Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - faktura med depositum

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg er bryllupsfotograf, og er for nylig skiftet til Dinero Pro.

Jeg har dog lidt svært ved at gennemskue, hvordan jeg skal bogføre min depositumopkrævning. Hvordan gør I?

Jeg prøvede først at lave to fakturaer - en på depositumsbeløbet, og så en på restbeløbet, og satte den sidste til først at skulle være betalt på vielsesdagen - altså omk. 350 dage frem i tiden .... Men det er jo nok næppe sådan, at det skal gøres!

Har I nogen gode råd?

På forhånd mange tak!

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Andersen:

Hej. Jeg er bryllupsfotograf, og er for nylig skiftet til Dinero Pro.

Jeg har dog lidt svært ved at gennemskue, hvordan jeg skal bogføre min depositumopkrævning. Hvordan gør I?

Jeg prøvede først at lave to fakturaer - en på depositumsbeløbet, og så en på restbeløbet, og satte den sidste til først at skulle være betalt på vielsesdagen - altså omk. 350 dage frem i tiden .... Men det er jo nok næppe sådan, at det skal gøres!

Har I nogen gode råd?

På forhånd mange tak!

Hej Kasper.

Nedenstående guide viser hvordan du gør med depositummet.

https://dinero.dk/support/depositum-sadan-bogfores-det-dinero/

Så del regningen op i to eller lav det hele i samme sted som ovenstående.

Lad mig høre om det virker for dig :)

De bedste hilsner

Rasmus

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Tak!

Jeg kan ikke lige se om dette også gælder når man opkræver depositum. Guiden er jo til når man betaler et depositum.

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper.

Så misforstod jeg dig :)

1. Opret konto under omsætningen der hedder depositum - husk korrekt momskode. F.eks. konto 1500 

2. Lav et produkt der hedder "depositum" (salg -> produkter) vælg kontoen du har oprettet i punkt 1. 
3. Lav faktura og send 
4. Efter betaling flytter du depositummet fra konto 1500 til konto f.eks. 63120 via kassekladden. 
Hvis der ikke er moms
konto 63120 f.eks. -1000 modkonto 1500

Hvis der er moms 
Konto 63120 f.eks. -1.000 
konto 1500 1.250 
konto 6400 -250

Lidt omstændigt men det skyldes vores låsning af moms på kontoen. 
Det er smart til dem som ikke helt forstår moms og kan fungere i 99% af alle posteringer. 
De sidste 1% skal lave lidt sjov som denne.

Håber det hjælper dig videre :)

De bedste hilsner

Rasmus

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen. Jeg har gjort, som du foreslog. 

Jeg forstår dog ikke helt, hvilken forskel dette gør - fremfor bare at lave en faktura på depositum-beløbet, og så lave en ny faktura på det resterende beløb, når brylluppet nærmer sig.

Hvad er fidusen i at flytte det fra depositum-kontoen 1500 og så til 63120? Hvilken forskel gør det, og skal det gøres så snart depositummet er betalt, eller først når det fulde beløb er betalt?

På forhånd mange tak!

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Andersen:

Tak for hjælpen. Jeg har gjort, som du foreslog. 

Jeg forstår dog ikke helt, hvilken forskel dette gør - fremfor bare at lave en faktura på depositum-beløbet, og så lave en ny faktura på det resterende beløb, når brylluppet nærmer sig.

Hvad er fidusen i at flytte det fra depositum-kontoen 1500 og så til 63120? Hvilken forskel gør det, og skal det gøres så snart depositummet er betalt, eller først når det fulde beløb er betalt?

På forhånd mange tak!

Hej Kasper.

Du kan sagtens gøre som du foreslår - sålænge der ikke går så lang tid mellem faktura 1 og 2.

Problemstillingen er at du ikke skal betale skat af beløbet før den endelige faktura er lavet.

Alternativt skal du gøre som du skriver og huske at flytte depositum til balancen når du laver dit regnskab i slutningen af året :)

De bedste hilsner

Rasmus

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Tak.

Det er lidt svært at greje, men jeg ved ikke om, det kunne gøres mere brugervenligt i Dinero.

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Andersen:

Ok. Tak.

Det er lidt svært at greje, men jeg ved ikke om, det kunne gøres mere brugervenligt i Dinero.

Hej Kasper.

Jeg tager det med videre :)

De bedste hilsner

Rasmus

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Theilsø Madsen:

1. Opret konto under omsætningen der hedder depositum - husk korrekt momskode. F.eks. konto 1500 

2. Lav et produkt der hedder "depositum" (salg -> produkter) vælg kontoen du har oprettet i punkt 1. 

Hej Rasmus.

Jeg faldt lige over denne. Med al respekt: Depositum er altså ikke salg, hverken med eller uden moms. Det er et tilgodehavende, som kunden har hos Kasper, indtil der er udstedt en faktura, hvor det modregnes. Det skal posteres i balancen, enten som gæld, eller - hvilket jeg har fået bekræftet - som et "negativt aktiv" under Debitorer. Også med dit forslag vil man skulle huske at putte depositummet i balancen ved årsskiftet og i øvrigt rode med moms ved hver momsafslutning. Kaspers forslag og dit råd er således i princippet det samme: Depositum bogføres som indtægt - hvilket det altså ikke er.

Mvh

Jørgen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
Depositum er altså ikke salg, hverken med eller uden moms

Kært barn har mange navne. Momsmæssigt skal bryllupsfotografen behandle det som en forudbetaling efter momslovens § 23, stk. 3. Det betyder at beløbet skal medtages i den momsperiode, hvor forudbetalingen modtages.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)