Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed eller iværksætter selskab?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Taastrup
Tilmeldt 13. Apr 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino's læsere!

For at fortælle kort hvem jeg er og hvad min virksomhed laver:

Jeg er 17 år og er igang med at få lavet en tøj webshop som handler med en type tøj, som ikke er til at finde i Danmark. Jeg har en del kontakter indenfor markedsføring, bl.a. en del bloggere og velkendte personer, som ville kunne reklamere for mig. Derfor ser jeg en ret god mulighed for salg. Jeg har ca. lagt 10.000 kr. i virksomheden i alt, altså med at få webshoppen sat op og købt mine første produkter hjem. Mit problem opstår her, da jeg skal ansøge statsamtet om CVR nummer.

Jeg er i tvivl om det skal være et iværksætter selskab eller en enkeltmandsvirksomhed. Jeg ved at en enkeltmandsvirksomhed er personlig hæftelse hvor at man kun hæfter med virksomhedens værdi i et IVS. Jeg kan ikke rigtigt se hvad der kan ske for at jeg får en gæld uden for virksomheden hvis jeg vælger en enkeltmandsvirksomhed. Jeg køber jo egentlig bare tøj fra udlandet og sælger videre herhjemme, så jeg tager ingen lån eller noget. Men hvis jeg har misforstået noget, er der så en som kan give mig et eksempel på hvordan at det kunne gå galt og at jeg fik en gæld, hvis jeg valgte en enkeltmandsvirksomhed?

Giv en kommentar om hvad i synes jeg skal vælge fremfor noget andet, og så fortæl hvad i ser af ulemper og fordele ved de to forskellige valg.

Mvh
Patrick Raymond Hansen 

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Raymond Hansen:

Hej Amino's læsere!

For at fortælle kort hvem jeg er og hvad min virksomhed laver:

Jeg er 17 år og er igang med at få lavet en tøj webshop som handler med en type tøj, som ikke er til at finde i Danmark. Jeg har en del kontakter indenfor markedsføring, bl.a. en del bloggere og velkendte personer, som ville kunne reklamere for mig. Derfor ser jeg en ret god mulighed for salg. Jeg har ca. lagt 10.000 kr. i virksomheden i alt, altså med at få webshoppen sat op og købt mine første produkter hjem. Mit problem opstår her, da jeg skal ansøge statsamtet om CVR nummer.

Jeg er i tvivl om det skal være et iværksætter selskab eller en enkeltmandsvirksomhed. Jeg ved at en enkeltmandsvirksomhed er personlig hæftelse hvor at man kun hæfter med virksomhedens værdi i et IVS. Jeg kan ikke rigtigt se hvad der kan ske for at jeg får en gæld uden for virksomheden hvis jeg vælger en enkeltmandsvirksomhed. Jeg køber jo egentlig bare tøj fra udlandet og sælger videre herhjemme, så jeg tager ingen lån eller noget. Men hvis jeg har misforstået noget, er der så en som kan give mig et eksempel på hvordan at det kunne gå galt og at jeg fik en gæld, hvis jeg valgte en enkeltmandsvirksomhed?

Giv en kommentar om hvad i synes jeg skal vælge fremfor noget andet, og så fortæl hvad i ser af ulemper og fordele ved de to forskellige valg.

Mvh
Patrick Raymond Hansen 

du er 17, hvilket betyder at du ikke lovligt vil kunne drive virksomhed. Eventuelt kan det lade sig gøre med en dispensation fra statsforvaltningen, hvor dine forældre skal ind og overtage ansvar for eventuelle hæftelser, hvilket godt kan virke som en tung proces. Særligt når du er 17 og altså indenfor en overskuelig tid, fylder 18 og derved er myndig. Afhængigt af hvor travlt du har, kan du jo "bare" forberede virksomheden indtil at du er myndig og så skyde den igang, på din 18 års fødselsdag.

Med hensyn til dit egentlige spørgsmål, kommer det an på en række faktorer. Hvor risikofyldt er dit projekt? Vil du kunne klare at tabe dine investerede penge i projektet og gældsætter du dig ikke ved projektet, ville jeg nok vælge en enkeltmandsvirksomhed. Grunden er, at den ganske enkelt er den nemmeste virksomhedstype at administrere. Meget kan du ordne selv, beskatningen er simpel og det er nemmest at få diverse bankkontoer og lignende. Er dit projekt derimod lidt mere risikofyldt, er et IVS måske bedre. Her er der tale om begrænset hæftelse, da selskabet i sig selv fremstiller en egenstændig juridisk enhed - du er så at sige, blot ansat i selskabet. Det er dog mere tungt st administere, du skal nok have en revisor ind over og du skal betale en lovpligtig arbejdsskadeforsikring til dig selv. 

Du kan læse mere om de forskellige virksomhedstype, hvis du søger "virksomhedstyper" inde på Google :)

Fra Taastrup
Tilmeldt 13. Apr 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne

Som jeg selv skriver, så skriver jeg jo at jeg vil ansøge statsamtet om lov, dermed er det også lovligt at oprette et CVR nummer som 17 årig, hvis det bliver godkendt. Det har jeg nu nogen forventninger om vil gøre. Der er ingen mulighed for at vente til jeg bliver 18. Jeg føler jeg er klar nu, jeg har fundet leverandører og min webdesigner er allerede gået igang med at designe min webshop.

Tak for svaret. Du har gjort mig mere sikker i min sag om at en enkeltmandsvirksomhed er det rette. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du har set i tidl svar, så må man slet ikke drive noget i virksomhedsform før man er myndig/18. Du kan se mere begrundelse her: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html 

Du kan dog søge dispensation hos statsamtet hvis dine forældre vil påtage sig ansvaret til du er 18. Regn med 8-12 uges behandlingstid http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html så hvis du nærmer dig 18 så vent og brug tiden på at forberede web-site

Du vil ikke få dispensation til andet end enkeltmandsvirksomhed så den giver lidt sig selv. I enkeltmandsvirksomhed kan du jo risikere erstatningssager men ellers, så længe du ikke tager lån for at købe varene, så er der ikke den store risiko, og der er som også en del fordel/ting der er billigere end i selskab. I IVS vil du også kunne opleve at bank og måske leverandører kan kræve du selv personlig skal kautionere. 

Se her om for og bagdele op personlig virksomhed og selskab så du kanvære forberedt: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

god vind med det - optræd ikke som virksomhed (ex som webshop) før du er 18 eller har dispensation - som også vil hjælpe til at få betalingsløsninger til erhverv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 13. Apr 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey John

Jeg er godt klar over det ikke er lovligt at drive en virksomhed med CVR nummer hvis man er under 18 uden at have accept fra statsamtet. Men da jeg ringede ind til skat og fortalte min alder og at jeg ville starte en webshop, der fortalte de mig at det ikke var noget problem, bare jeg ikke tjente over 50.000 kr.

Men tak for svaret, så gjorde du det jo nemt for mig. Jeg troede godt at man kunne stifte et IVS, hvis man fik godkendelse. 

Med hensyn til det med betalingsløsning, forstod jeg det så korrekt at du sagde man kunne få et tilskud til det hvis man er ung?

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Patrick,

Må indrømme, at jeg bare lige hurtigt skimtede din tråd igennem og har nok overset, at du allerede er bekendt med reglerne omkring umyndige personer - fedt, at du selv tager initiativ og har undersøgt sagerne!

Jeg har en del i min omgangskreds som valgte at starte virksomhed da de var umyndige og har haft stor succes med det! Så at man er under en hvis alder, behøver bestemt ikke være en negativ egenskab :)

Fra Taastrup
Tilmeldt 13. Apr 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe det er helt i orden! 

Det lyder godt, det giver mig jo bare inspiration og endnu stærkere tro på mig selv at det godt kan lade sig gøre. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Raymond Hansen:
Med hensyn til det med betalingsløsning, forstod jeg det så korrekt at du sagde man kunne få et tilskud til det hvis man er ung?
nej ikke noget tilskud uanset alder men du kan nok slet ikke få erhvevsløsning til betaling uden CVR

Skat kender jo ikke værgelov og for den sags skyld straffelov, så skattemæssigt er der ikke problemer - man må jo også arbejde og få honorar og alt som under 18. Det man ikke må som du så i linket er, at kunne gældssætte sig (ex ved returvarer) og da man jo har pligt til f.eks. returvarer i 14 dage, så kan man jo ikke forpligte sig når man er 17

Der kunne man bare levere noget skidt og så sige, synd pengene er borte - for kunden har ingen krav når man er under 18, så derfor MÅ man ikke optræde som virksomhed helt enkelt (og det betyder ikke at der ikke kan være nogen der gør det men forbudt er det og kan stoppes)

Dertil kjommer at hvis du skulle købe tøj uden for EU ville det strande i tolden da du ikke må importere uden CVR og importregistrering som du vil ha set i de andre links, og selv at købe i DK kunne gi problemer hvis du ikke har CVR men i stedet skal opgive CPR som viser under 18 tror jeg

Håber du får en hurtigt dispensationsbehandling og dine forældre vil tage ansvaret økpnomisk til du er 18. Jeg synes ikke det lyder spor farligt for dem ud fra den måde du fremlægger på.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 236
Fra  Kontorartikler.nu Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Thumps up til at du starter allerede som 17 årig. Du skal nok drive det til noget :-)

Jeg ville gøre som en af de andre beskriver, start nu, og forbered din virksomhed til et selskab når du bliver 18 år :-)

Salg af kontorartikler, samt stort udvalg af emballage. Find det hele på kontorartikler.nu

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)