Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

aktier virksomhed eller privat

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

Har et spørgsmål ang. jeg er begyndt at tjene en god sjat penge på aktier, og tænkte lidt på om det ikke bedre kunne svare sig at åbne et enkeltmands virksomhed da det er en del skat man skal betale når man når man trækker 50.000 kr ud og der over, måske skatten ikke er ligeså stor hvis man trækker dem ud fra en virksomhed, hvad er jeres erfaringer ?

Tak for hjælpen på forhånd :)

Fra Århus
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

jeg skal ikke gøre mig særlig klog på det - og specielt ikke på det med skat.

Dog ved jeg, at det er en del begrænset hvilke papirer du må købe i firmaet. Sådan at forstå at du f.eks. ikke må købe Novo, Mærsk etc. (altså enkle papirer - eller hvad man i fagsprog kalder dem) men derimod kun det der kaldes "akkumulerende" (tror jeg nok det hedder :-) ).

Det skal dog indskydes, at ovenstående ved jeg med sikkerhed gælder, hvis du har dit firma i VO (virksomhedsordningen) - hvis ikke du har det må du lige høre f.eks. din revisor.

Mvh

Birger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tal med din revisor, som kender alle forhold af betydning - og derfor kan rådgive dig optimalt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - skatten du skal betale er vel i princip den samme fra krone 1 - og de der 50.000 kr er vel ikke ved fejl momsgrænsen du tænker på - for du skal opgive dit overskud fra krone 1 til skat

2 I alm enkeltmandsvirksomhed vil dine aktier slet ikke være med -udbytte osv vil være via personlig selvangivelse

3 i selskab f.eks. vil der ske lagerbeskatning = hvert år af +/- udvikling og du risikerer ikke at kunne udnytte underskud før flere år efter. Som person har du fradrag som værdi af aktieindkomst samme år du har et tab uden at skulle afvente gevinst

4 den personlige udbytteskat er 27% op til næsten 100.000 kr for ægtepar - i selskab er skatten 24,5% men så har du jo ikke pengene i hånden og skal du ha det, er det løn (høj skat) eller udbytte skat - (somme som hvis du har aktier privat

Behold aktierne privat - men ja - du kan jo altid få en helt konkret vurdering af en revisor . men det skal være ret specielle forhold og størrelser før jeg ser en ide med det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke så enkelt John - derfor jeg anbefaler ham at kontakte sin revisor.

Som Rie rigtigt skriver, har aktiens navn også betydning.

Valg af beskatningsform i personligt ejet virksomhed skal der også tages hensyn til.

Øvrige indkomstforhold kan også være afgørende i rådgivningen.

Tilmeldt 20. Sep 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

John rammer nu alligevel temmelig præcist.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes nu ikke, at følgende rammer temmelig præcist: "Som person har du fradrag som værdi af aktieindkomst samme år du har et tab uden at skulle afvente gevinst"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Harboe:
"Som person har du fradrag som værdi af aktieindkomst samme år du har et tab uden at skulle afvente gevinst"
hvis du ser det i sammenhæng med det som står inden - at som selskab lagerbeskattes du, og har du tab kan du risikere ikke at kunne udnyttet tabet hurtigt, men skal fremskrive - så bør det gi mening, men omformulerer gerne

Som person har du fradrag for tab på aktier - som værdi af aktieindkomst (og tab på) og det beløb giver fradrag i anden personlig skat samme år man har tabet på rene aktier - uden at skulle modregnes i aktiegevinster.

(selskabet der lagerbeskatter, skal afvente at aktierne giver gevinst for at kunne udnytte selskabets underskud (hvis det får underskud som følge at tab på aktiener et år og der er jo en klar risiko)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke fradrage tab på aktier optaget på et reguleret marked i den personlige indkomst. Det er kildebegrænset. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

korrekt  - jeg skriver ud fra aktier i eget (og andre uregulerede) selskab som vi normalt alt har oppe herinde  MEN det er det jo faktisk formentlig ikke her

-. i reguleret marked modregnes det i egne aktier på reguleret marked + aktiebaserede investeringsforeninger m.m. og korrekt i ægtefælles tilsvarende indkomst og er der stadigt underskud - fremskrives det også der - Ureguleret modregens i anden personlig indkomst  - godt nok fanget

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)