Hej, Jeg har kendskab fra en sag mod en tidligere kollega, der hvor jeg arbejde for ca. 1 år siden. Personen var stoppet og skiftet til en anden virksomhed i samme branche. Nu skal det siges at personen der stoppede var meget vellidt af personens kunder, derfor havde jeg også regnet med at det vil koste en del på kunde siden. Dog kom det som et chok for bossen :) flere at den tidligere persons (som var sælger) kunder, valgte at skifte over til anden virksomhed. Det fik min chef til at starte en paragraf 19 sagen mod den nu tidligere ansatte. Han fik dog en lang næse, da der i den paragraf er et par smut huller. Han fik f.eks. af vide at den tidligere sælger ikke måtte opsøge vores kunder i 12 mdr. efter opsigelsen, da personen så vil have indgående kendskab til vores priser, produkter mv. MEN kunderne må gerne selv tage kontakte til den nu tidligere sælger og sætte et møde op. Dette omgik personens nye virksomhed ved at have en mødebooker, så personen blot skulle besøge de kunder, som hendes nye virksomhed havde fundet til personen. Dermed var det personen fortog sig helt i orden og min chef havde intet at komme med. Ved ikke om det er til hjælp, men det er i hver fald den erfaring jeg lige kunne byde ind med :) venlig hilsen Henrik |
Den skrivelse du har modtaget fortæller hvad modparten agter at gøre. Skrivelsen får du, fordi at man så ikke senere kan påstå at modparten gav et stiltiende samtykke til din virksomhed.
Du skal derfor ikke foretage dig noget, før du modtager et krav fra modparten.