Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trailer - blandede driftsmidler

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Mit firma (ApS) har købt en trailer til den nette sum af 7836,- + moms.

Min tanke var umiddelbart at købet skal registreres som et blandet driftmiddel da trailerren skal bruges både erhvervsmæssigt og privat.

Jeg har jævnligt erhvervsmæssigt brug for at fragte større emner og har hidtil lånt trailer af bekendte. Men man kan jo ikke tillade sig at være sur når traileren bruges af andre, og man samtidigt er gratist. Jeg regner umiddelbart med en fordeling på 70% privat og 30% firma.

Jeg har ikke de store problemer med at forsvare den erhvervs-relaterede brug. Foruden normal erhvervsmæssig brug flytter jeg snart i andre lokaler og alene den potentielle regning fra flyttefirma eller trailer leje kan retfærdiggøre investeringen.

Trailer sælgeren foreslog at hele udgiften skulle køres over firmaet - det gør alle andre jo... Men jeg vil gerne have rene linier.

Der er dog en række spørgsmål i måske kan hjælpe med:

1) Er det ok bare at skrive en regning på 0,7 x 7836,- til mig selv?

2) Kan jeg straksafskrive firmaets andel i traileren?

3) Kan jeg sælge restandelen til mig selv senere - hvis ja, hvornår og til hvilken pris?

4) Der skal betales ca. 130,- / år i vægtafgift. Fordelingen skal, så vidt jeg kan gennemskue, følge ejerandelen?

5) Firmaet har "lagt ud" for traileren - dvs. betalt alt ind til videre. Det bogføringsmæssige skal selvf. være på plads inden næste momsperiode, men hvor længe må man egentligt vente med at udligne mellemregningen (udskrive faktura til sig selv)? Det skal i den forbindelse nævnes, at jeg som privat har ca. 15.000,- til gode på mellemregningskontoen... Så netto er der ingen anpartshaver kredit. Jeg spørger alene fordi det varer næsten 2 måneder inden min bogholder kommer på besøg igen.

 

Tilmeldt 7. May 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville da helt klart spørge din nuværende samarbejdspartner først - men hvis din nuværende revisor / bogholder ikke har den fornøden viden, kunne det være at du havde overvejet at skifte leverandør, til en mere kvalificeret rådgiver, hvor man føler sig tryg og kan spørge om alt og få den bedste rådgivning

Du kan finde din leverandør på www.alego.dk - her er der en del partnere, som kunne være interesseret i at give dit gratis og uforpligtende tilbud

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt synes jeg at sameje af et driftsmiddel mellem hovedaktionær og et aps er noget rod. Køb trailer via aps og sæt det på kontoen for blandede driftsmidler. Moms og afskrivningsmæssigt begrænses dette efter forholdet mellem privat og selskab.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)