Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af moms ved køb indenfor EU og udenfor

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 14
Indlæg ialt: 51
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens! Tro mig - jeg har læst næsten samtlige opslag der omhandler moms ved køb som virksomhed men er dog utrolig nok stadig i tvivl.

Jeg starter en tøj webshop som primært skal sælge tøj og accessories som er købt inden for EU. Købene bliver for det meste foretaget på Ebay.co.uk.


Ville høre om der var nogle som kunne forklare mig det helt nede på jorden måske med nogle regnestykker osv?

1. Hvis jeg køber en kjole til 500 kr hos en privat forhandler på ebay.co.uk som skal vidersælges, hvordan vil momsen så se ud i regnskabet?

2. Hvis jeg køber en nederdel til 300 kr hos en virksomhed på ebay.co.uk som skal vidersælges, hvordan vil momsen så se ud i regnskabet?

Håber i kan hjælpe mig med hvordan momsen skal opstilles :)

Mvh. Mathias Kanstrup

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal altid pålægge dine hjemkøbte vare 25 % dansk moms når du sælger varen.

Køber du hos private kunder i EU er der ingen moms du kan trække fra ved købet.

Køber du af en erhvervsdrivende med virksomhed i EU som har gyldigt moms nr.  skal sælger sælge dig varen uden moms.

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden for EU kræves ikke importregistrering . uden for gør

Jeg går ud fra du er momsregistreret, og så skal du bogføre importmoms som er 25% af varens pris inkl fragt som importmoms på salgsmomssiden og-. når det er til videresalg og erhvervsmæssigt - helt samme beløb som købsmoms

Langt de fleste regnskabsprogrammer har en konto for varekøb EU og en anden for Varekøb uden for EU som klarer den bogføring helt automatisk

Ellers kan du her læse alt om hvordan og du kan i skema for inden for Eu og skema udenfor EU se hvordan indberetning skal ske og hvilken rubrik angivelse du også skal bruge:  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Sep 14
Indlæg ialt: 51
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis jeg køber en vare til 100 kr med fri fragt så vil prisen ligge på 125kr? Når jeg så sælger den igen for 300+25% moms  = 375kr.

Kan jeg så trække de 25kr som er købsmomsen fra de 75kr som er salgsmoms så det bliver 75 -25 = 50 kr som jeg skylder til skat i moms? Eller forstår jeg det helt forkert?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mallinea:
Så hvis jeg køber en vare til 100 kr med fri fragt så vil prisen ligge på 125kr

hvordan kommer du på at prisen så vil være 125 kr?  Har du overhoved ikke læst hvad jeg skrev mht. moms ?

Tilmeldt 30. Sep 14
Indlæg ialt: 51
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg køber varen til 100 kr skal der så ikke også ligges 25% på som købsmoms? Ergo 125kr

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal kun lægge salgsmoms på din vare når du sælger den. 

Tilmeldt 30. Sep 14
Indlæg ialt: 51
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er så nok der jeg forvirre mig selv lidt. Hvornår gælder reglen så for at man kan trække købsmoms fra salgsmoms?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mallinea:

 Hvornår gælder reglen så for at man kan trække købsmoms fra salgsmoms?

Det har jeg jo skrevet tidligere!

Det kan du kun hvis du handler med en erhvervsdrivende som er moms registreret i Danmark.  

Handler du med en erhvervsdrivende i EU køber du varen uden moms.   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mallinea:
Så hvis jeg køber en vare til 100 kr med fri fragt så vil prisen ligge på 125kr? Når jeg så sælger den igen for 300+25% moms  = 375kr.
Du bliver nødt til at læse linket du fik om importmoms og læse hvad vi er et par stykker der har skrevet. Du betaler ikke moms ved import fra EU når du er momsregistreret - du angiver import moms men det koster ikke noget - du køber for 100 kr + fragt og betaler ikke moms og du sælger for 375 og har så 75 kr i salgsmoms

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)