Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

privat bil

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Dansk Ejendoms-Center:
Ok, tak for forklaringen omkring de private km, jeg læste det som om, at man skulle forklare ens private kørsel overfor Skat. Men som jeg læser dit svar, så skal man bare notere ens kilometertæller når man påbegynder ens erhvervs kørsel.
jep

Det er vel lidt for at skat skal kunne bedømme "rimeligheden". hvis ex man kører firma med 14 dages mellem rum - og der så er 0 km mellem de to ture - så KUNNE man tro det var mystisk - eller hvis man tager kørepenge svarende til 10.000 km, og bilen måske det år kun har kørt 10.800 km Big Smile Det kan skat jo kun kontrollere ved at man tager km tæller med hver gang og skat vil kunne se sandsynligheden i det man fører i kørebogen.

Man kan sagtens lade være - og det gør mange GPS automatik bøger jo desvære da de ikke er knyttet til KM tæller. Man skal bare ha helt åbne øjne for, at skat uden at løbe ind i problemer generelt så bare kan forkaste opgørelsen - og selv ansætte deres egne tal. Ikke risikoen værd, så på med KM stand

Jeg forestiller mig bestemt også, at skat er endnu mere OBS på sandsynlighed og rimelighed hvis det er en personlig virksomhed og ejeren - frem for hvis de er en ren ansat, hvor der jo er en arbejdsgiver der vil nødigt vil betale for flere km end de korrekte, og dermed fører den lovpligtige kontrol Big Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Dansk Ejendoms-Center:
Ok, tak for forklaringen omkring de private km, jeg læste det som om, at man skulle forklare ens private kørsel overfor Skat. Men som jeg læser dit svar, så skal man bare notere ens kilometertæller når man påbegynder ens erhvervs kørsel.
jep

Det er vel lidt for at skat skal kunne bedømme "rimeligheden". hvis ex man kører firma med 14 dages mellem rum - og der så er 0 km mellem de to ture - så KUNNE man tro det var mystisk - eller hvis man tager kørepenge svarende til 10.000 km, og bilen måske det år kun har kørt 10.800 km Big Smile Det kan skat jo kun kontrollere ved at man tager km tæller med hver gang og skat vil kunne se sandsynligheden i det man fører i kørebogen.

Man kan sagtens lade være - og det gør mange GPS automatik bøger jo desvære da de ikke er knyttet til KM tæller. Man skal bare ha helt åbne øjne for, at skat uden at løbe ind i problemer generelt så bare kan forkaste opgørelsen - og selv ansætte deres egne tal. Ikke risikoen værd, så på med KM stand

Jeg forestiller mig bestemt også, at skat er endnu mere OBS på sandsynlighed og rimelighed hvis det er en personlig virksomhed og ejeren - frem for hvis de er en ren ansat, hvor der jo er en arbejdsgiver der vil nødigt vil betale for flere km end de korrekte, og dermed fører den lovpligtige kontrol Big Smile

vh John H

Er du nu helt sikker på at alle private kilometer skal dokumenteres?

Bruger jeg bilen feks 2 gange i løbet af et år til erhvervsmæssig kørsel, så kan der ikke være krav om at jeg skal dokumentere de private km.

På den anden side om jeg kører 10.000 km erhvervsmæssigt og 1000 km privat, så er det vel i orden så længe som jeg dokumenterer dette.

Se denne link https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158894 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

det er jeg sikker på ud fra hvad jeg har kunnet læse + revisor tonny skov Petersen og Henrik Koudal mig bekendt har bekræftet det og det rækker langt. Ikke ved at man skriver hvor man kører men at man kan dokumentere private i forhold til firma km ved hjælp af km tæller - så ja det er jeg sikker på - 

det fremgår også her i dette link http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_5_14_1_11.htm  min bold skrift

Kravene til et kørselsregnskab

For at et kørselsregnskab kan anses for fyldestgørende, skal det opfylde følgende betingelser:

Kørebogen skal være ført dagligt med angivelse af

  • kilometertællerens udvisende ved den daglige kørsels begyndelse og afslutning
  • dato for kørslen
  • den daglige kørselsfordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel
  • bestemmelsessteder for den erhvervsmæssige kørsel og lignende notater, der kan dokumentere eller sandsynliggøre regnskabets rigtighed.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

det er jeg sikker på ud fra hvad jeg har kunnet læse + revisor tonny skov Petersen og Henrik Koudal mig bekendt har bekræftet det. Ikke ved at man skriver hvor man kører men at man kan dokumentere private i forhold til firma km ved hjælp af km tæller - så ja det er jeg sikker på

Men det er ikke hvad der fremgår af ovennævnte bekendtgørelse.

Nu er det ikke et område jeg har dyrket, men var der ikke noget med at man skulle dokumentere erhvervsmæssige og private kilometer da man havde firmabil. Dette i det tilfælde at de private kilometer ikke var væsentlige, og man derfor kunne få nedsat beskatningen af fri bil.

For mig virker det ulogisk at føre både private og erhvervsmæssige kilometer på den private bil, og jeg vil ikke tro at dette er noget der gøres udbredt i større virksomheder.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du henviser til er for firmabiler, ikke privatbiler

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg synes det var klart nok beskrevet i linket, og er som sagt sikker, og det er da ikke i mine øjne spor ulogisk at skat skal kende km stand - og dermed jo også privatkm for at bedømme sandsynlighed, specielt når der ikke er arbejdsgiver til at kontrollere Du får en mere http://www.ekl.dk/Skattefri_k%C3%B8rselsgodtg%C3%B8relse_%E2%80%93_fokus_p%C3%A5_dokumentationen.asp med en dom og citat - hvor der nok stilles ? til dommen, men også klart erkendes - at det var det som dømtes, og det er ikke ændret siden - revisor fik ikke medhold i klagen -så det fremgår vel ikke klart af loven - men ikke desto mindre er der domme for det - mine bold igen:

Kilometerstand start og slut - Kommentar fra RevisorRådgivning
Som det nævnes i artiklen, stiller SKAT ofte skarpt på hovedaktionærer og selvstændige, der benytter deres private bil i virksomheden - altså i situationer, hvor der er blandet kørsel. Det viser en ny kendelse fra Landsskatteretten, som RevisorRådgivning har ført for et af vores medlemmer.

I sagen havde revisor selvangivet skattefri kørselsgodtgørelse på 90.000 kr. svarende til ca. 25.000 erhvervsmæssige kilometer pr. år. SKAT var af den opfattelse, at revisors kørebog ikke klart og tydeligt nok angav adresser på de kunder mv., han havde besøgt, og forhøjede hans indkomst med alle 90.000 kr. Revisor påklagede sagen til skatteankenævnet, som gav ham delvist medhold, idet nævnet skønsmæssigt anerkendte en godtgørelse på 50.000 kr. - altså halvdelen af det selvangivne beløb.

Revisor påklagede afgørelsen til Landsskatteretten, der i 2010 gav SKAT fuldt medhold. Det er i sig selv bemærkelsesværdigt, at Landsskatteretten går ind og forhøjer mere end, hvad sagen var endt med i skatteankenævnet. Kendelsen kan altså læses sådan, at der gælder en alt eller intet-regel, når vi taler skattefri kørselsgodtgørelse.

Landskatterettens kendelse var også bemærkelsesværdig derhen, at begrundelsen for forhøjelsen var, at klager ikke i kørselsregnskabet havde angivet bilens kilometertæller ved dagens begyndelse og ved dagens slutning


Indtil vi får en dom, gør man nok klogt i at anføre kilometerstand hver morgen og aften i sin kørebog, især hvis man har en betydelig erhvervsmæssig kørsel.


6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra kgs. lyngby
Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

købe den der automatiske kørebog

ellers ring ind til skat de kan svare på spørgsmål hurtig og så be sem om og sende en mail eller et link hvor det står i

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, der fremgår det også at den førte kørebog var mangelfuld. Mgl bla ardresser etc

Dette skal ikke være en diskussion for og imod, men alene fordi at jeg undrede mig over så skrappe krav.

Læser det som at det er en anbefaling for selvstændige og hovedaktionærer, ikke krav. En perfekt ført kørebog med erhvervsmæssig kørsel ville formentlig give samme resultat, eller hvad?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

og her gammel tråd hvor faktisk selv arbejdsgivere som sådan har pligt til at kontrollere med km stand. Det er stadigt ikke hvor man kører privat - men km stand som dermed dokumentere samlet kørsel der jo angiver hvad der så var privat - alt ind imellem - fra Bent Zimmermann som også har godt fat i sagen - lidt nede

http://www.amino.dk/forums/t/80319.aspx 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

og så fik jeg via tidl amino tråd jo hittet Tony Skov Petersens fine svar og skats redegørelse http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061754&vId=206519&search=k%F8rebog*  og kort nede den klare tekst:

  • hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af den daglige kørsel og ved dens afslutning  
og her den gamle Amino tråd http://www.amino.dk/forums/t/195248.aspx 
jeg ved fra flere, at skat kan underkende km bog fra selvstændige hvis det mangler så følg reglen - hvilket mange digitale kørebøger IKKE kan
vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)