Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af betaling af køb fra kreditor i Dinero fra kasse klasse med flerbenet postering fejler

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Lang kompliceret overskrift, men det er en opfølgning på et generelt bogføringsspørgsmål som jeg stillede i marts her http://www.amino.dk/forums/t/223413.aspx

Resume: Har modtaget en faktura fra Telia på f.eks. 4000,- + moms i oktober, for at købe en telefon på afbetaling. Denne har jeg bogført på "Kreditor, skyldig", og nedskriver med en fast beløb hver måned. I Dinero har jeg dog et problem med at kunne bogføre den flerbenede faktura fra Telia:

Fakturaen fra Telia ser f.eks. sådan ud:

Telefoni: 1200,-

Moms: 300,-

Afdrag på telefon (som er bogført tidligere = 5000 / 12 mnd): 417,-

Total af betale: 1917,-

Jeg har så oprettet en købsfaktura på 1200,- + moms, da jeg jo ikke skal bogføre afdraget - nummer f.eks. 160.
For at kunne udligne dette "skæve" scenarie kan jeg ikke benytte "Registrer betaling" på fakturaen, så jeg forsøger at udligne i kassekladen således:

Beløb Bilag Konto

1500 160 63000
417  63000
-1917 55000

Det vil Dinero ikke acceptere. Jeg får ikke en specifik fejl andet end at det bilag (160 antager jeg) ikke kan bogføres.
En nærmere undersøgelse viser at Dinero kun kan bogføre købsfakturaer i kassekladen, ved at holde det på en linie, dvs. vælge f.eks. bank som modkonto.

Er det en fejl/begrænsning i Dinero, og hvordan håndterer jeg dette? Jeg kunne lave det som et finans bilag, men jeg kan så vidt jeg kan se ikke matche/linke et finansbilag i kassekladen, når jeg så skal betale i banken.

/Bo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

mangler at forstå hvordan du nedskriver de 5000 du siger du tidligere har bogført, men hør support@dinero.dk

Du kan jo godt bruge registrer betaling ved at registrere betaling på de 417 kr hver måned på den faktura til den går i 0 - så vil den mig bekendt stå med rest beløbet løbende

Du skal med momsen lige være klar over, at hvis det er personlig virksomhed, så ud over skat af fri telefon, så skal du formentlig dele momsen

Er det en du har hjemme og har du ikke en anden med fuldt abonnement så vil skat formentlig forvente, at du rent faktisk også bruger den privat og så skal momsen deles i forholdt til privat brugs del og firma brugs %. Lad os sige det var 50/50

Så bliver det 150 du må tage i momsfradrag og så bliver udgiften du tager ind 1350 kr i stedet for 1200 - endnu en komplikation, men netop moms på private dele er skatte fokus

Det at du betaler skat af fri telefon gør ikke, at du så må tage hele momsen ind i moms, kun den rene firmadel altid momsmæssigt

Prøv det med at nedskrive den oprindelige fakt med 417 kr og tag hensyn til momsen - og ellers brug support@dinero.dk

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar. Mht. momsfordeling, så er det en telefon jeg benytter til at udvikle apps på, så den ligger blot på kontoret uden abbonement.

Mht. nedskrivning, har jeg gjort som anbefalet i den tidligere post jeg linkede til. Det vil sige at jeg oprettede en købsfaktura i 2013 hvor jeg købte den på 5000,- inkl. moms, og bogførte den på "Kreditor, ubetalte". Hver måned når jeg så betaler Telia, opretter jeg en købsfaktura på det beløb der svarer til sidste måneds forbrug i telefoni, og når jeg så "betaler" i kassekladden så betaler de 417,- ekstra ind på "Kreditor, ubetalte" med banken som modkonto. Det kan jeg dog ikke i Dinero

/Bo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

bokingo:
Tak for svar. Mht. momsfordeling, så er det en telefon jeg benytter til at udvikle apps på, så den ligger blot på kontoret uden abbonement.
fino

bokingo:
Det vil sige at jeg oprettede en købsfaktura i 2013 hvor jeg købte den på 5000,- inkl. moms, og bogførte den på "Kreditor, ubetalte". Hver måned når jeg så betaler Telia, opretter jeg en købsfaktura på det beløb der svarer til sidste måneds forbrug i telefoni,
hvorfor kan du ikke bare gå på den købsfaktura og registere betaling med de 417 kr eller hvad det var?

Hvorfor betaler du telefoni med moms ud over afbetaling af telefonen når den ligger uden abonnement - kunne man også spørge? Det kunne jo tyde på et forbrug - men hvis du aldrig har den med hjem og gerne har en anden med abonnement privat så skat ikke formoder du nok har den med hjem- så går det sikkert.

Hvis den er købt og betalt ved at du gør det over abonnement så har den jo abonnement og skat er ret hårde her idet formodningen jo vil være at du kan bruge det abonnement - når det rent faktisk  findes. -

Nå det var bare en sidebemærkning men  - Prøv om ikke du kan gå i den købsfaktura og vælge betalt så de 417 klares af den vej også kun tage selv den betaling for telefoni jeg ikke fatter - som sin helt egen bogføring

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Nu forstår jeg hvad du mener :)
Købsfakturaen på købet af telefonen er oprettet sidste år i et andet regnskabsprogram og derfor er beløb kun ført over på "Kreditor, ubetalte" ;)

Mht. telefoni med moms, sammen med afdrag, så har jeg selvfølgelig også en telefon jeg benytter til samtaler, med tilhørende abbonement :)

Nå men det ender nok med at jeg må undlade a kunne "linke" købsfakturaen med betalingen. Tak for hjælpen

/Bo

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)