Vi er gået i hårdknude vedr. nyt firma og navnet på det. Vi forventer at sælge private label i det navn. Navnet er "[xx] mum". Vi har været helt enige om navnet og jeg har købt domæner, indtil det viste sig, at vi staver "mum" på hver vores måde. Amerikansk vs engelsk: mom vs. mum.
Vi kan ikke købe [xx]mom.dk, da en blogger bruger det. For mig intet problem, da jeg mener, at alle skriver UK engelsk alligevel. For min partner er det en dealbreaker, da han mener, at folk vil gå ind på den forkerte hjemmeside for at finde vores produkter. Vi har dog købt [xx]-mom.dk som supplement til mum-domænerne.
Hvad siger I? Skal vi finde på et nyt navn, eller er mum ganske fint at bruge?
Man kan lave "forwards" - jeg ved ikke hvordan. Således vil man blive videresendt til xxmom.com, hvis man skriver xxmum.com - eller omvendt. Prøv f.eks. at skrive www.hotmail.com, så bliver man videresendt. Tilsvarende -og alligevel ikke helt det samme - gælder iøvrigt e-mailadresser, hvor I kan få "alias", så mails sendt til info@xxmum.com opfattes lissom, hvis de var sendt til info@xxmom.com.
Personligt synes jeg der er lidt mere pingeling over mom-com i stedet for mum-cum. Hvad med xxmam :-)
Så: Få jer de domæner I kan, på de måder, som nogen måske vil stave det på og lad dem alle pege på et "hoveddomæne", som I så kan slå plat og krone om, hvad skal være.
Det er mere om det skal hedde Mom eller Mum - jeg mener ikke, at folk staver amerikansk, for det er no-go i folkeskolen, i gymnasiet og på universitetet (medmindre det er en amerikansk linje). Hvis vi holder fast i et brand med Mum, så er det intet problem, at en større blogger brander sig under det samme navn bare med Mom.
Vi kan sagtens redirecte. Det er også planen. Vi er bare gået helt i stå, da vi er vildt uenige omkring Mum vs. Mom. Og at der egentlig er en anden, der bruger det brand. Så forslår min partner, at når vi har købt varemærket, at vi blot beder om at få lukket bloggerens website og overtager den. Det synes jeg er dårlig stil, da vedkommende faktisk taler til vores målgruppe - så vi starter ud med at irritere målgruppen. Ikke en god idé :)
Jeg giver dig ret. Det må da ikke være rart, hvis du har en 'dealbreaker', som på dette tidspunkt i processen er ultimativ. Hvad lægger du i udtrykket "vildt uenige"? Plat måske, men jeg synes, I skal slå plat og krone og komme videre. Det er da ærgerligt, hvis en sådan lille detalje er showstopper. Hvis I går helt galt i byen, er der vel heller ingen, som ser noget galt i et navnskifte. Hvis xxmum er brandet, og i vil ændre til xxmom - og i øvrigt har videresendelser og alias på plads, skulle dén da være fjong. Hvis I er på selskabsform, kan I også have det andet navn som binavn. (Så kan I måske have hver jeres :-D - jk)
Jeg vil mene, at næsten alle danskere vil stave det "mom". Derudover er navnet på en webshop vel ikke så altafgørende, da næsten alle førstegangsbesøgende kommer via søgemaskiner? Tilbagevendende besøgende kommer ofte ved, at de finder mailen frem fra sidst de købte noget for lige at komme i tanke om hvad hjemmesiden hedder.
Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.
Personligt ville jeg selv starte med at søge på "mum", jeg ved ikke, om det er det ene eller det andet ... Og ja, hvis I har købt ét domæne, kan I sagtens sende besøgende videre til dét domæne, I bruger!
Hvis det bare var hjemmesiden. Det er private label. Vi sælger altså produkter under det navn. Så det er lidt træls, hvis du mener, at alle danskere staver det på amerikansk. For ved folk så hvad "mum" er?
Det kan da godt være, at vi blæser det op til mere. Vi var bare glade for endelig at have fundet et brandnavn, som vi var enige om - hvilket vi så i virkeligheden ikke var ;) Det er ikke et produkt, som man vender tilbage til - men som vi dog forventer at tidligere købere absolut anbefaler. Det vil sige, at folk skal kunne finde vores produkt ved at google det, fordi de har hørt nogen omtale det. Og så skal de gerne google navnet korrekt: altså "mum" eller "mom". Det kan selvfølgelig let løses med Adwords.
Hvorfor skal det dog også staves på to forskellige måder! Mama kommer vi ingen vegne med. Min partner får ticks ved ordet mama.