Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordele og ulemper ved at være ene-ejer eller begge ægtefæller ejer

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 29. Aug 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er gift og vil starte en virksomhed - spørgsmålet er, om det skal være en enkeltmandsvirksomhed, som jeg ejer, eller om vi som ægtefæller skal dele ejerskabet? Hvad er der af fordele og ulemper ved begge?

Vi har fælles økonomi, der er ikke den store risiko økonomisk, jeg kommer til at bruge langt mest tid på virksomheden, hvor min mand bare skal lave regnskabet, og hvis vi bliver skilt, vil vi også dele værdien af virksomheden ligeligt. Han betaler topskat, og det gør jeg ikke (vi beholder begge vores almindelige job sideløbende), men jeg har af skat fået at vide, at selv om vi begge er ejere, kan vi godt vælge, at det er mig, der får hele indtægten og beskattes af den, når det også er mig, der lave hele arbejdet (han må godt hjælpe med regnskabet).


Jeg kan ikke overskue, hvad der taler for og imod delt ejerskab. Og bliver det mere besværligt i det daglige, hvis det kun er mig, der er ejer - jeg tænker på, om han så skal have fuldmagter til alting, og om han må bestille ting til firmaet i sit eget navn eller jeg skal stå som afsender på alt?

Håber nogen kan hjælpe, for jeg har trevlet nettet igennem og læst på 100 forskellige hjemmesider uden at blive klogere!

Mvh

Mette

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette

Jeg vil anbefale dig at du / I rådfører jer med en revisor (registreret eller statsautoriseret) da fejlagtige råd kan blive en rigtigt dyr fornøjelse.

Hilsen

Ravn

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi var gennem de samme overvejelser, da vi startede. Dog skippede jeg mit job for at hellige mig firmaet 100 % og min mand kørte videre med lønjob et kort stykke tid endnu.

Vi valgte enkeltmandsvirksomhed i mit navn, da det simpelthen var det letteste og også det billigste rent regnskabsmæssigt. Der stilles noget større krav til regnskab/revisor i et selskab.

Vores revisor rådede os til denne løsning til at starte med og sagde, at så kunne vi altid lave det om til Aps senere, hvis der skulle blive brug for det. Det har vi så ikke gjort endnu - her efter godt 10 år.

Personligt følte jeg måske i starten en lille skævhed/uretfærdighed i, at firmaet fremstår som "mit", men vi ved jo begge, at vi både ejer og driver det i fællesskab. Men vi bestiller varer, forhandler og agerer begge fuldstændig frit og det er der ingen af vores leverandører der nogensinde har sat spørgsmålstegn ved.

Som jeg ser det er der ikke nogen stor risiko ved at starte som enkeltmandsvirksomhed og så lige se, hvordan det går. Bare husk at have nogle helt klare aftaler (helst skriftligt) om, hvad der skal ske med firmaet, hvis der sker noget med jer.

Tilmeldt 29. Aug 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!


Tusind tak for de gode råd og input!


Mange hilsner,


Mette

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette.

Her står firmaet i mandens navn. Det er dog mig der laver de fleste aftaler.

I tilfælde af, at jeg er lidt usikker på noget, får jeg lige manden til at skrive under så der i hvert fald ikke opstår problemer. Men det er så sjældent, at det er nødvendigt.

I hverdagen har det ingen betydning om det er mig eller ham der ringer til leverandører/samarbejdspartnere.

Natasha

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er registreret revisor og tilbyder gerne en gratis og uforpligtende times rådgivning.
Skriv personlig besked, hvis I har interesse heri.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der bestemt grund til du ikke laver et ApS, hvor du/ i ikke hæfter personligt ?

Vedr. delt ejerskab, ved jeg ikke om der kan være en fordel ( netop ved hæftelsen), at det blot er dig som ejer, og din mand har særeje...  spørg en revisor :)

Tilmeldt 29. Aug 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak også for de sidste svar, fedt folk gider!!!

Har valgt enkeltmand / 2-mands fordi, det er lidt lettere administrativt og mht. regnskab, og det skal kun være en bibeskæftigelse. Det skulle også være meget nemt senere at ændre til Aps, og der burde ikke være den store økonomiske risiko ved mit firma, da jeg ikke har lager og kun bestiller hos min leverandør, når kunderne bestiller hos mig.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mette:
der burde ikke være den store økonomiske risiko ved mit firma, da jeg ikke har lager og kun bestiller hos min leverandør, når kunderne bestiller hos mig

Jeg kunne se i anden tråd, at det var ret dyre ting du skulle sælge - hvad med produktansvar ( jeg tænker blot - ved det ikke :) ) ?

Lad os sige at det viser sig at være noget skrammel din leverandør laver, og det efter en periode vælger ind med reklamationer ( det tror og håber vi selvfølgelig ikke),

men din leverandør er i mellemtiden gået konkurs - hvem hæfter så ?? Dig personligt med formue ?

I dont know - men måske værd at undersøge

Tilmeldt 29. Aug 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

God pointe, og det har jeg også tænkt over, da det jo er dyre ting. Derfor var min første tanke også et Ivs uden personlig hæftelse, men jeg klarer mig ud af det problem ved at forsikre mig ud af det (har også snakket med en forsikringsmand), og får så fordelene ved et simpelt enkeltmandsselskab uden at løbe nogen stor økonomisk risiko. Men der er godt nok mange ting, man skal sætte sig ind i, så tak for indlægget...

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)