Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Muligt fogedforbud og krav om erstatning fra tidl. arbejdsgiver

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino-brugere.

Jeg har startet min egen lille enkelmandsvirksomhed, som er delvist konkurrerende til min tidligere arbejdsgiver. Og jeg har kun været i gang i 9 dage, før der dumper en mail ind fra min tidligere arbejdsgivers advokat om, at de allerede nu tager forbehold for et fogedforbud, erstatningskrav (når det er gjort op) samt mulig politianmeldelse.

Er temmelig rystet, og jeg vil gerne vide, hvordan jeg skal agere. 

I brevet fra advokaten gør de opmærksom på nogle forhold, som de blot antager, men faktuelt er forkerte, og skulle det komme til en eventuel retsag, vil det nok være temmelig svært for dem at bevise og meget vil være påstand mod påstand. Her henvises bl.a. til, at de mener at jeg målrettet er gået efter deres kunder. 

Sagen er den, at jeg opsagde min stilling og umiddelbart efter begyndte at søge job hos 3 tidligere kunder, som jeg havde haft en god relation til. Kunder jeg i øvrigt havde arbejdet sammen med i 4.5 år FØR jeg startede hos min tidligere arbejdsgiver.

Kunderne har dog ikke nok til en fuldtidsstilling, men 2 af dem opfordrer mig til at starte op selv, da de har været meget glade for vores tætte samarbejde de sidste 6 år, og gerne fortsat vil benytte sig af min velkendte service.

I min opsigelsesperiode kontaktes jeg af flere bureauer, fra den anden side af markedet, som ønsker at tilknytte mig som ekstern konsulent, og jeg meddeler dette til min arbejdsgiver, som giver mig skriftig tilladelse til at optage arbejde hos det ene bureau i min opsigelsesperiode uden at blive modregnet, da han kun kan se det som en fordel for ham, at jeg nu hopper over på kundesiden. Så jeg opretter et CVR nr og går i gang med min lille "butik", som på dette tidspunkt på ingen måde er konkurrerende til min tidl. arbejdsgiver, men er en rådgivende virksomhed.

Efter min opsigelsesperiode udvider jeg min virksomhed til OGSÅ at være konkurrerende til min tidl. arbejdsgiver, og de kunder som jeg tidligere søgte job hos får besked herom. Nogle kunder kontakter mig via Linkedin og de får også samme besked. 

I brevet fra advokaten står tillige, at min tidl. arbejdsgiver nu som min. vil kræve min sidste månedsløn fra min opsigelsesperiode tilbagebetalt, da de kan se min virksomhed er oprettet indenfor opsigelsesperioden. (Og ja, det er den IKKE-konkurrerende del. Den del jeg fik skriftlig tilladelse til) Men da man som privat person kun kan få tildelt ét CVR nr, ser min tidl. arbejdsgiver nu det som om, at den konkurrerende del også startede i min opsigelseperiode, selvom jeg dog kan bevise, at den del først startede senere. På cvr.dk står der bare én dato for opstart af min virksomhed. PROBLEM!?

Brevet fra advokaten er "KUN" en trussel fra advokaten. Altså skal jeg ikke møde op, besvare, bekræfte modtagelse eller andet. Det er blot et brev som fortæller mig, at de er i gang med at undersøg mit firma, og at de er ved at gøre et erstatningskrav op.

Spørgsmål: Skal jeg hyre en advokat til ca. 3.000,- i timen, som skal svare tilbage på dette brev eller skal jeg afvente, at der sker mere/kommer en konkret indkaldelse til retten eller andet?

Jeg kan nemlig godt frygte, at hvis jeg bruger 10.000,- på et sådan svar, så får jeg et brev mere, som der så også skal svares på og sådan kan vi blive ved, til jeg må dreje nøglen om, da jeg simpelthen ikke har råd til at kaste så mange penge efter en advokat. -Eller er det realistisk at en god advokat kan "lukke den ned" ved at skrive et svar til dem, som gør at de dropper sagen, fordi de kan se, at de er lidt på tynd is? Hvis ja, så synes jeg helt sikkert at 10 kilo er det værd. Men vil ikke starte en lavine, som drukner mig.

HJÆLP! - Og på forhånd tak for alle de besvarelser der måtte komme.

Hilsen den ulykkelige iværksætter, som føler sig truet af rockere i jakkesæt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke noget man kan råde dig om med nogen bestemthed ud fra det du beskriver. du har skriftlig tilladelse til at stifte CVR i opsigelsesperioden som jeg forstår dig, og står det at det måtte du, så tror jeg du kan ha en ret god sag, men det er ikke til at sige sikkert ud fra bare din beskrivelse. Jeg synes det er et begrænset krav med 1 mdr - men jeg ville nok se tiden an - svare dem, at du ikke har foretaget dig noget som helst andet end det det du fik skriftlig tilladelse til inden for opsigelsestiden i forhold til dit CVR og sende kopi af aftalen - og så ikke gøre mere før du ser hvad deres advokat så skyder med. Du vinder nok ikke stort ved at bruge en masse advokat penge her og nu i forhold til at vente til de bliver helt konkrete - ud over måske at du får lidt ro ved at få rådgivning

Kan de påvise du har brudt noget loyalitets forpligtelse og måske brugt fortrolig oplysning, og tilmed gjort det mod aftale i en opsigelsesperiode, så kan det naturligvis være skidt, men mere tør jeg i alle fald ikke sige her

God vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Skynd dig at finde en god advokat - evt gennem din fagforening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michael Harboe:
Skynd dig at finde en god advokat - evt gennem din fagforening.
ja hvis din fagforening vil hjælpe i denne forbindelse er det fint men ellers ved jeg ikke hvor du skal haste.  Jeg tror ikke du opnår spor ved at bruge en masse advokatpenge inden du faktisk har modtaget noget der er en konkret sigtelse - så jeg vil nok fastholde - is i maven ind til de kommer med noget helt konkret når du har sendt svar og refereret til det skriftlige OK til, at du måtte stifte CVR i opsigelsesperioden - Man får let flere omkostninger ud af at være på vældig forkant i sådanne i mine øjne. De kan jo ikke bare få pengene igen men skal helt konkret henvise til hvad de vil sigte dig for i retten - om de vil. Men prøv absolut fagforeningen da det er løn fra opsigelsen de vil tilbageholde - så den er oplagt at prøve

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 03:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser det er du selv MEGET medvirkende til den retssag. Du har selvfølelig sat dig 100% ind i reglerne og fuldt dem, inden du går i direkte konkurrence med din tidligere arbejdsgiver. Så du må vide med dig selv om der er hold i denne retssag?

Hvis du ikke er sikker i din sag, kontakt en Advokat og få rådgivning fra ham/hende. Det er det eneste du kan gøre i denne sag som jeg ser det.

Personligt ville jeg tage en snak med din tidligere arbejdsgiver for at se om i kan finde en løsning.

Held og lykke med dit projekt.

Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej KS71.

Mange tak fordi du tog dig tid til at skrive et indlæg. Jeg har dog ingen hverken kunde- eller konkurrenceklausul i min kontrakt med min tidligere arbejdsgiver. 

Så advokaten henviser kun til Markedsføringsloven. Og jeg synes at den kan tolkes lidt forskellig. Altså deres advokat synes tydeligvis at jeg har brudt den. Fordi de ser en sammenhæng med at oprettelsen af mit CVR nr som det samme som start af den konkurrerende del startede den dag, selvom det ikke er tilfældet. Men når jeg læser Markedsføringsloven, mener jeg ikke, at jeg har brudt den. Der står bl.a. i markedsføringsloven, at hvis kunderne kan slås op i almindelige opslagsværker, såsom telefonbøger eller internettet, så er det ikke et brud på Markedsføringsloven, at kontakte dem.

Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Remy.

Tak for dit indlæg.

Jeg mener ikke at der er hold i det de skriver og som de evt ville fremlægge i en retssag. Jeg har forsøgt at kontakte min tidligere chef, men han lagde på, da jeg ringede, så han er tydeligvis ikke lydhør for, hvad jeg måtte have at sige.

Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John Hannover.

Mange tak for dine indlæg. Det er så rart, at du har gidet at tage dig tid til at sætte dig ind i min situation og besvare.

Jeg har ikke brudt nogen loyalitetsforpligtelse i mine øjne, da jeg først har drevet den konkurrerende del af min virksomhed fra 1/9. Og jeg har ikke brugt nogle fortrolige oplysninger. Der er hverken nogen særlig opskrift, procedure eller andet i denne branche. Og kundeoplysningerne er almindelige kendte. De fleste kan slås op på nettet. Jeg har ikke printet en kundeliste eller noget, men da jeg har arbejdet med kunderne i mange år, så kender jeg dem ret godt.

Jeg hælder også til, at afvente deres endelig krav er gjort op. Frem for at puste til ilden ved at kontakte en advokat. Jeg tror dog, at jeg tager en snak med min fagforening mandag morgen. Måske kan de råde mig.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Miss Lee:
Der står bl.a. i markedsføringsloven, at hvis kunderne kan slås op i almindelige opslagsværker, såsom telefonbøger eller internettet, så er det ikke et brud på Markedsføringsloven, at kontakte dem.

Det mener jeg ikke, at der står.

Det må være §19, de mener, at du bryder:

Erhvervshemmeligheder og tekniske tegninger

§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre personer, der har lovlig adgang til virksomheden.

Stk. 4. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign. , må ikke ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte andre i stand hertil.

Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte en erhvervshemmelighed, såfremt kendskab til eller rådighed over den er opnået i strid med de ovenfor nævnte bestemmelser.

Derudover kan der være formuleringer i din ansættelsekontrakt, som skærper forholdet.

Den formulering, som du har fundet ligger på Business Danmarks hjemmeside og er en fortolkning af loven - ikke selve loven. Der er ikke nogen kildehenvisning (ud over henvisning til lovteksten) på den pågældende artikel, så det er vanskeligt at vide, hvor Business Danmark har belæg for sine ord.

Men fagforeningen er det rigtige sted at finde hjælp.

God vind med det.

Hans

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)