Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jensens Bøfhus - retten til navnet Jensen

Side 5 ud af 9 (90 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Fakta om selvmord: 

50.000 vrede danskere boykotter bøfhus efter navnesag: »Skam jer!« 
»Vil hellere brænde i helvede end at spise et Jensens bøfhus produkt.....

læs mere på Berlingske

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg syntes;
1- Det er en helt ubeskrivelig dårlig stil fra Jensens Bøfhus side. At prøve at gøre et så almindeligt navn som Jensen til en kommerciel rettighed.
    Og arrogance, der er trods alt ca. 300000 Jensen´er i Danmark.
2- Jeg syntes det er meget betænkeligt at bare fordi man (selv mener) man er stor, så kan man vinde hævd på et almindeligt navn.
     Det har nogen meget uhyggelige perspektiver, f.eks for en Jensen der vil starte en Café (samme branche), hverken Jensen eller Café er usædvanlige ord, men
     betyder det så at man fremover er afskåret fra "Jensens Cafe"? Bare fordi, som Herr Skov Jensen i sit åbne brev skriver at de fleste "tænker på Jensens Bøfhus",
     med Jensens? Man kan være spydig og mene, at nu har Herr Skov Jensen da i hvert fald ret, men sammenhængen de allerfleste tænker på "Jensens" i, der er mit
     gæt, at det ville Herr Skov Jensen helst være foruden...
3- Og vigtigst, når man laver sådan en stunt (træder på lille virksomhed)  i en virksomhed, der i høj grad lever af sit renomme og dermed kundernes velvilje, så bør man granske sin interne politik... Det turde ikke være et ukendt fænomen, at når de store prøver at træde på de små (F.eks McDonalds...som jo så tabte deres "sag"), så er man i Danmark i høj grad i risikoen zonen for at få smæk af "Folkets Domstol".  

Så jeg syntes, at alle skal have lov til at bruge almindelige betegnelser og navne i deres firmanavn, ubetinget. Hvis slagsmålet drejede sig om, at en anden brugte navnet "Bøfhus", så kunne jeg forstå det, det er et opfundet, ualmindeligt ord. Men at smække Jensens Fiskerestaurant på det grundlag, det er helt ude i hampen,
Jensen og Fiskerestaurant, begge ord er almindeligt brugte og kendte, og mene at der kan ske en forveksling, der skal man da vist være temmelig egocentrisk for at mene, efter min ringe mening. 


   

Tilmeldt 24. Apr 12
Indlæg ialt: 151
Fra  Timebay.dk Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener det er fuldstændig unødvendigt at Jensens Bøfhus.

Man burde ikke kunne tage ejerettighederne til danske efternavne eller navne i det hele taget. :).

Hvis jeg vil åbne en butik der hedder Nielsens kiosk. Vil jeg sgu ikke sagsøges af tøjforretningen Nielsens. Det kan ikke passe man skal gennemtænke sin forretnings navn efter hvem der kan sagsøge en.

Men det er jo bare min mening. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

jeg synes i misser nogle pointer - Jensens fiskerestaurant har menukort med Jensen steak og meget andet og er ikke en lille restaurant men en kæde under opbygning - 3 stk som jeg hører

Hvad hvis Tom havde lavet Toms regnskabsprigram (eller Billys billing) og brugte masser af penge på markedsføring og en anden der hed så lavede Toms bogføringsprogam (eller billys regnskab for en der hed Billy?) Så måtte Tom og Billys billing bare finde sig i det - eller finde et nyt navn, og der skulle kunne være

Billys Billing, Billys fakturering, Billys regnskab, Billys xxxx bare ejeren hed Billy

Jeg synes det er helt naturligt at det ikke har med navnet Jensen at gøre men med sammensætning og koncept - OG det er jo ikke lige en lokal byret men faktisk selveste højesteret som en del her mener de kan overtrumfe - nok uden at kende sagen helt til bunds.

Jeg tror det er rendyrket jantelov - at den store ikke må vinde over den lille og fatter slet ikke - undskyld udtrykket - massevældets behandling af en højesterets dom Big Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
jeg synes i misser nogle pointer - Jensens fiskerestaurant har menukort med Jensen steak og meget andet og er ikke en lille restaurant men en kæde under opbygning - 3 stk som jeg hører

Her mener jeg så du tager helt fejl John. Selv om fiske huset så var stører end Jensens Bøfhus, skulle de ikke have tabt den sag. Det kan ikke være rimeligt at man kan få eneret til et navn som man ingengang gider at gøre specielt på nogen som helst måde. Og hvis du så ellers lige gider at se lidt ud over den her sag, kan du jo nok forestille dig hvilke konsekvenser det her kan få i fremtiden. Hold fast ved dit navn, det er ikke sikkert du må bruge det i morgen.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,
Så lad mig argumentere:
- hvis man bruger det mest almindelige efternavn i Danmark i sit firmanavn og så bagefter brokker sig over at det gør andre osse?
  For mig at se svarer det til at pisse i bukserne og bagefter brokke sig over at de er våde, for nu at sige det på vestjysk!.
  - --* Jeg så lige i et andet forum, at Herr Skov Jensen argumenterede for at der nogen troede at Jensens Bøfhus havde åbnet en Fiskerestaurant og det
  var derfor, man lagde sag an. Igen, bruger man det mest almindelige efternavn i Danmark, så må man (sgu) finde sig i at det kan forveksles, med alle de Jensen'er der er??? 
- jeg kan følge din argumentation, hvis det var "Bøfhus", altså at an anden havde kaldt sit firma "hansens bøfhus".
Ja, det mener jeg faktisk jeg burde finde mig i, det forhold du beskriver. Ved at vælge et almindeligt (eller forholdsvist almindeligt ;-) navn Tom og den helt almindelige betegnelse "regnskabsprogram" og bruge det som firmanavn, så må jeg finde mig i at andre kommer tæt på, det mener jeg rent faktisk. Hvor mange penge jeg smider efter markedsføring er vel mit problem? Ikke mine konkurrenters? Hvis jeg derimod ville lave et debatforum og kaldte det "Amina" eller noget andet tæt på Amino, så det er en helt anden sag, for det er 2 opfundne ord, og jeg er sikker på at unge Herr Thorborg, berettiget, ville komme efter mig med den helt store møggreb!. 

Det er min mening. Jeg erindrer om at Sø- og Handelsretten (som jeg formoder har en del ekspertise i den slags sager) faktisk gav Jensens Fiskerestaurant medhold.
At højesteret har en anden mening, det vidner jo bare om at sagen bestemt ikke er entydig, turde jeg mene.

 
   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

den er ikke entydig nej, men jeg fastholder at hvis man markedsfører noget som Jensen - og nogen så laver noget lignende og danner kæde også - så skal det at man har brugt jensen ikke forhindre at man kan beskytte sig

Hvor går grænsen - Billys billing og en anden billy må lave Billys regnskab, Billys fakturering, Billys economy

Jeg synes ikke det er navnet Jensen der er i spil men derimod et koncept som inkluderer navnet jensen

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
jeg synes i misser nogle pointer - Jensens fiskerestaurant har menukort med Jensen steak og meget andet og er ikke en lille restaurant men en kæde under opbygning - 3 stk som jeg hører

Hvorfor efter 13 år skal de blokkere dette Jensen navn?
Hvorfor startede de ikke 2002, da fiskerestauranten åbnede?

Jacob har også brugt mange penge til at udvikle sin koncept.
Måske vil de (Jensens Bøfhus) åbne en fiskerestaurant koncept i fremtiden, og/eller sætter fiskeretter på menu, og de vi kalde koncepten Jensens Fiskerestaurant. 
Hvem snyder hvem?  "Don’t be a dingy bird. Bad people do bad things because they can." 

Men jeg vil bar spørge igen: Hvorfor efter 13 år skal de blokkere dette Jensen navn?
Hvorfor startede de ikke 2002, da fiskerestauranten åbnede?

Fra Norge
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 109
Fra  Nordic IQ Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan nok være enig med dig i nogle af tingene. Men der er flere ting som efter min mening spiller ind.

1. Det er ikke nogen nye butik som Jacob Jensen har lavet her i sidste månede - Han har eksisteret i 13 år uden der har været problemer. 

                  Har fundet svar på dette - De havde faktisk ikke noget problem med navnet, da det kun var en enkelt der var snakke om.

2. Meget vel, Skov Jensen vandt i retten - Der hvor han fejler groft er ved den håndtering som han, oven i købet personligt, har af sagen. Frem for at træde ud og sige "Dette var en princip sag som vi havde brug for, det var ikke noget med at tryne den lille - Derfor donere vi xxx.xxxkr til at betale sagsomkostninger bla bla bla" - Men nej, udmeldingen blev, ihvertfald forstået sådan, "Vi har rettens ord på at vi vandt - i almindelige dødelige forstår jer ikke på den slags"

Som jeg havde forstået det, så havde der været åbnet 2 Jensens fisk, hvoraf den ene lukkede ned igen... Ved ikke om jeg vil se det som en kæde, men hvis planen var at starte en kæde - Så er jeg helt enig, så skulle navnet skiftes ud. <<<--- Ja det var 3 :)

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg synes ikke det er navnet Jensen der er i spil men derimod et koncept som inkluderer navnet jensen

Jo, jeg mener nu at kunne forstå at det netop er "Jensens" og i forbindelse med "restaurant drift". Slagsmålet har mig bekendt ikke drejet sig om bøfhus kontra fiskerestaurant. Om det er en kæde eller ej, mener jeg er ligegyldigt, derimod mener jeg at det betænkeligt at Jensens Bøfhus kan forhindre en anden Jensen der driver en fiskerestaurant, i at etableret en fiskerestaurant, når Jensens Bøfhus ikke selv gør det, eller, mig bekendt, ikke har planer om det.
Helt nøgternt vil anskue det således: "Jensens Bøfhus" og "Jensens Fiskerestaurant" er begge i samme branche, men forskellige nicher. Jeg kan drage en parallel
til Danfoss og Grundfos, der begge er i samme branche (Danfoss bl.a med termostatventiler til varmesystemer, Grundfos bl.a med cirkulationspumper til samme) og hvis navn begge ender på "foss/fos". Ovenikøbet er begge navne "konstruerede", og der mulighed for forveksling, måske endda mere, end mellem Jensens Bøfhus og Jensens Fiskerestaurant. Man tager næppe på et "Bøfhus" for at få en stegt rødspætte og man tager næppe på fiskerestaurant for at få en bøf. 
Så hvis jeg må være tilladt at drage den sammenligning, så syntes jeg faktisk at muligheden for at forveksle Danfoss og Grundfos er betydeligt større end
muligheden for at forveksle "Jensens Bøfhus" og "Jensens Fiskerestaurant". Og jeg er ikke bekendt med at Danfoss og Grundfos er røget i totterne af hinanden
af den grund?

Jeg syntes desuden at det er meget selvmodsigende, at Jensens Bøfhus netop bruger Jensens som argument, når firmanavnet er udvidet med det opfundne ord "Bøfhus", efter min mening understreger det netop, at man har været klar at Jensens ikke var anvendeligt ALENE til markedsføring, men netop skulle "udvides" med en sigende betegnelse som "Bøfhus". Det kan man så (diskutabelt) mene er lykkedes, "alle" ved hvad Jensens Bøfhus er, men nu vender man så bøtten og vil
have eneret på "Jensens". Det kunne man kalde bagstræberisk.

    

Side 5 ud af 9 (90 indlæg)