Vel mødt! Jeg søger gode råd til at afstemme min pris på at søge fondsmidler for en folkeskoleskole. Skolen har indvilget i at betale mig for mit arbejde, så det er en glimrende start. Inden for andre brancher vil jeg forlange min fulde timeløn, men det ved jeg er urealistisk for en skole. Min umiddelbare plan er at gå ned på min minimumsløn som er to gange min overenskomstmæssige løn. Som tillæg vil jeg aftale en bonus, hvis ansøgningen går igennem eller skrive ansøgningsarbejdet ind som en del af ansøgningen. Er der nogen, der har erfaring med fundraising for organisationer med få midler og kan give nogle flere perspektiver med sagen? Hvilket snit skal jeg ligge? Ha' en god dag derude! |
Jeg laver ikke så mange fundraisingopgaver mere, men tidligere plejede jeg at give to eller tre tilbud.
Jeg startede med at vurdere, hvad jeg realistisk set kunne rejse til det pågældende projekt, og hvor mange timer, jeg realistisk set skulle bruge på det.
Så gangede jeg mit tidsforbrug med min ønskede timebetaling.
Herefter lavede jeg et tilbud, med en høj fast betaling og en lille procentvis bonus, der til sammen ville matche min ønskede indtjening, hvis jeg nåede målet.
Tlibud nr. 2. rummede en lavere fast betaling og en højere procentvis bonus, og gav ved fuldt opnået mål et stykke over min ønskede indtjening.
tilbud nr. 3. rummede en meget lav fast betaling og en meget høj procentvis bonus, og gav ved fuldt opnået mål et godt stykke over min ønskede indtjening.
På den måde har jeg typisk fået kunderne til at vælge tilbud nr. 2, da de ikke vil tage risikoen i tilbud nr. 1, og da de ikke vil betale den høje pris i tilbud nr. 3.
Jeg har sørget for, at en del af betalingen har været forudbetaling for at sikre mig kundens evne og vilje til at betale.
Jeg har altid forudsat, at min bonus beregnes af det bevilgede - uanset om kunden efterfølgende vælger ikke at anvende de bevilgede midler. Det sikrer mig krav på betaling for mit arbejde uanset, om kunden ved fejl, dumhed, dovenskab, sygdom eller andre grunde lukker projektet uden at gennemføre.
Hvis din kunde ikke har råd til at betale det, du finder rimeligt, bør du ikke arbejde for ham.
God vind.
Venlig hilsen
Hans