Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Startkapital fra anden virksomhed - Hvad gør jeg ift. skat osv.?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 01:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har et par spørgsmål i forhold til at flytte kapital fra en bekendts ApS til et IVS jeg skal starte og håber i kan hjælpe mig :)

Jeg skal starte et IVS (A) til en virksomhed og jeg har plan om at lave et IVS holdingselskab (B) til driftsvirksomheden (A). Så jeg starter holdingselskabet og derigennem min driftsvirksomhed. Jeg har fundet startkapital som skal skydes ind i virksomheden fra et familiemedlems ApS (C).

Mine spørgsmål er så,

1. Hvordan gør vi det nemmest (her tænker jeg på strukturen imellem virksomhederne - ejerskab osv.) og kan det gøres med nogen skattemæssige (eller andre) fordele? Fx som en investering fra (C) til at starte (B), for derfor så at starte (A)?

2. Eller vil dette betyde at pengene først skal trækkes ud af (C) som personlig indkomst, før de kan skydes ind i (B)?

3. Og i så fald, kan vi i stedet lade (C) stå som stifter af (B) for at opnå bedste fordele når pengene skal flyttes fra (C) til (B)?

Det drejer sig forresten om under 40.000 kr. hvis det har nogen relevans.

Jeg håber i kan gøre mig klogere ;)

Venlig hilsen Joakim

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Er den "bekendte" samme person som "familiemedlemmet" ?

Hvor nærtstående er familiemedlemmet ?

Tilmeldt 12. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Ja det er samme person (det er min far)

Vh Joakim

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det hensigten, at du skal eje 100% eller skal I dele ejerskabet?

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Tilmeldt 12. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det kan lade sig gøre med fordel, vil jeg gerne eje selskabet 100% selv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

som jeg forstår det så er det spørgsmål om at penge fra fars ApS skal bruges til at stifte et nyt IVS ejet af søn

Det vil som udgangspunkt kræve at pengene jo enten skal være selskabsbeskattede i fars ApS som så kan stifte et IVS og evt sælge anparter til søn efter normale regler for salg af anparter og med familiegave som formentlig en mulighed, men det skal være penge som er selskabsbeskattede i fars ApS som jeg for står spørgsmålet

Så vil fars ApS kunne stifte datter - og sælge til søn som beskrevet eller fars ApS kan forsat eje det nye IVS og bare ansætte søn

Alternativt kan far hæve det som løn og dermed beskatte personligt og så f.eks. give til søn som familiegave - de 40.000 kr hvorefter søn stifter direkte

Håber jeg forstod problemstillingen - i alle fald kan C ikke komme til at bruge penge til at stifte IVS a+b for  uden de er som minimum selskabsbskattede i C der så ejer, eller personligt beskattede af far, som så kan sælge eller forære til søn

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John
Tak for dit svar. Det giver god mening for mig nu :)

Vh Joakim

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)