Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af overskud i I/S

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Vi har et I/S og er 2 mand i firmaet.

1.

Vi har i vores lille firma bare kørt på og ikke tænkt for meget over pengene, hvilket vil sige at vi ikke har givet os selv løn, telefon eller andre ting. Vi har i år genereret et overskud på 70.000 kr. og vil gerne have udbetalt 25.000 kr. hver. (vi er 2 mand)

Har jeg forstået det rigtigt, hvis vi udbetaler pengene til vores konti og hver i sær skriver det ind som b-indkomst? I så fald, hvad betaler jeg i skat for at få overført de 25.000 kr?

Er der en anden smart måde man kan gøre tingene på, for at få mere ud af de 25.000 kr til os selv?

2.

Vi har overvejet at spare 125.000 kr op i firmaet og blive oprettet som Aps. Er der foreskel på ovenstående eksempel, hvis man har et Aps eller et I/S ?

Vh. Martin

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Når i har et I/S , så er det den skattepligtige indkomst i I/S som i hver især fordeler og betaler skat af. Det er ikke hvad i udbetaler i løn til jer selv, der bestemmer skatten.

I et I/S udbetaler i ikke løn via Danløn etc til jer selv, men de figurerer som private hævninger. Det i hæver modregnes i jeres hver især mellemregning med I/S. Dvs at har i feks opsparet 100.000 i I/S (50.000 hver), så kan den ene hæve 40.000 af sin andel mens den anden kan hæve 10.000.

I er således ikke tvunget at hæve samme beløb ud af I/S, men jeres mellemregninger vil så også være forskellige.

I et ApS ville I ikke betale personlig skat af ApS skattepligtige indkomst, men kun af det som I får udbetalt i løn. ApS betaler så selskabskat af dets skattepligtige indkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

eznieh:

1.

Vi har i vores lille firma bare kørt på og ikke tænkt for meget over pengene, hvilket vil sige at vi ikke har givet os selv løn, telefon eller andre ting. Vi har i år genereret et overskud på 70.000 kr. og vil gerne have udbetalt 25.000 kr. hver. (vi er 2 mand)

Har jeg forstået det rigtigt, hvis vi udbetaler pengene til vores konti og hver i sær skriver det ind som b-indkomst? I så fald, hvad betaler jeg i skat for at få overført de 25.000 kr?

Er der en anden smart måde man kan gøre tingene på, for at få mere ud af de 25.000 kr til os selv?

Nej der er ikke noget der hedder løn i alm I/S - I beskattes af jeres overskud og hævninger sker i status - læs gerne alt om det her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html. Af jeres overskud bliver i beskattet som personlig skat og I skal forskudsregistrere det som her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/forskudsopgrelsen-2014.html 

I kan hver især besluttet VSO som betyder i betaler selskabskat af det i ikke hæver og personlig skat af det i hæver og så betaler i forskel mellem selskabsskat og personlig når i senere hæver det i lod stå. Først og fremmest aktuelt hvis I ellers betaler topskat.

eznieh:
Vi har overvejet at spare 125.000 kr op i firmaet og blive oprettet som Aps. Er der foreskel på ovenstående eksempel, hvis man har et Aps eller et I/S

Dels kræver ApS kun 50.000 kr - dels er det ikke hvad I har sparet op i jeres I/S men privat .- efter betalt skat, da det skal være beskattede midler til ApS

Der er mange forskelle imellem I/S og ApS - skattemæssigt er ApS som I/S med VSO langt hen ad vejen og uanset hvad, så kommer i før eller siden af med personlig skat af alt i skal ha ud - I/S har en lille fordel ved at hvis i bruger VSO http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html vil i aldrig komme af med mere end jeres personlige skat - i ApS hvor i ikke hæver alt kan det ikke hævede overskud, som I jo betaler selskabsskat af, godt risikere at komme til at svare til topskat, hvis I senere skal ha det ud som løn, eller udbytte

Endvidere er der ikke mulighed for at fradrage evt underskud i ApS i personlig indkomst, krav om I begge skal betale ca 1300 kr per år til lovpligtig arbejdsskade - krav om erhvervskonto i princip - og offentligt regnskab kan kræve lidt hjælp - Til gengæld er i så ude af personlig solidarisk hæftelse, med mindre en bank stiller krav

læs evt om forskelle mellem personlig virksomhed som I/S og ApS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Meget læsestof, dog til under 30 min og I vil ha glæde af det, ligesom jeg synes I skulle knytte en revisor til jer. Med den indtægt, og det at I ex ikke ved hvordan løn påvirker skat, så kan der være rigtigt mange punkter hvor en revisor kan spare jer en masse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)