er business OGSÅ reguleret af lovgivning.

Uldal:
Der er intet der forhindrer dig i at gå målrettet efter tidligere arbejdsgivers kunder medmindre du har haft en ansættelseskontrakt hvor der står at du ikke må kontakte kunder efter endt ansættelse.


Her tager du også fejl.
Der ER noget, som forhindrer dette, nemlig Markedsføringslovens §19 - ganske som jeg tidligere har skrevet.

Vil du ikke være venlig at forklare, hvorfor Markedsføringslovens §19 skulle være sat ud af kraft i det eksempel, som trådstarter giver?

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 236
Fra  Kontorartikler.nu Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om det er moralsk anstødeligt eller lovligt for den sags skyld, så er der i hvert tilfælde mange før dig som har gjort det :-)

Salg af kontorartikler, samt stort udvalg af emballage. Find det hele på kontorartikler.nu

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

kontorartikler:

Uanset om det er moralsk anstødeligt eller lovligt for den sags skyld, så er der i hvert tilfælde mange før dig som har gjort det :-)

Så sandt.
Jeg har faktisk selv opfordret en frisørelev til at kontakte mig, hvis hun fik job på en anden salon, når hun var færdiguddannet. Dengang vidste jeg faktisk ikke, at det var ulovligt for hende. Det vidste hun selv - og heldigvis fik hun lov at blive.

Hans 

Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger rigtig mange tak for alle de inputs. Det har gjort mig en del klogere. Min subjektive holdning jeg er kommet frem til er at det er i orden. Der stod ikke noget i hendes kontrakt omkring det at tage kunder. Hun har ikke taget nogle portefolie med sig, men ved en tilfældighed ved hun at prisen som kunderne betalte var meget høj ift hvad vi kunne tilbyde. 

Ren etisk så ville der ikke kun blive gået efter de kunder, men som der bliver nævnt. Hvis man lavede 200 flyers til firmaer, og der var 6 af dem blev uddelt til samme kunder, så synes jeg ikke det er direkte at gå efter det gamle firmas kunder.

Med Venlig Hilsen
Mads 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Denne grænse er flydende her.

Hun har "insider viden" omkring deres priser, så en vis udnyttelse finder sted, da hun kan underbyde dem.

Der er ikke fair.

Jura - omdele reklamer i område til alle, inkl hendes mål, så er hun bedre stillet, hvis der sker noget. Med lige priser til alle.

Moralsk - afhænger, hvor hårdhudet hun er...

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)