Hej Erik Der er mange forskellige skriv man kan bruge ved indkrævning af tilgodehavende. Men selvfølgelig vil man heller ikke fornærme kunden - men kunden har bestilt en vare og du har leveret, så derfor ved kunden også der skal betales.
Jeg ville dog anbefale at bruge 3 part til dette, for ikke at bruge for meget tid på administrations delen. Hvordan er dit betalings flow - betaler dine kunde til tiden eller trækker de hele tiden betalingen og du agere bank ?
Hos www.alego.dk - kan du gå ind og få op til 3 tilbud på ekspert hjælp til sådan en opgave - www.alego.dk formidler opgaver imellem virksomheder - revisorer, bogholdere, inkassobureauer og advokater
Det er gratis og uforpligtende at få tilbud for at se om du kan optimere dit likviditets flow og nedsætte dine tilgodehavenders betalings tid
Betaling før den 30. 09. 2014 (eller hvad din frist nu er)
Herefter betales renter efter renteloven"
Al snak om inkasso hører først hjemme i rykkeren, efter min mening. Og allerede i første rykker (det er ikke nødvendigt at sende tre, som mange tror). Og så handler man jo på den, når de ti dage er gået.
God stil må være, at man i første omgang forventer at kunden betaler. Derfor skal der efter min mening ikke stå noget om inkasso i fakturaen.
Det er fornuftigt, hvis der står en sidste betalingsdato samt hvilke renter, det vil medføre ved for sen betaling. F.eks.
"Betaling: Netto kontant
Betaling før den 30. 09. 2014 (eller hvad din frist nu er)
Herefter betales renter efter renteloven"
Al snak om inkasso hører først hjemme i rykkeren, efter min mening. Og allerede i første rykker (det er ikke nødvendigt at sende tre, som mange tror). Og så handler man jo på den, når de ti dage er gået.
Ved for sen betaling opkræves et gebyr på 100 kr. samt morarenter (med den sats renteloven fastsætter) fra betalingsfristens udløb og indtil betaling sker.
Jeg har lige modtaget et lignende spørgsmål på mit forum. Du kan se svaret på spørgsmålet ved at klikke på: www.bilagseksperten.dk - klik efterfølgende på Forum.
Tak til alle... jeg er godt med på reglerne og hvordan jeg skal forholde mig. Det var mere forslag til hvad der kan skrive på en faktura således at kunderne ved at der fx. lægges rykkergebyr på ved manglende og for sent betaling.
Lægger I rykkergebyr på med det samme hvis de overskrider betalingsfristen?
Jeg har lige modtaget et lignende spørgsmål på mit forum. Du kan se svaret på spørgsmålet ved at klikke på: www.bilagseksperten.dk - klik efterfølgende på Forum.
Hej Monica - tak for dit input.
Desværre får jeg en fejl når jeg klikker på dit link til Faktura eksempel :-(
Jeg beklager meget at linket ikke virker. Jeg får rettet linket i løbet af eftermiddagen.
På mine fakturaer noterer jeg betalingsbetingelsen fx: "Netto 8 dage."
Udover det står der på fakturaen følgende tekst: "Efter forfald beregnes renter og gebyrer efter rentetilskrivningsloven."
Hvis kunderne alligevel ikke betaler til tiden, sender jeg i første omgang en besked eller ringer og gør dem opmærksom på, at de mangler at betale. Det plejer langt de fleste kunder at reagere på.
Hvis det ingen effekt har sender jeg et rykkerbrev med beregning af renter osv.
Hilsen Monica
Ps: I øvrigt MEGET interessant læsning du sendte til mig vedr. I.B....