Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bank eller investor

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et dilamme som jeg gerne vil have lidt råd/ideer til.

Mig og min partner har udviklet et produkt som henvender sig til festivaler/forlystelsesparker/campingpladser mv.. Vi har brugt tæt på 1 mill af egne midler og har fået lavet 1 udgave af produktet og haft det på markedet denne sommer. Med kæmpe succes.. Vores problem er nu at selve produktet er forholdsvis dyrt at producere og vi har forespørgsler til næste år og skal derfor finde penge til at få lavet flere udgaver af vores produkt..

Hvad er bedst.. Gå i banken og hører om lån eller kassekredit.? Eller få en investor ind over og formentlig være nød til at afgive ejerandele af selskabet..? Vi taler om at det vil koste 1,5 mill at få vores produkter lavede, vi ønsker dog en kapital på 3 mill da vi så ville kunne ekspandere hurtigere.. 

Det er lidt ligesom hønen og ægget.. Vi kan ikke rigtig underskrive kontrakter før vi har finansiering på plads og det er vanskeligt at få finansieringen på plads uden underskrifter.

Vores produkt er beskyttet og kan ikke kopieres, de ordrer der ligger klar nu vil genere en omsætning på ca. 1,1 mill med db på over 80% disse aftaler er kommet i hus uden opsøgende salg, vi har væsentlig flere forespørgsler, så jeg forventer ærlig talt en omsætning tættere på 2 mill første år, og vi har forespørgsler fra udlandet..

Lidt baggrundinfo, vi har brugt de fleste af de midler vi har, vi har begge fast ejendom, dog uden væsentlig friværdi som kan retfærdiggøre sikkerhed. men er selvfølgelig indstillet på at give alt den sikkerhed vi kan.

Vi får enorm positiv feedback og da ingen af os tidligere har været ude og skaffe denne slags for finansiering er vi også lidt nervøse for enten at sætte for skrappe krav eller for bløde for den sags skyld..

Hvordan vil de kære aminoer tackle sådan en situation.?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Viktor

først og fremmest tillykke med jeres produkt. Det lader til at i er kommet et godt stykke vej siden i har et fuldt funktionsdygtigt produkt med beskyttelse.

Hvorvidt banken er det rette sted at søge finansiering er svært at sige med de få oplysninger du giver, men det der taler for er:

1) I har allerede investeret en pæn sum penge

2) I har et færdigt produkt

3) Produktet er beskyttet

Det som mangler af info er bl.a. oplysninger omkring indtjening, og ikke bare omsætning og dækningsbidrag.

Hvor let er jeres produkt at efterligne, uden at krænke jeres beskyttelse.

Lav en form for forretningsplan. Den får i brug for uanset om der bliver tale om at søge finansiering via bank eller investor.

Tag en indledende samtale med jeres bank, og få en fornemmelse af hvad de synes om jeres produkt. 

Bankfinansiering er ikke let at få som iværksætter, men der er dog projekter der kommer igennem. Fordelen er naturligvis at denne form for finansiering er billigere end en investor, der vil have en del af virksomheden, eller en højere resultatorienteret forrentning.

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, produktet  er ikke nemt at efterligne da det egentlig er forholdvist simpelt,, når produktet er færdigt men vi har jo brugt en del penge og utallige timer på at få det udviklede så det virker.:) forretningsplan mv er lavet og du har nok ret i at man burde tage en snak med banken, vi har begge Danske bank og som jeg hører og læser er det nok fornuftigt at prøve et alternativ til denne.:)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

viktor:
vi har begge Danske bank og som jeg hører og læser er det nok fornuftigt at prøve et alternativ til denne.:)

Ja, det er muligt :), men har I et fornuftigt samarbejde med dem idag, så har I intet tabt ved forsøget. De har ikke lukket kassen :)

Har i fået jeres forretningsplan gennemgået af nogen?

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har en advokat ven som har gået den igennem og har lidt kontakter, han er kommet med et par ændringer / tilføjelser og vil sprede den i hans netværk.. Jeg tror oprigtigt at deter forholdsvis "nemt" at finde en privat investor, men vi taler jo om et temmelig højt beløb så er noget nervøs for at en privat investor vil forlange en str del af selskabet..

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal du nok regne med :)

Prøv også og tage en snak med banken. En tredje mulighed er også en kombination af bank og investor.

Såfremt du ønsker en 2nd opinion (free of charge) på forretningsplanen er du velkommen. Jeg har en økonomisk baggrund og har arbejdet med rådgivning og bestyrelse de sidste mange år.

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er virkelig pænt af dig, det er muligt jeg tager dig på ordet.:)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bare ok :)

Du sender bare en PM, så får du mailadresse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)