Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale moms af varer jeg køber af en privatperson i Indien, hvis han køber dem fra en virksomhed?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har en kontakt(privatperson) i Indien, som jeg bruger som agent til at opstøve varer jeg skal sælge herhjemme i Danmark.

Handler vil foregå således: Jeg, en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed, vil købe varer af privatpersonen i Indien. Han køber varerne fra en fabrik/virksomhed dernede med penge som jeg har overført til ham på forhånd. Skal jeg betale moms af varerne til ham, eller hvordan?

Kunne man evt. indrette det sådan, at han købte varerne, gav mig en faktura som jeg betalte, og så sendte varerne? Skal jeg i så fald betale moms til ham?

Relaterede spørgsmål:

Hvordan overfører jeg lettest penge til en privatperson i Indien?

Er der andet end moms jeg skal være opmærksom på, når jeg opkøber varer uden for EU(jeg køber altid for under 1150,- pr. køb for at undgå told).

På forhånd tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal som momsreg bogføre og angive import moms altid. Fra uden for EU . som importmoms varer uden for EU

Læs her -. det koster ikke noget som sådan, men skal både bogføres og angives korrekt ellers kan du straffes . http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

Du bør bruge netbank - eller paypal til overførsler og ha som dokumentation i regnskabet når vi taler varer. Var det ydelser skulle du indberette til skat 

Jeg vil lige pege på at det at holde dig under grænsen beløbsmæssigt har to problemer. Dels er fragt alt for høj ofte, i forhold til en bittelille toldbesparelse - dels skal told, hvis de ser flere små pakker fra samme - til samme - lægge dem sammen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Om du skal betale din indiske kontakt moms må du undersøge hos de indiske myndigheder. 

Du skal betale told af de varer du importere, dansk moms betales ikke indregnes i dit momsregnskab. Husk at du skal være importør registreret for lovligt at kunne importere vare til videre salg.

Ravn

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

"Kunne man evt. indrette det sådan, at han købte varerne, gav mig en faktura som jeg betalte, og så sendte varerne? Skal jeg i så fald betale moms til ham?"
Lyder som en god idé, hvis du kan betale fakturaer direkte hos hans leverandører og efterfølgende betale ham. Så slipper han for moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver Herlitschek:
Kunne man evt. indrette det sådan, at han købte varerne, gav mig en faktura som jeg betalte, og så sendte varerne? Skal jeg i så fald betale moms til ham?

Når man sender fra Indien til DK så skal man ikke lægge indisk moms på - men du skal angive importmoms ved varens ankomst. Om han køber varen og fakturer dig eller du får varen faktureret fra nogle andre i Inden har ingen som helst betydning for din moms ved ankomsten til DK og der skal ikke Indisk moms på

Om din ven køber varen i Indien er der for ham givet indisk moms (VAT) på, men det er jo ikke noget der vedrører dig, for den moms får han jo igen i Indien da det er hans købs moms

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Om din ven køber varen i Indien er der for ham givet indisk moms (VAT) på, men det er jo ikke noget der vedrører dig, for den moms får han jo igen i Indien da det er hans købs moms

Bortset fra at personen i Indien agerer som privatperson i forhold til trådstarters setup. Den indiske moms giver derfor bare en højere anskaffelsespris på varen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Bortset fra at personen i Indien agerer som privatperson i forhold til trådstarters setup. Den indiske moms giver derfor bare en højere anskaffelsespris på varen.
klart - trådstarter har ikke noget med den indiske moms at gøre - men hvis trådstarter køber fra en privat, så bliver varen jo korrekt momsen dyrere mens han ved at købe fra en indisk momsregistreret slipper for den fordyrelse - det er nok korrekt det er det trådstarter mener

Så snart det er en privat person der fakturer så har han købt og betalt varen i Indien med moms. Det kan undgås hvis trådstarter køber direkte fra den indiske momsregistrerede virksómhed MEN de udleverer næppe (lovligt) varen til vennen der ikke har virksomhed så han kan sende den, for så har de jo ikke kontrol med at varen forlader Indien og dermed har de jo momsrisikoen i Indien

Handel direkte med den momsregistrerede i Indien - det er billigst - hvis muligt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Oliver Herlitschek:
Jeg har en kontakt(privatperson) i Indien, som jeg bruger som agent til at opstøve varer jeg skal sælge herhjemme i Danmark.

Og den rolle skal du holde ham fast i, og gøre ham til en Mr. 1% eller 5%.

Han job er at finde virksomheder der kan opfylde dine krav til produkterne. Hvis du lægger for meget magt via økonomi til ham, så kan han blive en udfordring for dig. Du kan også senere få udfordringer med at overføre større beløb til ham personligt, da du ikke kender ham eller hans familie eller venner.

Hold det professionelt, få en proformafaktura fra producenten, overfør hel eller delvis betaling, og modtag varerne.

Hvis han en dag bliver bestjålet på vej til producenten med betaling? Hvad så? Du kan ikke stole på det indiske politi og retssystem.

Tilmeldt 17. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle svarene. For lige at opsummere og bekræfte jeg har forstået det rigtigt:

• Jeg skal indberette 25% af købsprisen som erhvervelsesmoms. Den er neutral, dvs. hverken en indtægt eller en udgift for mig.

• Jeg skal indberette 25% af købsprisen som både salgsmoms og købsmoms.

• Jeg skal indberette 25% af købsprisen som importmoms. Importmoms er "Varekøb mv. fra udlandet"-feltet.

Idiotsikkert?

Jan: Vil du anbefale at han så bare ligger f.eks. 5% oveni købsprisen på de varer han sender en faktura på?

John: Med hensyn til at undgå told er varerne jeg køber så billige, at det ofte ikke kan betale sig at nå op over de 1150 kroner. Dog har jeg et spørgsmål vedr. frekvensen af pakker; Hvor ofte må jeg modtage ens pakker, før Told finder det "mistænkeligt"? Må jeg gerne modtage præcis samme pakke til en værdi af under 1150,- en gang om måneden, uden de løfter pegefingeren?

Jeg har i øvrigt besluttet at købe fra privatpersonen, og IKKE fabrikkerne direkte. Varerne er simpelthen så billige, at de få procent ekstra er godt givet ud til at betale en mand, der er på bølgelængde med fabrikkerne i sit hjemland.

På forhånd tusinde tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du må bestemt godt få en pakke til 1150 en gang om måneden. det er hvis de kommer i stimer hvor told kan mene du omgår deres regler ved at få mange små pakker.

Importmoms er forklaret her - gå ned under moms ved import fra uden for EU http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)