Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

firma er lukket men hvad med feriepenge hos gamle medarbejdere

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

jeg har lukket mit personlig firma ikke selvskab(ikke konkurs) i august og har haft 1-2 medarbejdere (elever på korte kontrakt) som havde ferie med løn og har fået ferie tillæg 1. maj.  en tidligere medarbejder som har optjent ferie sidste år 2013 arbejde også hos mig i år til jeg lukkede firmaet ned. efterfølgende hvor han faktisk ikke har noget ansættelses forhold holder han ferie. bruger danløn og kan se er der skulle være overført til via nets til 3f. men så i år var jeg medlem af dansk byggeri og har ændret feriepengene til ingen/eget feriekort for at holde på pengene til de skulle udbetales.

mit spørgsmål er nu hvordan er reglerne for medarbejderne kan hente deres retmæssige feriepenge - har snakket med dansk byggeri og de siger at de garantere medarbejderne deres feriepenge og vil senere forsøge at kradse dem ind hos mig - men firmaet er lukket ned kan jeg gøres personlig ansvarlig for at skulle betale af egen lomme da mit selvskab ikke gik konkurs men måtte bare lukke ned pga manglende ordre

et større dilemma da jeg selvfølgelig gerne vil hjælpe mine tidligere medarbejdere men samtidig ikke ønsker at skulle i banken for at låne penge  og gældsætte mig yderligere

håber der er nogen som kan hjælpe da jeg ikke er helt stiv i de regler

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

I et personligt firma hæfter du også for forpligtelser efter virksomhedsophør. Så hvis du skylder feriepenge til medarbejdere så forældes deres krav først efter 3 år. 

Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis det havde været et selvskab kunne jeg have løbet fra alle mine forpligtelser er det rigtigt ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

ja muligvis/sandsynligvis - men du havde så også haft andre omkostninger og krav på dig - og hvis du lukkede med underskud, kunne du ikke ha trukket det fra i personlig indkomst - så det kan ikke lige simplificeres _ det kan sagtens ha været langt billigere - inkl. feriepengene at lukke personlig virksomhed end selskab

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kik

Cookie - John Hannover:
ja muligvis/sandsynligvis -

Det kommer så an på hvordan der lukkes ned. Men mon ikke her vil være tale om hæftelsesgennembrud da der er lukket ned på ordentlig vis.

Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hæftelsesgennbrud betyder hvad ?

Men jeg har lukket ned uden gæld og der er så efterfølgende kommet krav fra tidligere ansat og her har jeg sagt at han skal henvende sig til sin fagforening - kan jeg så forvente et kravførst til mit firma som jeg kan meddele er lukket og så senere til mig som privatperson ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

at hvis et selskab var lukket ved betalingserklæring som betyder at ejer skal bekræfte at der ikke er gæld så ville det jo være forkert og dermed ville jer / direktør kunne hæfte personligt

Üanset hvad, så - enten går man konkurs og kan ha gæld - eller man lukker på såkaldt- ordnet vis - og så skal man ikke ha gæld uanset selskab eller virksomhed - og den gæld du har er, uanset hvad - din gæld desværre ( Du ville jo også har haft det tab extra da du lukkede hvis du havde betalt som du skulle)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sådan:
fagforening - kan jeg så forvente et kravførst til mit firma som jeg kan meddele er lukket og så senere til mig som privatperson ?

De vil gå til dig direkte. 

Men hvis du har bogført rigtigt så bør du have medtaget forpligtigelsen i dit regnskab og dermed have fået fradrag for omkostningen. Hvis ikke så få genoptaget din skatteansættelse og få fradrag for omkostningen. 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sådan:
her har jeg sagt at han skal henvende sig til sin fagforening

Det var nok dumt ... det er _altid_ bedre (for dig) at ordne det uden om fagforeningen hvor det er muligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sådan:
Men jeg har lukket ned uden gæld og der er så efterfølgende kommet krav fra tidligere ansat og her har jeg sagt at han skal henvende sig til sin fagforening - kan jeg så forvente et kravførst til mit firma som jeg kan meddele er lukket og så senere til mig som privatperson ?

med fare for gentagelse så er det jo forkert. Du har ikke lukket uden gæld. Du har jo glemt gæld, i dette tilfælde feriepenge som nogen jo klart har til gode. Du beskrev selv du gjorde det for at holde på pengene till de skulle ha dem.

Der kan være anden gælde - ATL - AUD -AER - Barsel og alt muligt andet. Har du også glemt noget af det, så vil det også være dig personligt som de vil be om pengene. DU er din virksomhed evigt efter lukning.

Du har formentlig som Henrik K var inde på, haft ferie pengene i dit regnskab (da du jo kendte dem og valgte at holde på dem i stedet for at betale via 3F) og så har du tilmed trukket dem fra i din fortjeneste skat. Har du ikke haft dem i regnskabet, så kan du tage dem ind og ændre din opgørelse til skat

Fagforeningen skal du ikke blande ind, du skal - når du jo anerkender at de ansatte ikke fik deres feriepenge - se at få betalt dem hurtigst muligt, og så pas på der ikke kan komme regninger fra som sagt AUD og andet ATP relateret - for det er så stadigt DIN gæld

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)