Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til ejerforhold i IVS!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

En kammerat og jeg går rundt med nogle tanker om at starte en virksomhed. Vi har kigget lidt på de forskellige selskabsformer, og vi er blevet enige om at stifte et iværksætterselskab. Vi har snakket lidt frem og tilbage med hensyn til ejerforholdet mellem os. Vi vil dog begge (mere eller mindre) have en lige stor bid af kagen Smile

Problematikken lyder således:

Jeg mener, at jeg har læst, at det er en dårlig idé med et ejerforhold der hedder 50/50.

- Er dette rigtigt, eller har jeg taget fejl?

- Er ejerforholdet 51/49 bedre?

- og hvad anbefaler I?

Med venlig hilsen

Anders Galvit

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Med mindre I laver flere kapitalklasser, er det jo den med størst ejerandel, der bestemmer.

Hvis I ejer lige meget, bestemmer så lige meget, hvilket kan være en god udfordring i tilfælde af uenighed.

Den 3. mulighed er at få en 3. mand ind, som eksempelvis ejer 2% - og i hver ejer 49%. Vedkommende vil så kun have reel indflydelse i tilfælde af uenighed mellem Jer.

Værsgo´  .... Frit valg på alle hylder Big Smile

Husk i øvrigt at få lavet Jer en ejeraftale ifm. stiftelsen af selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejerforhold 50/50 er ikke i sig selv dårligt, men det kan jo gøre jeres IVS handlingslammet ved ueninghed, hvis ikke I har aftalt hvordan I så gør - f.eks. at ved ueninghed på en generalforsamling skal den eller den forening/advokat/andet - kunne afgive mening og den skal respekteres af begge. Det må forgå i en livsnødvendig ejeraftale - beskrevet her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html og der skal I ha alt muligt andet med - og ideelt set ha hver sin rådgiver, da en fælles let hjælper den ene mere end den anden

51/49 er lige så skidt som 50/50 hvis der er uenighed, i alle fald for mr 49%Stick out tongue

Husk ved IVS at få stiftet med kapital nok til ikke at ryge i hurtige vanskeligheder med kaptialberedskabet. Stifter I med 1 krone, så vil i dag et skulle betale 2 x lovpligtig arbejdsskadeforsikring (tegnes i forsikringsselskaber - tag tilbud) og det vil være ca 2 x 1400 kr og så har i 2.799 kr i i negativ kapitial, inden I har købt jeres første visitkort, så se til at stifte med kapital nok til, at alle omkostninger der komme inden indtægterne kan betales uden kapital mere end halvveres. (halv kapital er et risiko punkt hvor I skal ha generalforsamling formelt - og i det hele taget noget man godt må undgå) Læs evt om IVS HER 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med det som du allerede har fået af oplysninger, men vil gerne tilføje følgende.

Er i begge to lige meget indover med hensyn til idégrundlag etc ifm den nye virksomhed, så er en løsning hvor den ene ejer mere end den anden, i de fleste tilfælde uholdbar.

En løsning er at have en tredje med indover som belyst af Michael, men her er der også en risiko. Det er før set at denne allierer sig med en af parterne, også når der er tale om advokat e.a.

Uanset om i vælger en 50/50 løsning eller f.eks en 49/49/2, så kan i via en ejeraftale opliste de situationer der kræver samtykke fra begge iværksættere og derved undgå at den ene iværksætter sammen med f.eks. advokat overruler den anden iværksætter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres gode svar - det er helt sikkert noget vi skal kigge nærmere på!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)