Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal der stå vedr. betaling på en Faktura

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Varde
Tilmeldt 11. Jan 13
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lige brug for input til hvad der skal (og må) stå på en faktura vedr. betaling og ikke mindst manglende betaling.

Altså noget med at der pålægges et rykkergebyr ved manglende betaling og sendes til inkasso osv.....  

Hvad er god stil? - uden at fornærme kunderne ;-)

/Erik

Tilmeldt 7. May 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Erik
Der er mange forskellige skriv man kan bruge ved indkrævning af tilgodehavende. Men selvfølgelig vil man heller ikke fornærme kunden - men kunden har bestilt en vare og du har leveret, så derfor ved kunden også der skal betales.

Jeg ville dog anbefale at bruge 3 part til dette, for ikke at bruge for meget tid på administrations delen. Hvordan er dit betalings flow - betaler dine kunde til tiden eller trækker de hele tiden betalingen og du agere bank ?

Hos www.alego.dk - kan du gå ind og få op til 3 tilbud på ekspert hjælp til sådan en opgave - www.alego.dk formidler opgaver imellem virksomheder - revisorer, bogholdere, inkassobureauer og advokater

Det er gratis og uforpligtende at få tilbud for at se om du kan optimere dit likviditets flow og nedsætte dine tilgodehavenders betalings tid

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

God stil må være, at man i første omgang forventer at kunden betaler. Derfor skal der efter min mening ikke stå noget om inkasso i fakturaen.

Det er fornuftigt, hvis der står en sidste betalingsdato samt hvilke renter, det vil medføre ved for sen betaling. F.eks.

"Betaling: Netto kontant

Betaling før den 30. 09. 2014 (eller hvad din frist nu er)

Herefter betales renter efter renteloven"

Al snak om inkasso hører først hjemme i rykkeren, efter min mening. Og allerede i første rykker (det er ikke nødvendigt at sende tre, som mange tror). Og så handler man jo på den, når de ti dage er gået.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

God stil må være, at man i første omgang forventer at kunden betaler. Derfor skal der efter min mening ikke stå noget om inkasso i fakturaen.

Det er fornuftigt, hvis der står en sidste betalingsdato samt hvilke renter, det vil medføre ved for sen betaling. F.eks.

"Betaling: Netto kontant

Betaling før den 30. 09. 2014 (eller hvad din frist nu er)

Herefter betales renter efter renteloven"

Al snak om inkasso hører først hjemme i rykkeren, efter min mening. Og allerede i første rykker (det er ikke nødvendigt at sende tre, som mange tror). Og så handler man jo på den, når de ti dage er gået.

Gælder dette også B2B salg?

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Ved for sen betaling opkræves et gebyr på 100 kr. samt morarenter (med den sats renteloven fastsætter) fra betalingsfristens udløb og indtil betaling sker.
Fra Skjern
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Bilagseksperten Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Erik,

Jeg har lige modtaget et lignende spørgsmål på mit forum. Du kan se svaret på spørgsmålet ved at klikke på: www.bilagseksperten.dk  - klik efterfølgende på Forum.

Jeg håber det gav dig svar nok.

Med venlig hilsen

Monica

BilagsekspertenSmile

Fra Varde
Tilmeldt 11. Jan 13
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til alle...  jeg er godt med på reglerne og hvordan jeg skal forholde mig. Det var mere forslag til hvad der kan skrive på en faktura således at kunderne ved at der fx. lægges rykkergebyr på ved manglende og for sent betaling.

Lægger I rykkergebyr på med det samme hvis de overskrider betalingsfristen?

Fra Varde
Tilmeldt 11. Jan 13
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Monica Tobler Styczen:
Jeg har lige modtaget et lignende spørgsmål på mit forum. Du kan se svaret på spørgsmålet ved at klikke på: www.bilagseksperten.dk  - klik efterfølgende på Forum.

Hej Monica - tak for dit input.

Desværre får jeg en fejl når jeg klikker på dit link til Faktura eksempel :-(

/Erik

Fra Skjern
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Bilagseksperten Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Erik,

Jeg beklager meget at linket ikke virker. Jeg får rettet linket i løbet af eftermiddagen.

På mine fakturaer noterer jeg betalingsbetingelsen fx: "Netto 8 dage."

Udover det står der på fakturaen følgende tekst: "Efter forfald beregnes renter og gebyrer efter rentetilskrivningsloven."

Hvis kunderne alligevel ikke betaler til tiden, sender jeg i første omgang en besked eller ringer og gør dem opmærksom på, at de mangler at betale. Det plejer langt de fleste kunder at reagere på. 

Hvis det ingen effekt har sender jeg et rykkerbrev med beregning af renter osv.  

Hilsen Monica

Ps: I øvrigt MEGET interessant læsning du sendte til mig vedr. I.B....

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Monica Tobler Styczen:

På mine fakturaer noterer jeg betalingsbetingelsen fx: "Netto 8 dage."

Udover det står der på fakturaen følgende tekst: "Efter forfald beregnes renter og gebyrer efter rentetilskrivningsloven."

Enig mht betalingsbetingelsen.

Renten kan afhænge af om der er salg til privat eller erhverv.

Til private kan der stå:

Efter forfald beregnes renter og gebyrer i henhold til renteloven (ikke rentetilskrivningsloven).

Til erhverv:

Efter forfald beregnes rente med x,x% (feks 1,5%) pr måned.

Du behøver ikke skrive noget om rykkergebyr på fakturaen, da gebyret er en ret du har når det er nødvendigt med rykker.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)