Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anparter for arbejdskraft

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et APS som pt. ejes af henholdsvis mig selv og en ekstern investor. Vi vil nu gerne medtage en tredje partner, og idéen er, at han får X antal anparter i virksomheden mod at lægge en mængde arbejde (vi vil altså lave en kapitaludvidelse).

Men den går åbenbart ikke: ifølge Selskabslovens § 35 skal indskud i andre værdier end kontanter, dvs. apportindskud, have en økonomisk værdi og kan ikke bestå i pligt til at udføre et arbejde eller levere en tjenesteydelse.

Er der nogle der har nogle erfaringer om hvordan vi kan inkludere en partner i selskabet, uden at han nødvendigvis skal have en masse penge op af lommen, men istedet lægge lidt arbejdskraft?

Bonusinfo: vi arbejder på at lancere et online service, men har ikke launchet endnu - dvs. vi pt. ikke har hverken et færdigt produkt eller indtægter.

Håber nogle kan guide mig i den rigtige retning :-)

/ Lars

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Skal ikke gøre mig til ekspert indenfor området, så se dette mere som en ide.

Jeg tænker hvis i laver en kontrakt med vedkommende om at udføre et givent stykke arbejde, om det så er at skabe en kunde database, et produkt eller f.eks. en hjemmeside - så hvis denne bliver lavet eksternt, kan den efterfølgende skydes ind efter den er værdi fastsat, som skulle være ligeså godt som andre aktiver, og så er den løst.

Igen kender ikke alle regler indenfor dette område - men ved at hvis du tager en ekstern partner ind, så skal der på en eller anden måde være noget værdi med i billedet, og det kommer der på ovenstående måde.

Alternativ kunne man ansætte en medarbejder, der som en del af lønnen får optioner på anparter.

Blot et par bud herfra, men få dem lige bekræftet af en revisor først :)

/Bendtsen 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

man kan aldrig lønne nogen for arbejde uden skat og det betyder at I skal via en lønindberetning og derved ryger jo nok 44% af pengene til skattefar - Resten kan investor så gi jer igen for sit køb af anparter og det stemmer jo også med, at kapitalen altid skal bestå af beskattede midler

I må ta fat i en revisor og høre lidt om aktieoptioner som er ganske komplicerede og også udløser en skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med at i 2 hver især giver ham option på x antal af jeres anparter.

Jeg tænker at jeres indre værdi af anparterne muligvis ikke er så høj pt, og at belønning med anparter om x antal måneder, og før i går i drift kunne medføre en begrænset beskatning.

Tag fat i jeres revisor omkring dette.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars

En simpel model kunne være:

Hvis han skal have anparter her og nu, kan du og din partner overdrage eksisterende anparter til jeres tredje partner for 0 kr. Det er rigtigt som John siger, at den tredje partner så vil blive lønbeskattet af værdien af de anparter, han modtager. Det kan så være et større eller mindre beløb alt efter værdien af jeres virksomhed. Den tredje partner kunne så blive kompenseret for sin skattebetaling på anden måde.

Hvis han skal have anparterne betinget på resultater, kan I lave en optionsaftale nu og her. Det betyder, at den tredje partner så rent faktisk bliver medjejer, når han har levereret resultaterne. Men beskatning af værdien af anparterne kommer vi ikke uden om.

 

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu stiller jeg det lige som et spørgsmål, fordi de talkloge godt må kommentere.

Kunne det ikke være så simpelt, at 3. manden skriver en faktura for sin ydelse og modtager en stak kontanter, som han efterfølgende skyder ind i selskabet?

Så er det jo beskattet, som det skal være.

Hans 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Kunne det ikke være så simpelt, at 3. manden skriver en faktura for sin ydelse og modtager en stak kontanter, som han efterfølgende skyder ind i selskabet?
det kunne det sagtens - men jeg tror planen er at den nye ikke skal være en omkostning og derfor ikke skal ha betaling - men ja - helt uden problem at skrive faktura - betale skat - og købe anpart - hvis det var et IVS (husker det ikke) stiftet med 1 kr og der ikke er skabt værdi i selskabet så kan han jo købe sig ind for 0,333333333333333333 kr Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
for 0,333333333333333333 kr

Ja, eller 0,01 kr. hvis han kun skal eje 1%.

Hans

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Måske er det de store tal der driller :), men 0,01kr og 0,33 kr er ikke henholdsvis 1% og 33% af kapitalen efter forhøjelse :)

sorry der var jeg for hurtig :) :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

ja 0,33 burde jo være 1/3 af 1 kr hvis de to nuværende sælger 1/3 til den nye - men vi ved jo ikke om det er et 1 kr selskab - i alle fald, er det nok her nu i starten ganske billigt at komme ind i selskabet i forhold til hvad det - forhåbentlig vil være - om 2 år

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)