Jeg ved, det er lidet befordrende, hvis man siger til venner, at man skal giftes, at de så spørger, om man har tænkt på, hvad der skal ske, når man bliver skilt. Man har mest lyst til bare at glemme det. En gammel fyr her, klog af skade, valgte også at ville dele, hvis vi blev skilt. Af samme årsag lavede vi et A/S med 50% til hver. Da vi blev skilt, skulle vi så finde "værdien af virksomheden" - og det er altså ikke ligetil! Man kan jo ikke bare dele de penge, der er i banken. Og hvad er en virksomhed værd? Er der goodwill? En god kundedatabase? Stor lager? etc etc. Skulle man hellere fortsætte gennem og efter skilmissen osv. osv. Det minder lidt (men kun lidt) om, hvad man skal gøre med huset, for det er ikke altid, at den ene har råd til at købe den anden ud. Jeg synes, at I - lissom jeg gjorde - bare skal springe ud i det, men prøv at få styr på, hvordan I vil fastsætte "værdien", hvis I en dag skulle få brug for det. Måske har d'herrer revisorer en idé? Får man det vurderet af 3 uvildige og tager gennemsnittet, eller? En detalje er iøvrigt, at vi senere har fået at vide, at vi skulle have haft hver sit holdingsselskab, som hver ejede de 50% af A/S'et, for så var det nemmere at handle skattefrit, hvis det skulle blive nødvendigt. Tror jeg...Men, som det også er sagt, så tag lige en revisor med indover. God vind! |
det er nu nok en tankesvips - Mon ikke det har været noget med at hvis hver part i særeje havde hvert sit holding så var drift delt let ved skildsmisse - men det er nu en ret dyr løsning i arbejde og evt revisor hjælp for det formål - Handle nemmere skattefrit ser jeg ikke lige det hjælper med.Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):En detalje er iøvrigt, at vi senere har fået at vide, at vi skulle have haft hver sit holdingsselskab, som hver ejede de 50% af A/S'et, for så var det nemmere at handle skattefrit, hvis det skulle blive nødvendigt. Tror jeg
vh