Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordele og ulemper ved at være ene-ejer eller begge ægtefæller ejer

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12650
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mette - det er et ret kompliceret emne som man ikke kan svare ordentligt på, for det er helt afhængig ag omstændighederne. Der er uhyggeligt mange facetter, og både skatte og sociale regler er utroligt komplicerede.

Socialt
hvis I ejer firmaet sammen, så skal I indkalkulere at I begge har minimal chance for at kunne få understøttelse ved arbejdsløshed. I omgang med A-kasser og skat er i principielt retsløse og I er 100% afhængige af individuelle medarbejderes fortolkninger af jeres situation - principielt laver du socialt bedrageri hvis en af jer er arbejdsløse (og bliver godkendt) og du en gang på et år sender/modtager en pakke i rådighedstiden, mødes med en bank, revisor, leverandør...

Hæftelse
Ejere i et I/S sammen istedet for et enkeltmandsfirma, hæfter I med hele jeres samlede formue istedet for ejerens egen formue   

Formue
Hvis i går fra hinanden og der er formue i virksomheden er det meget mere kompliceret hvis det ikke skal deles efter ejerdele

Skat
Ved fælles eje kan i justere indtægter mellem jer så I opnår mindst mulig skat - vi har i Danmark et tåbeligt skattesystem hvor en familie men en høj indtægt og en lav brandbeskattes i forhold til samme familiestruktur med jævnt fordelte indtægter. Den største skattemæssige fordel ved at eje sammen er at eventuelle underskud kan afskrives i din mands indtægt hvor skatteværdien er 62% og ikke i din som antageligvis er lavere. Indtægter kan føres til dig med lavere skat.

I skal blot forvente at skat kan justere mere eller mindre efter deres forgodbefindende. 

Ovenstående er når I ikke er i selskabsstruktur! Hvis I laver et ApS/IVS så kan I ikke trække tab/investeringer fra i personlige indtægter men hæfter så hellerikke i samme omfang (pas afsindigt meget på kautioner og garantier som stilles personligt til et selskab)

Største ulempe ved at eje sammen er at I reelt skriver jer begge ud af dagpengesystemet, men det gør I reelt også hvis din mand laver regnskabet. Jeg vil kraftigt anbefale jer at I betaler en bogholder for det, hvis dagpengesystemet har betydning for jer.

Tilmeldt 29. Aug 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Super svar, tusind tak for det. Der bliver vist mere og mere der taler for, jeg starter med at være ene-ejer, i hvert fald til at begynde med.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mette:

God pointe, og det har jeg også tænkt over, da det jo er dyre ting. Derfor var min første tanke også et Ivs uden personlig hæftelse, men jeg klarer mig ud af det problem ved at forsikre mig ud af det (har også snakket med en forsikringsmand), og får så fordelene ved et simpelt enkeltmandsselskab uden at løbe nogen stor økonomisk risiko. Men der er godt nok mange ting, man skal sætte sig ind i, så tak for indlægget...

Cookie - John har skrevet en super blog om fordele/ulemper ved virksomhedskonstellationer vs. enkeltmands/I/S

Du fokuserer kun på omkostninger/administration/risiko.

Der er kæmpe skattemæssige forskelle på enkeltmands vs selskab. Hvis du har negativt resultat i en periode er det utrolig dyrt at være i selskabsform (op til 62% dyrere at tabe penge), medens en holding selskabs/driftelskabsstruktur oftest er mest hensigtsmæssig hvis der kommer stor indtjening.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Den største skattemæssige fordel ved at eje sammen er at eventuelle underskud kan afskrives i din mands indtægt hvor skatteværdien er 62% og ikke i din som antageligvis er lavere. Indtægter kan føres til dig med lavere skat.

Den mulighed har man hvad enten virksomheden drives i fællesskab eller med kun 1 ejer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror et af fokuspunkterne skal være sådan noget som dagpenge - for drives det i fællesskab - to ejere eller medhjælpende hustru, vil virksomheden normalt skulle nedlægges, hvis den medhjælpende/medejeren får behov for dagpenge

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

BroncofanDK:
Den største skattemæssige fordel ved at eje sammen er at eventuelle underskud kan afskrives i din mands indtægt hvor skatteværdien er 62% og ikke i din som antageligvis er lavere. Indtægter kan føres til dig med lavere skat.

Den mulighed har man hvad enten virksomheden drives i fællesskab eller med kun 1 ejer.

Udligning af skat mellem ægtefæller udligner mig bekendt stadig ikke topskat, hvorfor der fortsat skulle være 15% forskel i marginalskat

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kildeskatteloven giver alligevel så mange muligheder for at fordele resultat af fælles virksomhed mellem sig, således at underskud/overskud kan fordeles optimalt mellem dem.

Tilmeldt 29. Aug 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså - kan kun igen sige mange mange tak for input!!!!

Nu kom der jo lige et element mere ind, jeg skal tage i betragtning. Vi havde ellers stort set næsten afgjort, det skulle være mig alene som ejer, men det med skatten er jo en meget væsentlig parameter!

Jeg var meget glad for fra skat at få at vide, at hvis vi var 2 ejere, men det var mig, der lavede alt arbejdet, så måtte jeg også få alt overskuddet, hvilket er bedst, når jeg ikke betaler topskat. Men så regnede jeg med som en selvfølge, at det også skulle være mig, der tog underskuddet i år med underskud, selv om det skattemæssigt for os selvfølgelig ville være en fordel, at min mand fik det, så han skulle betale mindre i topskat (øh, behøver måske ikke skære det så meget ud i pap for andre end mig selv, I har nok fattet det... :-)). Men nu synes jeg at forstå af det I skriver, at det er lovligt at skatteoptimere, så han tager underskuddet, jeg tager overskuddet, når det er mig, der laver alt arbejdet????

Tilmeldt 29. Aug 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Også tak for tip om Johns blog artikel - har lige læst den, og den er virkelig god. Skal vist kigge lidt nærmere på de andre artikler også! :-)

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)