Hej! Jeg har en kontakt(privatperson) i Indien, som jeg bruger som agent til at opstøve varer jeg skal sælge herhjemme i Danmark. Handler vil foregå således: Jeg, en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed, vil købe varer af privatpersonen i Indien. Han køber varerne fra en fabrik/virksomhed dernede med penge som jeg har overført til ham på forhånd. Skal jeg betale moms af varerne til ham, eller hvordan? Kunne man evt. indrette det sådan, at han købte varerne, gav mig en faktura som jeg betalte, og så sendte varerne? Skal jeg i så fald betale moms til ham? Relaterede spørgsmål: Hvordan overfører jeg lettest penge til en privatperson i Indien? Er der andet end moms jeg skal være opmærksom på, når jeg opkøber varer uden for EU(jeg køber altid for under 1150,- pr. køb for at undgå told). På forhånd tak :) |
Du skal som momsreg bogføre og angive import moms altid. Fra uden for EU . som importmoms varer uden for EU
Læs her -. det koster ikke noget som sådan, men skal både bogføres og angives korrekt ellers kan du straffes . http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html
Du bør bruge netbank - eller paypal til overførsler og ha som dokumentation i regnskabet når vi taler varer. Var det ydelser skulle du indberette til skat
Jeg vil lige pege på at det at holde dig under grænsen beløbsmæssigt har to problemer. Dels er fragt alt for høj ofte, i forhold til en bittelille toldbesparelse - dels skal told, hvis de ser flere små pakker fra samme - til samme - lægge dem sammen
vh John H